NA: Poolse Pilot, uitgebreide review, pica en meer!

De Poolse vliegtuigbouwer Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL) ontwikkelde en bouwde jachtvliegtuigen voor de Luchtmacht van de Poolse Republiek. Vlak voor het begin van de Tweede Wereldoorlog beleefde deze fabrikant hoogtijdagen. Het rond 1936 nieuw ontwikkelde jachttoestel PZL.50 Jastrząb (Hawk) was als prototype vlak voor de Tweede Wereldoorlog gereed.

PZL.50 Jastrząb (Hawk)

Door de bezetting van Polen is het nooit in productie genomen. Ondanks dit wat roemloze einde van dit vliegtuig zag de Poolse (microbrand) horlogebouwer G. Gerlach aanleiding om een horloge speciaal te wijden aan de Hawk.

Leuk bedrijfje. Trots op de Poolse industrie en industrial heritage. De klokken zijn allemaal opgedragen aan een thema. Ook levert het SE’s (o.a. voorbeeld te zien voor de Poolse Porscheclub). “Made in Poland” staat subtiel gedrukt bij de 6. Weer eens wat anders dan “Made in Swiss”, wel gaaf vind ik.

De horloges zijn scherp geprijsd. De kwaliteit is meer dan goed in balans met wat ik heb betaald.

Het PZL P.50 Jastrzab horloge is een krachtige verschijning geworden met een matzwarte dial, Sub-second en power reserve hands en op de punt wit geverfde minuten en uren wijzers.

Foto’s geleend van website G. Gerlach

Fraaie ingravend caseback met vliegtuig en (een interpretatie van) het logo van PZL:

De verdere specificaties:

  • 40mm case (44mm met kroon)
  • lug to lug 47mm
  • lug width 20 mm
  • kroondiameter 7mm
  • hoogte 14,5 mm
  • licht gebold saffier, interne AR (blauwe gloed, ben ik dol op)
  • geschroefde kroon en case back, 100m waterdicht
  • Kast van 316L, sandblasted

In de machinekamer een Seagull automaat nr. 2542. De “25” staat voor het type, “42” duidt aan dat het gaat om de versie met secondewijzer op 6 en gangreserve op 12. Gangreserve 48 uur, met hack functie en handopwindbaar. Wat functionaliteit betreft vergelijkbaar met de 6R15 zoals te vinden in veel van mijn Seiko’s. Maar of de duurzaamheid vergelijkbaar is… :kissing:.

De geschroefde kroon voelt vastgedraaid solide. Maar als je deze losdraait is het oppassen geblazen. De kroon zit op een “fragiel palletje” en wiebelt. In geen enkel opzicht vergelijkbaar met mijn andere horloges. Dit vond ik een tegenvaller, zeker bij een pilotenklok, waarvan ik natuurlijk in een luchtgevecht onder vijandig vuur op mijn kop, in het donker met mijn handschoenen aan die kroon ruw rond wil kunnen draaien :joy:.

Maar goed, de rest van het horloge is netjes afgewerkt. Geen scherpe randjes, mooie egale afwerking van de kast, prachtig saffier en voldoende ontspiegeld. Prettig gewicht en bovendien een heerlijk soepele stoere leren band als plus.

Ik heb het horloge rechtstreeks via de website besteld. Bestel ik in Duitsland een horloge, dan heb ik het soms de dag erna, hoogstens twee dagen erna binnen. Bij Gerlach heb je iets meer geduld nodig…

Maar goed, wachten en verheugen is onderdeel van de hobby. En dan: dingdong, pakketje op je bureau.

Kosteloos bijgeleverd wordt een bandverwisseltooltje. Nice!

Bijbesteld twee canvas bandjes. Gratis vier pins erbij.

_Logo van G. Gerlach op de sluiting, subtiel detail zoals het hoort.

Een informatieblad in het Pools (altijd handig) en Engels.

Het horloge zelf is goed en netjes verpakt.

