NA: Smiths PRS-29, de ultieme military remake

Nieuwe aanwinst

In eerdere topics (link) zocht ik naar een army stijl horloge, max €500, 36-38mm en meer van dat soort criteria - best lastig. Maar gevonden!

Een Smiths PRS29, eigenlijk een remake van de Smiths W10 die van 1967 tot 1970 voor het Amerikaanse leger gemaakt werd - maar dan met de specs van nu en een ETA handwind uurwerk.

Tijd voor een review.

—-

Sfeermuziek!

Wie kent deze nog? :sunglasses:


Waarom deze Smiths?

Het ligt voor de hand dat ik deze kocht omdat hij aan mijn vereisten voldeed, de maat bijvoorbeeld, en hoe hij eruit ziet. Maar wat ik zocht was een goede military watch, niet per se issued (dus daadwerkelijk uitgegeven als horloge bij het leger) maar wel zo ‘echt’ mogelijk, sterk, eventueel een chrono flieger, geen onbekend merk. Dit is overigens de nieuwe versie: enkele jaren geleden was er een versie met acryl en in 36mm en 39mm. Er zijn nog wat kleine wijzigingen in de font en drilled lugs in plaats van fixed bars.

Dan is de vraag hoe het zit met deze Smith. De maker van Timefactors is er eerlijk over: het merk dat bekend is van de militaire horloges in 1967-1970 (de W10) bestond niet meer. Hij heeft de merknaam overgenomen en maakt naar eer en geweten een herontwerp van het origineel. Een echt eerbetoon, kun je zeggen. Ik vind het anders dan een hommage waar dus een ander merk op staat, of een replica wat een neppert is. Voor mij is het een ‘echte’ Smiths, dat de merknaam is overgegaan van de ene naar de andere fabrikant doet me niet zoveel. De naam draagt de historie, de looks is de afkomst trouw maar dan modern uitgevoerd.

Ik heb eerder een issued CWC G10 gehad uit 1989, de dial lijkt daar natuurlijk erg op. Maar dit ziet er toch 100x beter uit en de specs zijn beter, denk bijvoorbeeld aan het saffier, het ETA uurwerk, antimagnetisch en de 100WR.


Specificaties

Zoals overgenomen op de site:

Kast

  • 316L stainless steel, brushed finish
  • Diameter 36mm
  • Lug to lug height 46.8mm
  • Thickness 11.1mm to top of the crystal
  • Lug spacing 18mm
  • Anti-magnetic 20000 A/m
  • WR 10ATM/100 metres/330 feet
  • 51 grammes (head only)
  • Full anti-magnetic cage, screw back, shoulderless springbars with drilled lugs

Wijzerplaat

  • Semi-matte black, white printed numbers
  • Hour markers Super Luminova C3

Wijzers

  • Polished steel frame, luminous fill
  • Luminous: SuperLuminova C3

Glas

  • Sapphire box crystal, 31.5mm diameter x 1.5mm thick x 3.6mm high with A/R coating on the underside

Uurwerk

  • ETA2801-2, 17 jewels, Incabloc, hacking seconds and hand-winding

Band

  • Fitted with grey NATO strap

NATO Stock No.

  • 6645-99-515-2365

Anti-magnetic?

Okee, we weten dat magneten niet goed zijn voor je horloge. Maar wat is nu precies anti-magnetisch en is het nodig?

Zover ik heb gezien zijn er twee manieren om een horloge bestand te maken tegen magnetisme.
In lekentermen (wat vast beter uitgelegd kan worden, maar zo begrijp ik het):

  • Een soort antimagnetische kooi om het uurwerk en een zacht ijzeren wijzerplaat. IJzer magnetiseert snel maar houdt het niet vast, zoals staal. Vergelijk het met een bliksemafleider: het uurwerk zelf wordt daardoor niet gemagnetiseerd.
  • De onderdelen van het uurwerk zelf worden van andere materialen gemaakt, die niet magnetiseren.

De eerste optie komt het meest voor, de tweede optie is veel duurder.

Hoe goed is het tegen magnetisme bestand?
Voor het idee:

  • Een horloges dat bestand is tegen 60 gauss mag al antimagnetisch heten.
  • Dit horloge is bestand tegen 20.000 A/m = ruim 250 gauss.
  • De Rolex Milgaus (mille gauss blijkbaar, duh) = 1.000 gauss.
  • Omega Seamaster Aqua Terra: 15.000 gauss.

