Het woord “stuurman” is in Rusland uit Nederland gekomen (door Peter de Grote uit Nederland meegenomen, zoals veel andere zeevaart termen).
Oorspronkelijk betekende het woord in het Russisch, precies zoals bij ons, iemand, die bezig was met de navigatie op een schip - positiebepaling, koers berekening enzovoort.
Het Russisch leeft, zoals iedere taal, zijn eigen leven. Met de opkomst van de luchtvaart werd in Rusland het woord “штурман” (stuurman) ook voor de navigators in de luchtmacht gebruikt.
Het woord “штурманские” betekent letterlijk: van of voor een stuurman.
Zet ik die van mij er ook even bij. Al dertig jaar in mijn bezit. Waarvan twintig jaar in de kast. Draaien en lopen maar. Originele band er nog bij. Vandaag buitenkant schoongemaakt en glaasje gepolijst. Nu wil ik graag een keer servicebeurtje. Komt goed.
Die wijzerplaat ziet er ook nog erg goed uit zo te zien
En zo te zien zo’n compleet niet passende maar wel bijbehorende stalen band
Ik vind sturmanski’s super gaaf maar dat soort banden vind ik echt vreselijk dragen
Al geruime tijd ben ik aan het kijken naar een Poljot/Okeah Chronograph.
Zag deze op het internet voor 440€ maar prijs is nog bespreekbaar.
Hoeveel € zouden jullie hier nog max. aan kunnen geven?
Is het een 3133 of een 31659 (3133 met seconds stop), chromed case of RVS case.
Voor een NOS rvs met seconds hack (bij dit type bedoeld voor de luchtmacht) is 350-400 op dit moment ok. Een chrome cased 3133 in NOS staat zo’n 300. In gebruikte staat minder.
Als in op het plaatje inzoom en de bezel bekijk lijkt me dit een chrome cased 3133. Papiertje en doosje maken een Poljot niet duurder. Vaak zijn ze er later aan toegevoegd. Mocht de kast niet spotless zijn, maar wel ok, dan is 250 mooi zat.
Je vindt ze via ebay en dan zoekgebied op wereld zetten. Wel opletten of het een originele is. In het Russische draadje zijn genoeg kenners die je kunnen helpen. O.a. deze is origineel:
Even wat toevoegen aan het commentaar van @slls ik vermoed dat de wijzerplaat aftermarket is gezien de kleur, maar dat kan ook de fotoweergave zijn, dus even wat meer fotootjes opvragen svp.
Met een grijze wijzerplaat uit eind jaren 80 begin 90 zijn er zowel in RVS als verchroomd. De RVS varianten hebben geen intern draaibare bezel, dus ook geen kroontje links van de kast.
Achterdeksel moet het Sturmanskie logo hebben.
Let op aftermarket wijzerplaten. Het gekleurde logootje heeft bij een aftermarket een volledig dikte zwarte rand. Bij een originele is die rand dunner en op punten zelfs vager. In ieder geval minder nadrukkelijk aanwezig.
Klopt, heb er 1 :). Maar vond een stalen variant ook wel interessant klinken. Vooral een echte sturmanskie. Heb nu een civiele poljot voor de export, wel een vintage exemplaar met kersverse service.
Klopt, heb een rvs en een paar verchroomden. (Civiele uitvoeringen)
Wanneer je een nette verchroomde gekocht hebt is daar niks mis mee.
Let wel op de staat van de pushers. Die zijn bij chrome kasten ook verchroomd en hebben, bij veel gebruikte exemplaren, de neiging doorgesleten plekken te laten zien. De rvs uitvoeringen hebben daar uiteraard geen last van.