Nieuwe aanwinst: Eza Sealander incl eerste ontmoeting en specs

Bokaal Rotterdam was de plek waar ik voor het eerst kennis maakte met de nieuwe Eza Sealander. Founders Diederik en Adriaan waren daar aanwezig om onder het genot van een biertje over horloges te praten. Mijn interesse in Eza ontstond toen ik hoorde dat Diederik, een bekende van mij uit Middelburg, een desk diver horloge op de markt zou gaan brengen voorzien van de goede materialen. In eerste instantie was ik eerlijk gezegd nog niet direct overtuigd van de beweging (Miyota-9015) in combinatie met de verkoopprijs, maar op alle andere gebieden kon de Eza mij absoluut bekoren.

Ik durfde het horloge niet blindelings aan te schaffen en wilde het graag eens bewonderen. Er was eerder een preview avond voor Eza geĂŻnteresseerden, maar hier ben ik niet naartoe geweest. Vandaar dat ik zelf met hen had afgesproken om langs te komen en daar stonden beide heren erg positief tegenover.

Tijdens het gezellige gesprek met Diederik en Adriaan (en een paar biertjes verder…) kwamen de horloges op tafel. Ik was direct overtuigd door de hoge afwerking en de “premium” uitstraling. De blauwe versie trok mijn aandacht, want ik vond de kleurencombinatie wat chiquer en meer bijzonder ten opzichte van de zwarte versie. Achteraf gezien ben ik blij met de keuze voor een blauwe versie, maar zwart is over het algemeen een safere kleur en ik verwacht dat deze ook beter verkoopt. Ik bezit echter diverse zwarte horloges en wilde nu eens wat anders. Toen ik de blauwe versie om de pols deed was ik meteen verkocht.

Het passen van een horloge geeft mij snel een eerste indruk en regelmatig wijs ik horloges af omdat zij tegen vallen of misstaan. De Sealander had mij echter overtuigd en dit horloge moest er dus komen! Met name de kast, bezel en band maakten een grote indruk. De zwarte demo Eza van Diederik was voorzien van een vintage lederen band, gemaakt in Italië. Er zijn drie kleuren leder leverbaar, maar ik heb gekozen voor de middelste tint (zie bovenstaande foto).

Naast Diederik zijn zwarte demo lag een blauwe versie op tafel. Het viel mij op dat de kleur blauw verandert bij andere lichtvallen. In Bokaal was het rond middennacht erg donker en leek het horloge donkerblauw, maar bij de hoofdingang was er meer verlichting en leek de plaat eerder middenblauw. Deze kleur zal vanwege de lichtval niet snel saai worden als je het de gehele dag draagt, zowel binnen als buiten de deur.

De levering van het horloge zou medio juni plaats vinden. Onverwachts kreeg ik een telefoontje van Diederik met het nieuws dat de Miyota-9015 vervangen zou worden voor een ETA-2824 beweging. Dit was voor mij het enige verbeterpunt en ik was dus erg blij met het nieuws. Dat de levering een maandje zou verschuiven was voor mij dan ook geen enkel probleem.

Onverwachts kwam er per e-mail een uitnodiging binnen voor de “Eza pick up party” bij Spaces Hofplein te Rotterdam. Samen met andere kopers werden wij ontvangen onder het genot van een hapje en drankje op een prachtige locatie (check: https://www.spacesworks.com/rotterdam/hofplein/). De horloges werden persoonlijk afgeleverd aan nieuwe eigenaren waarbij zij uitleg kregen over de inhoud van de box en de werking van het horloge. Ik werd door Diederik uitgenodigd om mee te lopen naar een ruimte waar het horloge zou worden overhandigd. Dit zijn natuurlijk de leuke momenten waar je maanden op hebt gewacht en ik kon een brede glimlach niet onderdrukken!

De box en package vind ik altijd belangrijk. Het blijft altijd genieten om een horloge te “unboxen” en Eza heeft hier overduidelijk veel tijd en aandacht in gestoken. Een hoogglans box voorzien van het Eza logo straalt je tegemoet met binnen in een schitterende bruin lederen watchroll voorzien van tools en een extra nato strap. Ik had dit niet verwacht van een horloge uit deze prijsklasse (onder 1000 euro) en het blijft genieten om de watchroll uit te rollen om vervolgens de inbegrepen tool te pakken om een band te verwisselen. Je bent tenslotte een horlogefanaat! Op deze manier vind ik bandjes verwisselen helemaal niet vervelend en de horloges blijven ook nog eens beschermd tegen krassen wanneer deze op de uitgerolde watchroll worden verwisseld.

Naast de watchroll is er een brief ingegrepen met daarin een rapport van de afstelling op “six positions” door Adriaan uitgevoerd, een garantiebewijs en een kaart met uitleg over hoe je het horloge kunt bedienen. De package straalt kwaliteit uit en zal bij veel mensen in de smaak vallen.

