Nieuwe aanwinst: Tissot PR 516 GL (en exit horlogemaker)

Oprecht een mooie klok!
Jammer van de krassenā€¦ Persoonlijk zou ik, nadat hij zijn fout heeft rechtgezet, afscheid nemen van de horlogemaker en een kundiger persoon zoeken.

Als ik jou was zou ik met de uurwerkmaker in kwestie een afspraak maken zodat hij de krassen en de losse kroon kan fixen waar je bij bentā€¦

De horlogemaker lekker van zijn pensioen laten genieten en naar een goeie gaan en in orde laten maken (krassen lijken zeer oppervlakkig)ā€¦verhaal halen etc. bij zoā€™n informeel geregeld gebeuren, lastig. Je verlies nemen en nooit meer doen.

Je kan verhaal halen. Maar vergoeding zal lastig worden (gezien zijn pensioen). Ik zou hem NOOIT bij hem laten herstellenā€¦ wat is de kans dat iemand die

  • (wellicht onnodig) krassen maakt
  • het niet meld
  • misschien niet eens ziet?

Hem wel met liefde en kunde kan herstellen? Voor dat je het weet polijst ie hem een slag kleiner en ziet het er niet meer uit.

Ik vind het trouwens sowieso erg hoe sommige juweliers beschadigingen en dergelijke onder de pet proberen te houdenā€¦ maar dat staat los van dit topic :wink:

Ojaā€¦ mooie klok!! :smile:

Dat is ook waar ik een beetje bang voor ben. Ik kan hem wel terug brengen maar als hij vervolgens met schuurpapier aan de gang gaat ben ik waarschijnlijk verder van huis. Dan probeer ik het liever zelf; ik ben ook modelbouwer, dus een beetje priegelen op de vierkante millimeter zie ik niet tegenop. :sunglasses:

Maar een nieuwe horlogemaker lijkt mij geen overbodige luxe. Ik woon in de zuidoosthoek van de provincie Utrecht, op de grens met Gelderland. Wie kent er een goede horlogemaker in die omgeving?

Ik zou ook mijn verlies nemen, niet zelf gaan prutsen en een vakman/vrouw opzoeken
die het horloge wel de behandeling geeft die het waard is, eeuwig zonde dat geknoeiā€¦

Succes!

Wat een mooie klok! Tot nu toe had ik nog geen mooie fotoā€™s gezien van dit model anders had ik stiekem naar deze gezocht ipv de stalen versie met metalen band. De Hirsch band staat hem ook geweldig en matcht mooi met de wijzerplaat!

Wat betreft de horlogemaker zou ik het stiekem toch fijn vinden als hij met naam en toenaam genoemd wordt, al was het alleen maar dat dit soort leed een volgend ā€˜horlogemaker-zoekendeā€™ bespaart kan worden.

Ik zou ook met hem in gesprek gaan met als doel dat de klok elders hersteld wordt op kosten van deze horlogemaker. Ik zou in ieder geval geen vertrouwen meer hebben in iemand die deze beschadigingen niet ziet/interessant genoeg vindt om te melden/gemaakt heeft.

Het helpt wel natuurlijk als je fotoā€™s hebt van vlak voor de operatie :wink:

Succes in ieder geval en toch ook gefeliciteerd met deze kanjer van een aanwinst, want dat blijft.

Ben het helemaal eens met Zbignjew, alleen zou ik niets meer met deze man te maken willen hebben, neem je verlies en in Leusden woont een horlogemakend echtpaar die dit vast in orde kan maken! :smiley:

De vraag is altijd: hoe herken je de vakman. Ik heb al veel ā€œvakmensenā€ over de vloer gehad die zeiden dat ze hun vak verstonden:

  • Een parketman die het parket mee laat golven met alle oneffenheden in de ondergrond.
  • Een tuinman die vergeet substraat in de plantenbakken te stoppen zodat je gloednieuwe vijver al meteen weer vol met bagger ligt.
  • Een stukadoor die zo scheef stuct dat je ook zonder waterpas kunt zien dat het niet recht is.

En zo kan ik nog wel even doorgaan; ik heb slechte ervaringen met dingen uitbesteden. En dit waren allemaal dure vakmensen, geen beunhazenā€¦

Daarom doe ik graag dingen zelf. Dan weet ik dat het goed gebeurt. Je kunt bijna alles zelf, als je de spullen maar hebt.

