NA: Seiko Quartz QR

Lang verwacht en vandaag eindelijk binnen gekomen. Er stond een verwachte aankomstdatum van 28-30 november dus de afgelopen twee weken erg ongeduldig geweest wanneer hij nou eindelijk zou komen.

Wat een klatser is het! Quartz was toch lekker dun en licht? :joy: Ter vergelijking een tijdgenoot, de automatische Lord-Matic. De QR is bijna twee keer zo dik :sweat_smile:

Het horloge is gemaakt in 1974 en is een van de eerste generatie quartzen van Seiko. Het 3863 uurwerk is een goedkopere afgeleide van de 3823, het eerste quartz uurwerk dat Seiko in grotere getallen produceerde. Langzamerhand begon Seiko goedkopere quartzen te maken en begon daar mee de zwitserse horlogeindustrie te slopen :imp:

De QR waren modellen gemaakt voor de eigen Japanse markt. Ik vond het dan ook extra bijzonder dat toen ik het horloge om wilde doen de band veel te groot was. Heel veel van de oude Seiko’s, zeker de Japanse hebben altijd te korte bracelets. Moet even kijken hoe ik de band moet verstellen, er zitten van die pinnetjes in maar heb daar geen gereedschap voor. Heb hem voor nu maar even op een ander bandje gedaan om hem te kunnen dragen.

Ik weet niet hoe het zit met deze uurwerken maar de quick set voor de datum doet het niet? Hoort dit normaal wel te functioneren of zat er geen quick set voor de datum op deze uurwerken?

In 2017 maar opzoek naar de “grail”, zo’n 3823 vfa quartz :smiley_cat:

Hier de 3863-7010:

Met zn jongere broertje de king quartz uit 1979

11 likes

Mooi hoor Koekoek, veel plezier met de forse quartz uit mijn geboortjejaar :ok_hand:

1 like

Thanks! Hij is precies twee keer zo oud als ik :joy_cat:

1 like

Mooi horloge, ook van mijn geboortejaar

2 likes

Mijn beste,

Goed hoor!!
Een getrouwe metgezel voor een langdurige vriendschap!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooi ding, quickset hoort inderdaad te werken zoals je gewend bent, dus dag én datum.
Zo’n VFA wil ik ook nog, helaas een paar keer achter het net gevist en je ziet ze niet heel veel.
Ik héb al een VFA 3923 maar die is van de andere fabriek :smile:

1 like

Gefeliciteerd! Prachtig.
Des te beter, kan ik ze van 't weekend even bekijken haha.

1 like

Jammer van de quickset maar bij een quartz mag dat de pret niet drukken. Eens in de twee maanden verzetten dan maar. Overgrote deel van wat ik heb is ook Daini.

De 3823 zie ik best vaak nog, staan er ook een paar op ebay maar die zijn zeker niet goedkoop dan… Die uit Italie staat er op voor 400, mischien dat als ik het geld had ik ook nog zo gek zou zijn om dat te doen :stuck_out_tongue: Hij staat in ieder geval boven aan mijn verlanglijstje. Dat zou wel een mooi vierluik worden de King quartz, de QR, de VFA en dan nog een twin quartz er bij :thumbsup:

@Flipperkast er zijn nog meer oude Seiko’s te bekijken :wink:

1 like

Vergeet de Grand Quartz en de Superior Quartz niet :slight_smile:

Grand/Superior twin quartz :wink:

Even nog een vraagje voor ik weer te voorbarig aan de slag ga. Je moet de pinnetjes dus gewoon er uit drukken in de richting van het pijltje? En is hier een manier voor als je niet die speciale tool hebt?

Ja pinnetje er uit slaan met iets dat in het gaatje past. Soms is duwen al voldoende.

1 like

Thanks, het is gelukt met allen duwen. Wel uitkijken dat je de pinnetjes niet in je duim duwt (auw :head_bandage: ) De band draagt wel heel erg comfortabel.

4 likes

Hele mooie aanwinst :+1:
Je had destijds de QT, QR en de QZ (aflopend in kwaliteit, alhoewel alle drie topkwaliteit) voor de Japanese markt

1 like