NA met gemengde gevoelens

Bijzonder horloge! Als ik je een advies mag geven: laat m nog even in deze staat. Zodra je allerlei zaken gaat veranderen aan het horloge, komt het gevoelsmatig misschien verder van opa te staan.
Nu maakt je dat misschien nog niet alles uit, maar over een half jaar kan dat anders zijn. (Tenminste zo ging dat bij mij toen mijn pa overleed. Na een half jaar keek ik echt anders)

2 likes

Gecondoleerd en veel sterkte. Het betreft inderdaad een SNXS73. Ik denk dat je het horloge het beste kunt laten zoals hij is, daar ligt juist de waarde. Het horloge is precies zoals je opa hem gedragen heeft. Op zijn hoogst misschien een nieuw bandje of een nieuwe sluiting voor de functionaliteit.

Ik zou er dus niet van alles aan gaan veranderen. Dit horloge pik je voor 107 euro op bij Amazon. Ik weet bijna wel zeker dat het horloge sentimenteel voor jou veel meer waard is!

4 likes

Gecondoleerd! En, niets aan doen ieder krasje hoort erbij…

Gecondoleerd.
Inderdaad niets aan doen Houden zo!

1 like

Gecondoleerd!

Hoi @Juan1981, niets aan veranderen, afgezien van reparatie zodat de dagaanduiding weer werkt. Die is overigens tweetalig: elke dag komt eerst in het Duits en dan in het Engels op de dagschijf. Elke nacht draait hij 2 stapjes door zodat hij in dezelfde taal blijft. Handmatig kun je hem op de andere taal zetten door niet 2, maar 1 stapje te verzetten. Dat werkt bij jou niet en het lijkt me niet moeilijk of duur om dat te (laten) maken, het uurwerk is niet duur en volop in gebruik.

Ik zou er verder niets aan veranderen, maar dat is persoonlijk. Dit is hoe je opa hem droeg. Als je er dingen anders aan wilt kun je er beter een kopen.

Hier tips wat je er allemaal mer zou kunnen. Om de zoveel posts heb ik iets anders gewijzigd.

NA: Seiko ‘OP’ SNXS73 - [UPDATE post 102]: platter met SKX caseback

1 like

Gecondoleerd! Ik zou alles zo veel mogelijk in de staat laten zoals deze nu is. Echter, een paar zaken om hem op te frissen zou het volgende kunnen zijn:

  • Datum problemen laten verhelpen.
  • Nieuwe plexi laten plaatsen.
  • Nieuwe nato voor de afwisseling met de orginele stalen band.

Ik denk dat je met die drie zaken het horloge een stuk aantrekkelijker maakt, zonder dat de emotionele waarde verloren gaat.

Gecondoleerd, ik heb het zelf twee jaar geleden meegemaakt. Ik sluit aan bij wat er hiervoor is gepost. Koester de herinnering, ieder krasje heeft hij zelf gemaakt. Steeds als je hem weer eens omdoet is het dan weer een speciaal herinneringsmoment. Ga voor een andere NA en verander daar naar wens banden en evt andere dingen.

Er zit geen plexi maar hardlex / mineraal in :+1:t2:

Ik heb een soortgelijke seiko 5 met soortgelijke sentimentele waarde en doe daar helemaal niks aan. Ik zou hem zo laten. Af en toe misschien even dragen of alleen even door elkaar schudden en kijken hoe die loopt.

Thanks voor de correctie. Dat dan :wink:

1 like

Gecondoleerd.

Ik zou hier heel erg voorzichtig te werk gaan. De datumschijf zou ik niet vervangen, het glas wel. Dat komt omdat een helderder glas een verbetering is die het karakter van je grootvader’s horloge niet wezenlijk veranderd, maar het vervangen van een datumschijf wel. Terwijl het in mijn ogen geen verbetering is. Als je opa een Seiko met Duitse dagschijf kocht: Het zij zo. Vaak zijn ze trouwens twee-talig, wat @Dao al opmerkt.

Dan zou ik het horloge een goede en grondige beurt laten geven. Of het uurwerk gerepareerd moet worden of er een donor-uurwerk in moet is in mijn ogen ook niet iets wat het karakter echt wezenlijk aantast, maar ik zou ondanks de kosten-baten toch een reparatie laten proberen. In dit geval zou het me 250-400 Euro waard zijn om een horloge van 100 Gulden te laten repareren, als je vat wat ik bedoel.

