Nieuwe aanwinst: geen appel maar slimme LG

Van forumlid @tomhster een nog nieuwe LG Watch Urbane overgenomen. Ik heb al een Samsung Galaxy Gear v1 en die is erg leuk om zelf wijzerplaten / watchfaces te maken. Nadeel van de Samsung is dat die een vierkant scherm heeft, en ronde wijzerplaten lastig te verbouwen zijn naar iets hoekigs.

Dan kom ik gelijk op 1 van de voordelen van de LG, die heeft een rond scherm. Ook de kast is van een stevig formaat met z’n 45mm voor de iets bredere polsen. Standaard bandje is niet echt mijn eerste keuze, maar met de 22mm lugmaat is daar genoeg voor te vinden. Wellicht komt daar dus nog een stalen SUPER Engineer Type II Solid op.

Een andere overweging om deze over te nemen is om te experimenteren met Android Wear. Op de Samsung zit nog de standaard Android firmware, en daarmee kun je nagenoeg alles doen qua ontwerp van watchfaces. Alleen is dat weer wat beperkter in functies die je kunt inbouwen.

De eerste indrukken van Android Wear zijn positief. Er zijn diverse apps om watchfaces te maken, en ook het zelf ontwerpen van dials, wijzers etc behoort tot de mogelijkheden. Ook de extra fucties via de smartwatch zijn handig. Zo kun je Google Maps gebruiken als je in een vreemde stad aan het wandelen bent naar een jouw onbekend adres, een soort TomTom om je pols zeg maar. Wat ik inmiddels al heb gebruikt is de ondersteuning van de Appie app van Albert Hein. Die app gebruikte ik al lange tijd op de telefoon, en nu kan ik dus op het horloge eenvoudig de boodschappen van mijn lijstje bekijken. Allemaal geen rocketscience, maar als je het gebruikt > handig.

Op onderstaande foto een voorbeeld van een Apple wijzerplaat die je er bijvoorbeeld op kunt zetten.



.

5 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Is het allemaal niet erg klein op zo’n klein schermpje? Ik bedoel, is het goed leesbaar en is het touchscreen wel goed te bedienen? Hoe lang gaat accu mee?

veel plezier.

Het is (uiteraard) kleiner dan op de huidige mega-telefoonschermen, maar goed leesbaar. Bediening touchscreen gaat goed, swipen, selecten. Accu gaat ruim 1 dag mee, voor mij voldoende.

1 like

Proficiat! Fijn dat je bij deze ook bandjes kunt swappen.

Inderdaad Wing. Ik ben vooral blij met het wat forsere formaat, wat me van dit merk een gewaagde keuze lijkt.

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, fraai horloge.
Altijd al een zwak gehad voor de smart watches.

Ik heb zelf ook in dubio gezeten voor de urbane, ik vond echter de lg watch r, en de moto 360 net iets mooier.
Ik ben wel van mening dat de technologie nog in kinderschoenen staat, accu die een dag meegaat is natuurlijk niet ideaal, ga een weekendje weg en je moet 3 of 4 laders meenemen, voor je telefoon, je horloge, je navigatie, je tablet etc etc.

Over een jaar of wat is deze beter denk ik. Nu vind ik je lg en de lg watch r de mooiste van de twee, succes ermee en wear it with pride!

Ik denk dat technische beperkingen en de gewenste specs daar n grote rol in hebben gespeeld. Ik denk dat smartwatches nog wel wat kleiner gaan worden.

Ik gebruik zelf vaker m’n smartband dan m’n smartwatch. De laatste weliswaar meer, maar is in een dag leeg. De smartband geeft voor mij genoeg info en gaat n week mee. Dat laatste door n eenvoudig doch zuinig zwart wit oled schermpje.

Ja, en dan ligt t er niet aan dat ze allemaal n ander kabeltje of lader nodig hebben (je hebt multiladers en de meeste hebben allemaal micro USB), maar dat je ze er 'S avonds allemaal aan moet hangen ipv om de paar dagen 1.

Reden voor mijn geweest om met vakantie niet ook m’n tablet mee te nemen. Geheid dat ik ook n 2e lader mee moest nemen…

Wat mij gaaf zou lijken, is als er n smartwatch of -band komt die zelf op kan laden via bijv kinetic of solar. En dan bedoel ik niet n beetje bijladen zoals m’n solar phones, maar echt op kan laden zodat je kabeltje nodig hebt. In de praktijk beginnen de solarphones nl pas met bijladen als de accu onder iets van 40 a 60% komt en dan nog is t niet krachtig genoeg om procentjes bij te krijgen. Hij raakt alleen minder snel leeg. Wel prettig als backup of als je veel/lang reist in gebieden waar je wel ontvangst hebt, maar niet altijd n stopcontact. Als t toestel uit staat en er genoeg (zon)licht is, laden ze wel degelijk op. Maar altijd maar n beetje, en max tot die 40 a 60%.

