NA: Siwerwatch bij nader inzien "Sivervatch" en kijkje onder de motorkap

Net gearriveerd uit Italië een NOS “Siwerwatch”, 35mm met een 30 jewels Felsa 4000 uurwerk (automaat & hand opwinder).
Volgens bronnen op het internet is dit een 18000 A/h uurwerk met een power reserve van 44 uur. Het uurwerk zelf zou van begin jaren 60 moeten zijn. Het horloge eind jaren 60 schat ik.

Over “Siwerwatch” heb ik helaas niets kunnen vinden, is er iemand die iets weet over dit merk?

Na 40- 50 jaar ergens in een doos te hebben gelegen neem ik aan dat het uurwerk wel schoongemaakt en opnieuw geolied moet worden. Inmiddels heb ik daar zelf ook wat ervaring mee opgedaan maar nog niet met een Felsa 4000. Tips van harte welkom!

Wat foto’s met excuses voor de blauwe zweem; net te laat i.v.m. daglicht.




4 likes

Voor zover ik het met mijn newbie oog kan inschatten ziet het er goed uit, een mooi klokje!

Mooie aanwinst, veel plezier ermee!

Hij is prachtig!
Felsa 4000 zou ook nog wel jaren '50 kunnen zijn :smile:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Felsa_4000

@vouwfietser is toch ook een Felsa liefhebber? Misschien dat hij eens kan kijken.

1 like

Prachtig horloge!

Martijn, goed opgelet!

@rjans Bij vragen of hulp bij dit uurwerk, stuur maar en PB.

Het merk is Sivervatch

Ik heb gevonden dat een italiaan dezelfde vraag had als jij. Mijn italiaans is niet best dus…
Il marchio Sivervatch appartiene alla Ad. Allemann Fils SA sede in Welschenrohr, Svizzera; registrato nel 1960. Il movimento è un Felsa 4004 automatico

Dank voor jullie reacties!!

De verkoper noemde het een silverwatch, het wat toch duidelijk een siwerwatch :joy: haha sivervatch dus (op z’n Duits). Grazie tanto: @BramUtrecht

@vouwfietser : ik maak graag t.z.t. gebruik van je aanbod. Mijn speurtocht op het internet heeft nog geen technische documentatie opgeleverd. Heb je wellicht een montagedocument (heet dat zo?) van het uurwerk dat je met me wilt delen? Soms hebben uurwerken grote overeenkomsten, is er wellicht een Felsa versie die veel lijkt op de 4000 en waarvan wel documentatie op het internet van te vinden is?

Groeten,

Ronald

Ik heb zelf uitgezocht hoe het in elkaar zit. Stukje demonteren en foto maken.
Wel plaatje van automaat deel:

En let op de pal en palveer zit op een aparte plek.
Kroonrad zit onder de kloof.

Verder lijken alle Bidynators sterk op elkaar, veel onderdelen zijn ook uit wisselbaar.

Bedankt! Kwam net nog een Poolse site tegen waar Felsa documentatie is. Eerder kwam er een scherm met sms betalen (na zoeken op Felsa 4000). Maar nu rechtstreeks naar de site heb ik 4000N kunnen downloaden zonder betaalschermen.

Ter info: http://chomikuj.pl/anpaw12/Zegarmistrzostwo+(Watchmaking)/Katalog+czc499c59bci+wedc582ug+marek+oraz+schematy/Felsa

Overigens ook info over andere uurwerken maar nog niet bestudeerd, voor de liefhebbers onder ons…

Onlangs is mijn Sivervatch door @vouwfietser schoongemaakt en opnieuw geolied. Ik mocht over zijn schouder meekijken en heb daardoor weer een hoop geleerd! De “lume” bleek radioactief te zijn, daarmee zou het horloge uit de vijftiger jaren stammen en niet zoals ik dacht laat zestiger jaren.

Wat foto’s om een idee te geven hoe een Felsa 4000 eruitziet:

Het automatische opwindmechanisme:

Let op de forse brug over de trein:

Aardig detail is de opengewerkte veerton:

En hoe kan het ook anders; na 45 jaar stil te hebben gestaan loopt het horloge nu als een trein :smile:

André bedankt!

2 likes

Het was een leuke klus om te doen, ik ben gek op die Felsa automaten.
Dit horloge is ongelofelijk: Meer dan vijftig jaar oud en in absolute nieuwstaat. Zowel de kast als het uurwerk alsof het onlangs de fabriek heeft verlaten.
De foto’s zijn prima gelukt.

1 like

Hij is inderdaad prachtig! Ik ben blij dat jij er naar kon kijken :smile:
Die veerton, ik meen wel eens uurwerken gezien te hebben waarbij die gaatjes vol robijntjes zaten, weet je wel van die “100 jewels” uurwerken om de klant voor de gek te houden. (meer “jewels” is beter)