NA: Jaeger LeCoultre officiershorloge met een bijzonder verhaal

Ja je hebt best kans dat de beste man het horloge niet in de winkel heeft gekocht maar op (laten we zeggen) ‘creatieve’ wijze heeft verkregen. Er werden nogal wat spulletjes van de joodse medemens afgenomen in die periode

5 likes

Jij kan altijd beweren dat het horloge van Marx is geweest.

3 likes

Dit was een issued horloge vermoed ik. Is dus voor dit doel gefabriceerd en door een keurige ambtenaar afgeleverd. Maar dan wel een met zo’n hakenkruis op zijn jas. Ik vind het een mooi horloge, maar met dat aspect heb ik erg veel moeite.

3 likes

Dus dat.

1 like

Ik snap de gedachtegang hierachter ook wel, anderzijds kan het horloge hier ook niets aan doen natuurlijk.

Ik zit me af te vragen als deze als gift gegeven is, zou er dan geen inscriptie in gestaan hebben, of een adler, een hakenkruis oid.

Of zou deze inderdaad op “creatieve wijze” verkregen zijn.

Laat ons wel speculeren in ieder geval :+1:

1 like

Begrijpelijk: de moeite met de zwarte zijde van de geschiedenis. Dat schuurt en toch: juist dat maakt dit horloge zo waardevol. Je zou willen dat alles glorie en eer is, maar met dit horloge in handen is het verhaal : ook dit is geschiedenis en we steken ons hoofd niet in het zand.
Mogelijk, dat " geweldig verhaal" iets te glorieus klinkt. " Historisch zeer bijzonder verhaal" is wellicht beter.

1 like

Zou best kunnen aan de binnenzijde van het achterdeksel. Hoewel ik op de foto’s niks zie.

1 like

Oberst is het equivalent van Kolonel en was een rang bij de Wehrmacht dus niet bij de SS waar het Standartenführer had geheten.

Niet elke Duitser was een nazi hoewel de rol van deze man mbt dit kunsttransport wel dubieus kan zijn.

Desalniettemin een vondst met een boeiend verhaal.

2 likes

Daar heb je een goed punt, dat pas ik even aan.

1 like

Ik heb meteen de proef op de som genomen, een mooi verhaal op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1136248348

Zou ie nu de 175,- euro halen? :wink:

Weddenschappen in ene eigen topic aub :+1:

3 likes

Ik heb er niet zoveel verstand van hoor, maar hadden de Duitse leger horloges uit die tijd niet allemaal schokbescherming?

Zou ik eens op moeten zoeken maar dit lijkt me typisch een Duits legerhorloge. Gestolen is hij dus op zich wel: van het leger

1 like

Whaha, schitterend!

1 like

Dat is pas een horloge met een verhaal! Gaaf hoor. Wel een met een wat zwart randje natuurlijk, maar historisch gezien interessant, gefeliciteerd!

TOP! Konden alle vintage horloges maar praten :wink:

2 likes

Prachtig!

Leuk. Moeten we er meer van hebben!

Prachtig horloge met een bijzonder verhaal

Gave vondst! Met even interessant verhaal.

Interessante vondst, bedankt voor het delen.