Tot slot zou ik 'm absoluut niet laten polijsten. :slight_smile:

@koekoek? Ik doe veel met Seiko, maar typenummers van vijfjes… Daar zijn er meer dan een paar van. :slight_smile: Oh, hij had al geantwoord. :+1:

Grappig. Mijn broer heeft een gouden Junghans van m’n ene grootvader in een vitrine liggen. Ik heb de gouden Aristocrat van de andere grootvader. Beide Duitse handwinders.

De mijne heb ik laten servicen, de tiretteveer moest onder andere vervangen worden, en ik heb me rot gepoetst op het glaasje. Die ziet er weer top uit,

Die van m’n broer? Loopt niet, ligt maar te liggen. Ik heb 'm al duizend keer aangeboden om op mijn kosten een beurt te laten geven, maar hij gaat jouw weg.

Mijn OCD kan dat niet aan. M’n klauwen jeuken om 'm mee te nemen uit die vitrine.

Allereerst allemaal bedankt voor de reacties! Erg leuk om te lezen.
Verder kwam ik er vanmorgen bij toeval achter dat de dagaanduiding toch wel werkt. Ik probeerde hem gewoon op de verkeerde manier te verstellen :yum:
Ik heb hem inmiddels op de Engelse aanduiding gezet. Technisch is hij dus in orde. Voorlopig ga ik er alleen een andere band opzetten. Ik ga sowieso kijken naar een (of meerdere) mooie nato('s) en eens kijken wat Ali allemaal voor stalen banden heeft (is er iets dat op de president van Rolex lijkt?) Moet er trouwens een 18 of 19mm band in? Online lees ik tegenstrijdige berichten hierover.
Monsterwatches biedt geen glas voor dit type omdat het blijkbaar lastig is om te vervangen. Dus voorlopig blijft de hardlex gewoon zitten. Misschien voorzichtig het glas een beetje polijsten om de ergste krassen eruit te halen/minder zichtbaar te maken.
Verder alleen even grondig schoonmaken. Kan ik hiervoor gewoon lauw water en wat Dreft gebruiken?

2 likes

Ja niet om betweterig te zijn maar anders vraagt hij straks ergens iets wat hij niet bedoelt :joy::+1:t2:

1 like

Mooi dat hij technisch in orde is!

Water en dreft: Ja mits hij nog goed waterdicht is wel, ik weet niet hoe oud hij is.

In mijn topic kun je ook wat vinden over een andere 19mm bracelet van Ali :+1:t2:

Glas kan altijd vervangen worden, ook al biedt Monsterwatches het niet standaard aan omdat het bij deze iets lastiger zit met de bezel.

Eens wel met @Fate_Amenable_To_Change dat dat de sentimentele waarde ook niet echt wijzigt, in tegenstelling tot bijv polijsten. En originele bracelet kun je altijd nog gewoon bewaren. De endlinks zou ik wel gebruiken als je zoals ik een andere bracelet koopt :+1:t2:

Sterkte John, je hebt in ieder geval een mooi aandenken.

Ik heb laatst een jubilee gezet op mijn seiko 5, ik kan bevestigen dat er een 19mm op moet

Schuifmaat gebruiken. Meten is weten. Het zal waarschijnlijk 19mm zijn, wat eea niet makkelijker maakt. Maar ik duim voor je 18. :slight_smile:

Ik wens je veel succes. Mineraal is echt ruk te polijsten, Hardlex is net harder dan dat, dus moeilijker. Ik zou geneigd zijn om aan Seiko te vragen of er glazen te vinden zijn voor het model (Seiko Nederland antwoord op e-mails) of ik zou bij de Glazenboer in Sittard vragen of ze er een saffier in kunnen plaatsen met AR aan de binnenzijde.

Pas op je pakkingen! Hoe oud is hij?

Een licht bevochtigde zachte tandenborstel voor tussen de lugs en een licht vochtige doek voor de kast / band kunnen prima, daarna wel goed droog wrijven met een zachte doek. Al te veel nattigheid nooit doen met emotionele waarde en zonder WR test van minder dan een jaar geleden.

Mental note: Als je 'm een beurt laat geven, WR testje doen. :slight_smile:

Helemaal mee eens. Ik heb eenzelfde soort horloge.

Beurt en glas misschien polijsten. Anders gaat het gevoel weg.

Sterkte met alles. Voor mij meer dan 25 jaar geleden, maar ik heb het horloge nog steeds en blij mee.

Prachtig zo een horloge met een dierbaar verhaal erachter :+1: