Nieuw "oudje" Seiko 5 caliber 7009

Vanmiddag wandelde ik voorbij een horlogezaak en zoals steeds kan ik het niet laten om even te kijken.
Mijn oog viel op een prachtig blauwe SEIKO 5 en dat wou ik toch effe van dichter bekijken… De verkoper zei me dat het een spiksplinter nieuw uurwerk was met het Seiko label er nog aan. Ook het horlogedoosje was erbij. Hij zei ook dat het een oude stockhorloge was die nooit verkocht was geweest… Omdat ik het zo een prachtig horloge vind, het ik het gekocht. Het loopt al heel de dag prima, en het kaliber is dus het Seiko 7009 kaliber, de voorloper van de 7S26 . Nu heb ik toch enkele vraagjes voor jullie; Komt dit meer voor, zulke "old new stocks " En als het uurwerk 30 jaar geleden gemaakt is, is het dan wel aan te raden om het zo te dragen ivm met de 30 jaar oude olie ?
De zaak waar ik het kocht doet zelf geen onderhoud aan mechanische uurwerken. Zou ik het voor alle veiligheid misschien effe eerst laten servicen ? alvast bedankt voor eventuele reacties.

NOS horloges komen zeker voor, van goedkoop tot zeer exclusief. Ik heb een tijdje geleden een voorraad van een juwelier overgenomen en daar zaten ook een aantal ongebruikte horloges bij met de etiketten er nog aan.

Een service is vanwege de oude olie zeker aan te raden.

1 like

Zoals Geert zegt, zeker aan te raden.
Ingedroogde olie kan flinke schade toebrengen aan de tappen van het raderwerk.

1 like

Wat zou het forum zijn zonder foto’s :worried: Laat eens zien, jouw nieuwe aanwinst :stuck_out_tongue:?

Wij zijn altijd benieuwd!

Leuke aanwinst, laat ons maar snel een fotootje zien :wink:
7009’s zijn over een lange periode gemaakt, zo heb ik er eentje uit '77 en een (defecte) uit '87…

hierbij enkele foto’s alvast bedankt voor de reacties.

3 likes

Ja, dat is er wel eentje uit de seventies, lijkt me. Hoog tijd voor 'n eerste servicebeurtje! :smile:
Gefeliciteerd! Lekker retro! :+1:

Hij is echt hartstikke leuk!!:+1:t2:

En tja… Wat heet ’ servicen ’ ? … aan een
Seiko(otje) 5 ?!

Als hij goed loopt en op tijd… Prima toch?

Of zeg ik nu iets geks??!