Maar hoeveel heb je nodig?
Tja.

  • Vanaf een paar centimeter afstand geeft je magnetron 2 gauss af
  • Een powertool 8 tot 10
  • Een kleine magneet 100.

Met een weerstand van 250 gauss zal ik er niet alsnog voor de lol een magneet tegen houden, maar het lijkt me wel een veilige zone, het zal niet snel gebeuren dat het horloge gemagnetiseerd raakt. En laten we eerlijk wezen, in de meeste gevallen zijn de specs zoals waterdichtheid voor ons overkill. Het is een leuke feature en laat zien dat het tegen vanalles bestand is, zoals ook tegen schokken door het incabloc.

NATO Stock Number

Een ander weetje. Dit horloge heeft een NATO stock number, een nummercodering voor allerlei legermaterialen. Leuk, ook al is hij niet military issued, het voelt toch weer een stukje meer ‘echt’ en hij staat dus in het systeem om in het leger besteld te worden, mocht men dat willen. Toch gek, want het horloge is niet daadwerkelijk military issued. Hoe zit dat?

Dat is geen inleiding tot het antwoord, ik ben oprecht benieuwd. Ik las op WUS dat Eddie van Timefactors (die daar actief is) de moeite heeft genomen om NATO stock numbers aan te vragen, alleen snap ik niet waarom dit kan. Er zullen vast regels en voorwaarden voor gelden, en waarom werkt de instantie die dat regelt daaraan mee? Ik neem aan dat je dit niet voor alles kunt regelen.

Wie het weet mag het zeggen.

Meer info over de opbouw van de code enzo vind je hier.

Een ander symbool is natuurlijk de ‘broad arrow’ op de wijzerplaat, dat altijd door het Britse leger op de horloges werd geplaats. En de omcirkelde L staat voor LumiNova, in tegenstelling tot de eerdere omcirkelde T toen nog Tritium werd gebruikt voor het verlichten van wijzers en indices.


Een bijzondere deal met @Da_Watcher

Ik heb deze overgenomen van forumlid @Da_Watcher na een tip van @Fate_Amenable_To_Change, waarvoor dank aan beiden. En dat was een bijzondere deal.

Hij had zijn vraagprijs kenbaar gemaakt. Ik bood bescheiden onder zijn vraagprijs (5%, meer voor de vorm dus eigenlijk). Zijn tegenbod was 5% hóger maar met een Seiko 5 SNK809 en een vijftal bandjes erbij! Ik moest er wel om lachen, en het tweede horloge dat hij erbij aanbood vind ik wel leuk, ik heb de SNK805 eerder gehad en wellicht mod ik er over een tijdje weer wat anders van. Dus, gedaan!

En leuk bij ontvangst:

Bevindingen

Het voelt even geleden dat ik een horloge uitpakte en dacht: jaa! Dat had ik nu wel en heb ik na twee dagen dragen nog steeds. Dat voelt goed, want de laatste paar keren was ik toch wat minder tevreden met aankopen.

Hoe eenvoudig hij ook is: het formaat en het saffier, de scherpe bedrukking in een smaller lettertype dan bijvoorbeeld mijn eerdere CWC, goede lume, alles is zo crisp, helder, clean, scherp! En stoer, army, stevig. Mooie lijnen van de kast en de bezel, mooi bol saffier alsof het acryl is, maar dan de helderheid en subtiele blauwe gloed van saffier. Een echte tool watch die goed dressed up is om ook meer sportief netjes gedragen te worden in vrije tijd.

En dan de Seiko 5…

Ja en sowieso met de SNK809 erbij was het sowieso een prima deal… de vraag is wat ik er nu mee doe. Ik heb de SNK805 twee keer gehad, dat is de groene versie. Blijkbaar geen blijver - maar ik moet zeggen dat ik de zwarte variant toch leuker dan gedacht. Wellicht hou ik hem zo, in ieder geval zolang de internationale post ruk is. Of ik ga ermee modden, kleine upgrades of geheel iets anders.


Dank

Bedankt @Da_Watcher voor de leuke deal en de gesprekken waar het op uitdraaide. Je bent een goede kerel! En dankjewel @Fate_Amenable_To_Change voor de tip van dit horloge bij, anders had ik het niet geweten sinds de beste man geen verkooprechten meer heeft. Mocht ik hem verkopen, wat ik niet snel zie gebeuren, hoor jij het als eerste en enige.

