Nieuw op forum + vragen over horloge!

Hallo forumleden,

Ik ben nieuw in horloges en ook op dit forum.
Onlangs heb ik een nieuwe aanwinst gekregen, de Seiko SNZF17, een diver-style horloge.
Maar hier heb ik nog een paar vragen over.

Ten eerste zijn er na een vrij korte tijd redelijk wat lelijke “beschadigingen” aan de stalen band gekomen.
Hoort dit erbij, of moet ik misschien anders met dit horloge omgaan, wat waarschijnlijk niet gaat lukken omdat ik er al redelijk voorzichtig mee om ga.

Daarnaast is dit horoge aangegeven voor een diepte van 100m/10 bar, maar wat word aangeraden om wel of niet met dit horloge te doen qua zwemmen etc.

Dit horloge loopt gemiddeld 10 seconden per dag achter, nu weet ik dat ik dit zelf zou kunnen reguleren.
Is dit slim om zelf te doen als “noob” of kan ik toch beter de kast dichtlaten en met deze tien seconden per dag leven.

Als jullie nog tips hebben voor een onervaren horloge-drager zijn die altijd welkom

Uiteindelijk ben ik behoorlijk trots op dit relatief goedkope automatische klokje.

Graag hoor ik van jullie!

1 like

Welkom!
De 10 seconden per dag is niet heel gek , je moet er een beetje geluk mee hebben hoe strak hij afgeregeld is.
Gewoon lekker laten lopen.

De band kan je na verloop van tijd wel weer mooi maken met scotch brite.
Succes!

1 like

Welkom op HF.

Die krasjes zijn normale gebruikssporen omdat je vaak met de band over harde oppervlakken zoals tafelbladen krast.

Ik zwem nooit met horloges, en vintage horloges doe ik zelfs af in de regen. Is dat overdreven, ongetwijfeld maar hier op het forum zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun waardevolle topklok vol hebben zien staan met water.

Op zich is het reguleren niet heel erg moeilijk maar zonder Timegrapher, passend gereedschap en enige ervaring is dat wel wat lastig. Ik zorg er zelf altijd voor dat mijn horloges in de plus lopen, mijn persoonlijke mening is dat een horloge nooit mag achterlopen, of dat nou een seconde is of een minuut is niet interessant. Als je wilt dan kan ik hem wel even voor je afregelen en ik kan hem ook voor je op waterdichtheid testen. Dat kost je verder niets.

17 likes

Welkom! Veel plezier hier. Het is hier echt (meestal) heel leuk!
De meeste kwarts horloges lopen nauwkeuriger dan mechanische horloges (automatisch / handwinder). Maar ja, mechanisch, dat is toch veel en veel meer authentiek dan kwartsen. Een meerderheid op dit forum heeft een sterke voorkeur voor mechanisch en aanvaardt de onnauwkeurigheidjes, die dit met zich meebrengt. Maar daar is vaak wel wat aan te doen; zie de reactie van HorloG (je kunt die man echt vertrouwen!).
Succes, ook hier op het forum.

Welkom op HF!

10 seconden afwijking per dag is best ok. Misschien kun je er meer uithalen met reguleren. Ik zou wel even een paar maanden wachten tot het werkje “gesettled” is, anders doe je het misschien voor niets. Steeds een minuutje voor zetten, heb je een hele week voor hij weer achter loopt.

100m betekent: geschikt om mee te zwemmen. Maar niet om van de duikplank te springen of te scuba diven. Ik zou er ook niet mee gaan waterskieën.

Met een 100m horloge zonder geschroefde kroon zou ikzelf alleen gaan zwemmen:
-als het horloge niet ouder is dan 2 jaar of recent nieuwe pakkingen heeft én op druk getest is.
EN
-alleen als het toevallig een keer zo uitkomt, en dus niet 2 keer in de week een zwemtraining doen bv. (daar zou ik echt een geschroefde kroon voor willen hebben).
EN
-als het horloge bij voorkeur een niet te duur kaliber heeft.

De krasjes op een stalen band zijn waarschijnlijk deskdive sporen. Onvermijdelijk. Je hebt er wel veel meer dan ik er heb na 3 jaar dragen moet ik zeggen.
Je kunt er voor kiezen zodra je meer dan één horloge hebt (hou je vast, dat kan je zo overkomen) een aantal niet met korte mouw aan een bureau te dragen. Velen vinden dat te veel gedoe. Ik heb er een paar die ik wat langer mooi probeer te houden, lukt aardig goed. Beland ik er toch met korte mouwen mee achter een bureau, doe ik stukje plakband op de sluiting, valt echt niet op.

1 like

Als die 10 seconden je storen, kan je ook al eens proberen die te verbeteren door het horloge 's nachts op een andere manier weg te leggen. Op de kant, met glas naar boven of naar onderen. Kan makkelijk 5s schelen soms.

Succes en geniet van je horloge.

Welkom! Ik heb weinig toe te voegen aan bovenstaande tips, veel plezier met je deelname aan dit leuke forum.

Welkom op Horlogeforum! Heb zelf ook een SNZF17 Prima horloge! En het 7S-uurwerk kan zeker nog nauwkeuriger lopen. Toch is +10 seconden al wel netjes binnen de door Seiko opgegeven specs. Maar zo’n aanbod van @HorloG zou ik niet afslaan!:thumbsup:

Beschadigingen aan de band lijken mij inderdaad ontstaan door veelvuldig contact met harde en/of ruwe oppervlakken. Als je hiermee dagelijks in aanraking komt, misschien op een rubber of nato band dragen?

Verder nog plannen wensen op horlogegebied?

Veel plezier hier!