Ik heb naast de lederen- en Nato band een extra Milanese band besteld, maar deze is nog niet binnen vanwege de vakantieperiode in de fabriek. De combinatie van de blauwe kleur met de glimmende Milanese band lijkt mij heerlijk klassiek en elegant. Diederik heeft mij enkele voorbeelden van de combinatie doorgestuurd en ik kijk er naar uit om de band uit te proberen. De foto’s van mijn nieuwe band volgen zo spoedig mogelijk, maar hierbij alvast een sneak preview van een demo band. (Zie bovenstaande foto)

Het horloge valt na twee maanden dragen nog steeds in de smaak en ik kan het van harte aanbevelen. Bedankt founders!

Specificaties:

  • ETA-2824 beweging, afgesteld op 6 posities
  • 30 ATM / 300 meter
  • Double domed anti-reflective sapphire crystal
    Keramische bezel
    C3 SuperLuminova

Pluspunten:
Hoge kwaliteit van de bezel (diepe glans)
High gloss indexes zien er prachtig uit
Founders zijn ontzettend klantgericht
Gratis full service/onderhoud over drie jaar

Verbeterpunt:
C3 SuperLuminova is niet lang zichtbaar, hierdoor is het horloge matig afleesbaar in het donker

21 likes

Prachtig, veel succes er mee en bedankt voor dit topic,:+1:

1 like

Nice. Mooi verhaal en zeker mooi horloge.
Het uitpakken is idd altijd een feest. Mooi ook dat ze daarvoor zo’n roll gebruikt hebben.
Veel plezier met dit horloge!

1 like

Bedankt dat je ons meeneemt in een soort sprookjesverhaal met happy ending. Het gevoel en de experience die je ondergaat bij aflevering hebben ze perfect begrepen en alleen dat al lijkt me mooi ooit mee te maken. Leuk voor jou en mooi horloge.

1 like

Leuke uitgebreide review
Dank en veel plezier met het dragen

1 like

Leuke ervaring en een top horloge om te zien.
Veel plezier ermee.

Je bent een levensgenieter! Enjoy.

PS EZA pakt het zeker goed aan qua beleving en watchroll e.d.

1 like

Heel mooi vooral in het blauw.Proficiat

1 like

Wauw, wat een mooi horloge!! En wat een leuk verhaal :thumbsup:

Het komt niet vaak voor dat een merk direct “indruk” maakt. Dat is hier dus wel het geval. Dat komt door de fraaie afwerking van het horloge, maar de naam, respectievelijk het logo is ook buitengewoon fraai vorm gegeven. Eenvoudig en toch heel krachtig. En de bijgeleverde watch roll ziet er ook heel lekker uit.

Ik had dit merk nooit eerder gezien.

Hmmmmm :heart_eyes:

1 like

Hele leuke post. De ervaring alleen al zou je doen besluiten tot aankoop. Leuk die persoonlijke connectie. Veel draagplezier

1 like

Leuk geschreven en zeker een mooie watch! Fijne service ook zeg als ik het zo hoor. Geniet ervan.

1 like

Bedankt voor het delen van je ervaring met Eza. Persoonlijk kan ik niet warm lopen voor deze modellen en vind de prijs wel erg aan de hoge kant voor een ETA 2824. Netjes is dat ze individueel zijn afgesteld en een mooie horlogedoos wordt bijgeleverd. Dat dan weer wel.

1 like

Gelukkig dat ie je achteraf ook nog beviel, want je weet na n laar biertjes ziet alles er beter uit :wink:

Oftewel

Wel vaag dat ze al zo snel (3 jaar) n gratis complete service geven. Of wel erg slim… Dan is er vast nog niks mis met de uurwerkjes :smirk:

1 like

Mooi om te lezen dat de Sealander zo goed bevalt! Enjoy!

1 like

Op zich een leuk verhaal en dat het nederlands is, maakt het net wat meer bijzonder. Zoals al eerder genoemd is de prijs wel hoog, vergelijkbaar model van Armida doet rond de 600 euro all in en die staat dan ook op mijn wish list.

1 like

Sooo, dat is een fraai horloge. Weer iets anders in deze prijsklasseđź‘Ť

1 like

Dat klopt. Het blijft veel geld, maar de watchroll, eerste gratis onderhoudsbeurt en een tool zijn leuke extra’s waarvoor ik extra wil betalen. Sommige merken leveren vergelijkbare kwaliteit voor minder geld. De Eza heb ik niet om deze reden gekocht, maar omdat ik het simpelweg een goed horloge vond met gave looks. Goede comment! Bedankt

Vandaag op de “Milanese” gezet. Hoog pats gehalte, maar wel een knaller hoor!

7 likes

Op deze klok lijken veel banden mooi te staan. Ik vind het een erg gaaf horloge!

1 like

Mooi ding hoor!
In tegenstelling tot wat @WilSeiko 5 maanden terug zei vind ik de prijs niet zo raar.

Op de een of andere manier kan hij het “aged lume” wel hebben. Misschien omdat hij ook moderne elementen heeft, zoals de bezelrand en de uitstraling van de keramische inlay.

1 like