Verrassing! In de omdoos een prachtig houten kistje met magneetsluiting en rode velours bekleding.

Een garantiekaartje is bijgevoegd (twee jaar garantie). Netjes!

En daar is ie dan (eerste pic met folie).

Lekker hoog. Mooi bewerkte kroon. Je ziet hier ook de domed saffier goed. Detail: de opstaande rand op de kast vormt een geheel met de kast. Het saffier is dus van binnenuit geplaatst, daarna de rest.

De leren band heeft 1 breed sluitflubbeltje (weet niet hoe je dat noemt :grin:). De banden zijn gemaakt door een Pools atelier. Ook hier op de sluiting het G. Gerlach logo (zoals op de kroon).

De case back. De diepte van het laser/freeswerk valt wat tegen. Het is mooi uitgevoerd maar niet zo diep als op mijn Seiko en Citizen divers.

En dan het saffier, ook met blauwe gloed op de foto gevangen.

Lume shot. Mooi, maar in geen verhouding tot… (je raadt het al…).

Mijn hondje vindt het minder interessant :kissing: en ligt in diepe slaap onder mijn stoel.

Ik vind het een geslaagd ontwerp en voldoet aan mijn wensen voor een “pilot watch”. Nu eens geen chrono, maar een eigen smoel. En wat ik leuk vind is dat het weinig in NL te zien zal zijn.

Al met al zeer tevreden! Hierbij dus positieve PR voor onze Poolse vrienden. Het model 303 Fighter Squadron van G. Gerlach is onderweg. Als die binnen is zal ik deze ook posten.

39 likes

mooi horloge en dito review! :+1:

1 like

Yowzah wat een review…mijn complimenten! En een erg gave Pilot :+1:

1 like

Mooie foto’s, bedankt voor deze gedetailleerde beschrijving! Zelf ook eens naar G.Gerlach gekeken (de RWD.6) maar uiteindelijk toch niet voor gegaan. Misschien ooit nog eens, ik hoor alleen maar goede geluiden! Heel veel draagplezier!

1 like

Wauw mooie pilot en met zon uitgebreide review is het net alsof jezelf een nieuwe aanwinst uitpakt :+1:

1 like

Gaaf ding. Dank voor review.
Ik heb zelf geen horloges met schroefkroon. Wanneer draai je los? Alleen bij op tijd/datum zetten neem ik aan, of ook voor opwinden?

1 like

Mooi horloge zeg! Ook hetgeen er nu nog onderweg is, nice!

Nette review. Leuk om te “beleven”.

Geniet ervan!

1 like

Leuk ding, wel een beetje een bommetje met 14,5 mm.
Heb je een bestel link en wat kost dat in Euries?

Grt.

1 like

Leuk horloge en dito review, thanks voor het delen👍

1 like

Mijn beste,

Je hebt er zowaar een spannend verhaal van gemaakt!!
Goed hoor!!
Ik wens je dan ook veel draagplezier met deze “Hoogvlieger”.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Jouw hond, is dat een boxer?

1 like

Mooi verhaal voor een mooi pilot-horloge, geniet ervan :thumbsup:

Ook goedgekeurd door:

:sunglasses:

1 like

Topper zeg. Mooie review!
Veel plezier ermee!
Gr.Wander

1 like

Het horloge is niet geheel mijn smaak, maar toffe review en een goed verhaal! Ook leuk om de details rondom het horloge te zien. Complimenten!

1 like

Wat een fijne review zeg! En wat een mooie klok…

1 like

Mooi horloge geniet ervan

1 like

Mooie review en horloge, G.Gerlach kende ik nog niet. Maken mooie modellen.
:thumbsup:

1 like

Leuk leesvoer en horloge. N-joy :+1:

1 like

Erg mooie review van je nieuwe aanwinst gefeliciteerd .:thumbsup:

1 like

Mooi review en lekker eigenwijze klok, bedankt voor het delen! Is dit merk trouwens ook niet een optie voor de HFLE2017?