Maar maak je geen zorgen, ik ga niet zomaar wat zitten proberen op dat horloge. :sunglasses:

http://www.horlogeforum.nl/c/ervaring-met-horlogemakers ā€¦ :wink:

Ik was ook speciaal naar deze op zoek; de combinatie van deze kast met de lederen band is super. (kijk ook maar naar de heritage, die is ook prachtig op leer).
De band was wel even zoeken, bordeauxrode banden zijn niet dik gezaaid. De lugbreedte is 19 mm, maar op 19 mm is helemaal weinig te vinden dus is het uiteindelijk toch een 20mm geworden. Hij zit daardoor een beetje klem maar dat stoort niet echt.

Ik ken de horlogemaker niet persoonlijk (ik weet zijn naam zelfs niet :flushed: ) omdat het contact altijd via mā€™n schoonvader loopt. Ik zal eens navragen.

1 like

Inderdaad, dat ga ik eens lekker doornemen, bedankt :sunglasses:

Bedankt weer voor de updates. Houd ons op de hoogte van het verloop. En inderdaad laten herstellen bij een andere horlogemaker in dit geval!

Hele mooie aanwinst, zonde van de beschadigingen.
Lijkt me niet van een glasafnemer te komen gezien de krassen horizontaal staan en redelijk ver van het glas en ook nog 1 beschadiging aan de zijkant.

Ik zou zowiezo aan die man laten weten dat hij de kast beschadigd heeft, kijken wat zijn reactie is.
Maar ik zou geen vertrouwen hebben als hij het zelf wil repareren, aangezien hij het beschadigd en niet merkt, niet ziet of er niks van zegt.
En de kroon die losdraait bij optijd zetten had hij ook moeten constateren.

Helaas zijn er in alle vakgebieden genoeg prutsers werkzaam die zichzelf vakman noemen, die niet fatsoenlijk met andermans spullen kunnen omgaan en totaal geen trots hebben van hun werk.
Voor die lui draait het vaak alleen maar om snel geld te verdienen en hebben ze geen lange termijn visie om een klant te behouden.
Ik wens je succes met het herstellen van het horloge.

1 like

Het goede nieuws: een schitterend horloge !!

Als je kunt aantonen dat de horlogekast in betere staat voor service werd afgeleverd door jou dan zal de schadeveroorzaker dit moeten (laten) herstellen. (lees aansprakelijk stellen voor je schade) Probleem hierbij is dat hij dit waarschijnlijk zelf zal willen oplossen terwijl ik me kan voorstellen dat jouw vertrouwensniveau is gedaald.

Binnen het Nederlands aansprakelijkheidsrecht mag jij een hersteller een offerte laten maken die voor beiden reƫel is waar hij dus aan gehouden is.

Suuk6

Iedereen bedankt voor de adviezen, ik laat het even rustig bezinken en we gaan in elk geval de horlogemaker even confronteren. Hij moet alleen wel met een hƩƩl goed verhaal komen wil ik het door hem zelf laten oplossen.

Het is uw feestje, maar voor die paar tientjes zou ik de confrontatie niet aan gaan!
En zo blijkt maar weer dat het niet alleen schoonmoeders zijnā€¦
Met je familie moet je wandelen, niet handelen :laughing:

Ik zou ā€™ m in ieder geval confronteren er mee
Dit kan niet ā€œongestraftā€ gelaten worden.
Gewoon eens kijken wat 'ie zegt en misschien komt hij zelf met een goed voorstel.
Reparatie zou ik wel door iemand anders laten doen.

Ik heb mijn schoonvader ooit een stuk grond gekocht
Hij wil er alleen niet in gaan liggen :wink:

Als een horlogeknutselaar zo met de buitenkant omgaat wat heeft ie dan aan de binnenkant gedaan zou mijn ongerustheid zijnā€¦

Voor de duidelijkheid: mijn schoonvader is niet de horlogemaker, hij speelt hier alleen doorgeefluik. :sunglasses:
Hij is ook horlogeliefhebber en was ook behoorlijk ontstemd over de krassen op de kast.

De bewuste horlogemaker is naar ik begrepen had een ervaren man, die een groot deel van zā€™n leven horlogemaker is geweest; zijn cv was dus goed anders had ik dit horloge er niet naartoe gebracht.
Ik heb ook al eerder horloges door hem laten repareren, toen zonder problemen.

Alleen de laatste paar keer begon ik slordigheidjes te ontekken (stofjes onder het glas, chronograafwijzer niet netjes op 0). Daardoor vraag ik me inderdaad ook wel af hoe de binnenkant gedaan is; zitten daar ook van die slordigheidjes in?