#NA Speedmaster MKIV met 'n verhaal

Kennen jullie het gevoel? Je heb beslist te gaan sparen voor een hoger doel, en dan komt er weer iets op je pad waar je niet aan kan/wil weerstaan. Deze keer was 't opnieuw zo ver, voor een ietwat ‘specialere’ Speedmaster, de MKIV. Ze ligt hier naar mij te glunderen bij het ontbijt :slight_smile:

Ik had de mogelijkheid om het horloge te kopen bij de eerste eigenaar, die het horloge in Brugge had gekocht in 1974. Hij had het horloge met chrono functie nodig in die tijd, omdat hij ‘foto-navigator’ was bij Belfotop te Tielt. De piloot vloog over delen van Belgie, en dan werden door deze man foto’s gemaakt van het landschap door middel van een fototoestel in de romp van het vliegtuig. Dit moest met uiterste precisie gebeuren, om ervoor te zorgen dat de ‘grid’ werd gevolgd en alle foto’s mooi op elkaar volgden. Om de afstand en tijd te meten tussen 2 opéénvolgende ‘grid-lijnen’ gebruikte de beste man dit klokje. Al snel werd dit hele gegeven gedigitaliseerd, ging de man een andere job zoeken, en kwam dit klokje in de lade terecht. Gisteren werd een vroege lente-schoonmaak gedaan, en kwam het uurwerk terug boven water.

De man was verrast over de hoeveelheid geld die ik hem in zijn handen duwde, hij had indertijd nieuw veel minder betaald :smiley:
Leuk, het verhaal dat erbij hoort. Wat mij écht over de streep heeft getrokken is de messcherpe kast met fabrieks-sunburst, volledig origineel en enkel een paar zeer lichte krasjes. Ook heeft ze de originele 1162 band met weinig rek, prachtige vanille-patina op de de originele wijzerplaat en wijzers. Het Omega automatische cal. 1040 is natuurlijk ook zowat het beste automatic cam-operated chrono calibertje ooit gemaakt (gebaseerd op Lemania 1342).

Ze gaat binnenkort op service, voor oa een nieuw glas, en het werkje moet wat aandacht, net zoals de bovenste pusher. Wou deze dame met een verhaal toch al even delen. Toch niet alledaags om een +40jaar oud klokje in deze staat te vinden. Vlaanderen blijkt vroeger echt Omega-minded te zijn geweest, vraag me af wat er nog overal in die kasten schuilt :wink: Fijne zondag allen, hoop met dit verhaal even het beeld van een man in 1974 zwoegend in het vliegtuig om toch maar dat landschap mooi in beeld te krijgen, even bij jullie opgeroepen te hebben.

58 likes

gaaf man, hoe ben je in contact gekomen met de eigenaar?

1 like

Klokje stond online geadverteerd. De eigenaar (Jan, ondertussen met pensioen), had erg weinig info getypt. “gekocht in 1974” was voor mij de trigger om verder onderzoek te doen. Ik vind het erg fijn om een goed gesprek te voeren en de volledige provenance van een klok te achterhalen. Dergelijke klok bij eerste eigenaar kopen is een feest. Erg jammer zou het zijn geweest als dit verhaal verloren was gegaan vind ik :slight_smile:

Gisterenavond bij hem in Brugge nog wat van zijn oud fotomateriaal kunnen bekijken op groot formaat; geweldig. Jammer genoeg niet door mij mee te nemen natuurlijk :smiley:

3 likes

Ook weer zo’n lekker verhaal.
Geeft zo veel meer diepte aan zo’n klok.
:+1:

1 like

Heel tof! Genieten dit

1 like

Mooi verhaal en even mooie klok. Weet je toevallig waarom hij voor deze omega gekozen heeft? Ik bedoel, 1974 had ie ook een andere keuze kunnen maken als het hem alleen ging om hem voor werk te gebruiken. Daarna verdwijnt ie in een la en hij is verbaasd over het bedrag dat jij hem er voor geeft, dus een liefhebber is het ook niet maak ik hier uit op :blush:
evenwel een mooie aanwinst.

1 like

Goeie vraag, hebben we het ook even over gehad. Liefhebber was hij niet, was echt puur voor professioneel gebruik. Ging 'm blijkbaar over het feit dat ie een automatische chrono wou met datum, en hij vond het feit dat de minuten chrono-teller niet in een subdial gebeurd maar ook via een centrale wijzer erg fijn voor de afleesbaarheid.

1 like

Wouw. Prachtig. Gefeliciteerd met deze aanwinst. Hij loopt wel nog maar dan met flinke afwijking?

Even een vraag Zelfde afmetingen als een originele speedmaster of afwijkend en wat betreft de service kosten. Zijn die voor een ouder kaliber duurder dan een 1861/1863? Weet jij of iemand anders dit? En als ik zo brutaal mag zijn. Wat heeft deze man er toen nieuw voor betaald weet je dan? Ik schat rond de omgerekend rond 2k?

1 like

aha, duidelijk, was in ieder geval een goeie keus :slight_smile:

1 like

In deze 1974 catalogus kan je zien dat de 176.009 een 160GBP moest kosten indertijd :smiley:


2 likes

Mooie aanwinst en erg leuk om de geschiedenis van dit klokje te kennen.

1 like

Gebaseerd op Lemania 1340 toch?

http://www.chronomaddox.com/omega/archives/georges/georges.html

Groeten,

Tecco

Mijn beste,

Proficiat met deze getalenteerde Omega!!
En wat voor een Omega!!
Een Omega gevuld met geschiedenis, schoonheid en passie.:watch:
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Leuk verhaal! Hangen de landschapsfoto’s ergens uit?
En natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst!!

1 like

Hele vette klok, en dat verhaal voegt natuurlijk alleen nog maar meer toe :thumbsup:

1 like

Geen idee, deze zitten volgens mij in het archief van Belfotop…

1 like

Misschien wel, ik lees soms 1340, soms 1342… is me sowieso niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen deze 2, volgens mij een detail. Sowieso zelfde familie aan calibers. Omega cal. 1040 voegt trouwens wat zaken toe op het basiskaliber, bvb de dag/nacht aanduiding.

Leuk verhaal
Coole foto volgens mij is de lucht foto net beneden Antwerpen gemaakt rechter oever van de zeeschelde.

1 like

Heel gaaf verhaal. Leuk dat je het deelt! Misschien best gaaf om zo’n grote luchtfoto in je woning aan de muur te hangen (desnoods in je werkkamer). Dan heb je nog vaker een link met je horloge, wat het plezier vergroot :slight_smile:

1 like

Klokje gaat voor nu de privé-collectie in dus lijkt me cool idee ja!