Wat héél gaaf is met Android Wear, is dat je aan elk onderdeel op je wijzerplaat de optie van Gyro-effect kunt meegeven als je wilt. Dat houdt in dat het betreffende element gaat bewegen als je je pols / horloge beweegt. Doe je dat met de datum bijvoorbeeld, en je beweegt je horloge naar beneden, zie je de datum omhoog gaan (zoals een luchtbel in vloeistof). Erg gaaf!
Nuttig: nee, maar wel héél apart :slight_smile:

Een van mijn komende oefenprojectjes wordt een Tissot small second waarbij het klokje rechtsboven in zijn geheel gaat bewegen als je je pols beweegt…
Als dit klaar is, zal ik proberen dat met een videootje op Youtube te plaatsen.

1 like

Belofte maakt schuld! Ik heb de Tissot Small Second geporteerd naar m’n LG Watch Urbane. Viel erg mee. Als je de app WatchMaker Premium (Android Wear) gebruikt dan kun je er nog meer mee dan wat ik met WatchStyler (Android) kon. Eén van de extra functies is giro-effect, waarmee je delen op je wijzerplaat kunt laten beinvloeden door de bewegingen die de sensor in het horloge detecteert.

Hieronder een foto van de Samsung Gear èn de LG Watch Urbane met de Tissot Small Second dial erop. En natuurlijk een link naar een kleine video waarop je het dimmen van beide horloges ziet, en natuurlijk het giro effect. Excuses voor de slechte kwaliteit foto, maar het is niet makkelijk om èn de horloges even te bewegen èn zo snel mogelijk een foto te maken voordat ze gaan dimmen.

En hier de link voor de video:
Video Samsung Gear en LG Watch Urbane

1 like

Wel geinig. Bij de beweging zou ik denken dat n hawaii juli girl of meisje met hoepel wel n leuke animatie zou zijn.

En er is nog veel meer mogelijk. Ben net bezig met bekend raken met Android Wear, dus wie weet wat ik nog allemaal tegenkom.

Eerst eens een oplossing zien te zoeken voor die dim-functie. Je kunt de settings wel op Always On zetten, maar dan nog gaat hij in een gedimde stand na een aantal seconden, zoals je in het eerste deel van 't filmpje kunt zien. Is al wel beter dan bij Android, waar hij na een paar seconden kort dimt en dan helemaal uitgaat. Ik snap dat het tegen inbranden van je scherm is en voor energie besparing, maar soms wil ik het scherm langer op vol vermogen aan hebben. Er zal vast wel een manier zijn om dat aan te passen naar 30 seconden. Dus hier maar een scriptje voor zien te vinden en dat inbouwen in de wijzerplaat.

Het is niet alleen dat hij dimt, maar dan beweegt de secondewijzer ook niet in gedimde stand. En dat vind ik erg irri :wink:

Vervelend dat ze proberen je smartphone een dag vol te houden door je scherm te dimmen en onnodige animaties te pauzeren heh :stuck_out_tongue_winking_eye:

Geef gebruikers tenminste de mogelijkheid om de tijd in te stellen. Standaard staat dit op een 5 seconden, dat is wel heel erg kort…

Ja, ik snap t. Op m’n smartphone heb ik ook standaard ingesteld voor als ik wat langerzamer of wat meer te lezen heb op n webpagina. Ik zet em zelf wel met n druk op de knop uit.

Gaaf hoor, dat Android Wear! Ik had voor de Samsung Gear al een Ziiiro Mercury dial, maar met Android Wear is véél meer mogelijk. Ik kan er nu ook de uren en minuten als tekst aan toevoegen die dan meebewegen met de voortgangs-indicatoren van de uren en minuten.

Kleine impressie (versneld, de buitenste ring geeft de minuten aan, de binnenste de uren):



.

1 like

Nice! Kun je dan ook al de tijd in woorden weergeven? Dus 13:27 wordt dan een uur zeven en twintig of

1 like

Haha, jij mag nooit meer raden waar ik mee bezig ben: inderdaad, een tekstklok in het Nederlands.
Gezien het werk dat erin zit, begin ik eerst met een klok die een precisie van 5 minuten heeft.
…wordt vervolgd dus…

Geen kickstart? Denk dat er wel een aardige markt voor is. Ik vind 'm geweldig.

Gewoon liefdewerk oud papier, en véél lol om zoiets voor elkaar te krijgen.

1 like