En jij bedankt voor het lezen :+1:

145 likes

Boeiend verhaal, ik vind hem tof! :sunglasses:

1 like

Erg mooi! Jammer dat ik 'm zelf gemist heb want deze staat ook op mijn shortlist. :+1:

1 like

Prachtige maat en weer leuk geschreven zoals altijd.

1 like

Gaaf ding, tool/military watches zijn altijd wel m’n ding geweest, goede review

2 likes

Mooi verhaal, mooie foto’s en een hele mooi aanwinst! Veel plezier ermee. :grinning:

1 like

Gaaf ding hoor. Ik heb wel een beetje een zwak voor deze stijl horloges. Mooi afgewerkt op alle vlakken en dat safier staat hem ook goed :ok_hand:t3:
Leuke NA, ik miste alleen het inleidende muziekje. Ik had iets van mars muziek in gedachten :guardsman:‍♂️ :guardsman:‍♂️ :guardsman:‍♂️ :guardsman:‍♂️

1 like

Leuke review om te lezen :ok_hand:t3:!
Constant zat er in mijn achterhoofd: “ hoe heeft dit voor elkaar gekregen?? In het blauwe gedeelte niks gezien en bij Timefactors nemen ze geen bestellingen meer aan op het moment. “
Lekker geregeld uiteindelijk zo via HF :+1:t2:

Veel plezier ervan!!

1 like

Erg leuk om te lezen! Thanks @Dao :+1:t2:

1 like

Wat een leuk leesvoer en horloge. En dat @Da_Watcher er een envelop met lakzegel bij doet is fenomenaal.

Heb je ooit een 38mm Hamilton handwound (Khaki Field Mechanical) zonder datum overwogen? Of is die vanwege de forsere diameter buiten scope gevallen? Ik heb die namelijk besteld en kwam ook langs CWC (viel af door quartz) en de jouwe (viel af want met 36mm voor mij net te iel).

Van harte met je aanwinst, draag hem in goede gezondheid!

2 likes

Top :smiley:

1 like

Crap je hebt gelijk!

Ge-edit: nu wel :joy:

1 like

Mooi, leesbaarder alternatief voor een Hamilton Khaki Field Mechanical.
Wel ietsje dikker, maar voor een tool/military watch mag dat de pret niet drukken.

2 likes

Voor zover ik het begrijp… ik ben er met SUBDELTA al eens mee bezig geweest. Niks geworden :wink:

Iedere fabrikant die gebaseerd is in een land dat lid is van de NAVO kan een NSN aanvragen. Het doel hiermee is met name standaardisatie voor leveranciers aan overheden (dus ook militaire eenheden). Je moet hiervoor een contract met zo’n overheid hebben. In het geval van Eddy neem ik aan dat hij daadwerkelijk een contract met een overheidsdienst heeft en dat die (batches met) horloges van dit type bij hem afnemen, anders is het zelfs strafbaar om promotie te maken en dat doet hij dan sowieso met een fake NSN. Een contract is een harde eis namelijk. Ik zou het gewoon aan Eddy vragen!

Bron:

https://www.nato.int/structur/AC/135/faq/faq-e.htm#Q18

2 likes

Interessant @Motormuis
Afgaande op zijn reacties hier is het echt, maar ik zou hem eens kunnen vragen hoe het zit :+1:t2:

1 like

Mooi horloge, maar vooral ook een toffe review. :+1:

1 like

Heel vet. Heb ook een tijdje zitten lonken naar deze, maar dan de witte. Leek altijd zo een gedoe met bestellen, dus nooit van gekomen.

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Ik begreep het van @Da_Watcher inderdaad. Je kan alleen op gezette momenten bestellen, dan ook naar gedurende een bepaalde tijd en de komende weken dus bijv al niet. Dan moet je ook al betalen, of je creditcardgegevens doorgeven, san hoor je nog wanneer het verzonden wordt en kan de wisselkoers dan ook anders zijn waardoor je mogelijk ook duurder uit bent.

Misschien kan iemand die het zelf heeft gedaan beter uitleggen :stuck_out_tongue: maar het klonk mij ook als veel gedoe.

1 like

Heerlijk geschreven en een tof horloge .Veel draagplezier gewenst .

1 like