Nieuwe chronograph, maar welke

Na een halfjaar rust, zie ik toch wat klokjes in de koffer die weinig tot geen wrist time krijgen en daar moet natuurlijk wat aan gebeuren.

Zo draag ik m’n chrono’s, Tag Heuer Monaco “Steve McQueen” en Omega Speedmaster Pro “Moonwatch”, eigenlijk nooit en dat is natuurlijk zonde.

Ik heb even rondgekeken wat m’n opties zijn voor een nieuwe chrono en kwam uit op de Omega Speedmaster 57 Co-axial.

Prachtige, hypermoderne klok met een vintage uitstraling. Helaas blijkt dat ding, ondanks z’n 41,5mm diameter, enorm groot te dragen dankzij de rechte lugs en de 16,5mm dikte. Ik heb zelf dunne polsen en dit gaat niet werken.

Om wat kleur in de verzameling aan te brengen na het eventuele vertrek van de Monaco, kwam ik uit op de Zenith El Primero 1969 in 38mm.

Ideale maat, mooie sportieve uitstraling, prachtige afwerking, klassiek 36000 bph uurwerk en gebaseerd op een echte klassieker. Maar misschien iets te druk om te dragen in de dagelijkse roulatie.

Nog even verder kijken. De GO Senator Sixties Chronograph.

Mooie retro look. Goede afwerking en een eigen smoel. Maar ja, 42mm. En het design is misschien iets overdone en ouwbollig. Leuke klok, maar niet leuk genoeg om een Monaco en een Moonwatch te vervangen. En dan 6k neerleggen om van iedereen te horen te krijgen dat je een merk draagt dat z’n designs jat van AL&S…

Heeft iemand nog suggesties voor een chronograph die een Monaco en/of Moonwatch zou kunnen vervangen in de verzameling? Budget zit rond de 6k, dus kom niet met een platina Daytona aan a.u.b.

Ietsjes meer dan 6k, maar een pareltje.

5 likes

uit ervaring zeg ik GO Senator sixties. Het design is echt niet gejat van AL hoor…
Oubollig? Tja, ik weet niet hoe oud je bent…

Een Bremont, dan heb je iets wat niet iedereen heeft en toch een bijzonder mooi horloge.
En met je nickname ‘Monaco’ je Monaco weg doen vind ik geen goed plan.
Om een mooie Speedmaster in te ruilen ben ik ook al geen voorstander van.
Ik ben persoonlijk niet zo goed in het weg doen van spullen en hecht mij aan mijn horloges, hoewel ik ze lang niet allemaal vaak draag. Dus misschien ben ik wel helemaal niet de goede om op jouw vraag te reageren.

Waarom draag je beide horloges maar weinig?
En misschien nog wel veel belangrijker, waarom zou je een nieuw horloge wel vaak gaan dragen?

Succes met je beslissing en groet,
Arvid

1 like

iets boven budget ja, maar wel de moeite van het overwegen waard

De vintage is ook een plaatje

4 likes

Voor die JLC zou ik toch voor de Memovox versie gaan. De Omega is prachtig, de Zenith geweldig, maar daarvan háát ik de glanzende middenschakel in de band.

Klopt, als ik die doe, gaat er een zwarte racing strap op

Kwijl kwijl, die JLC :blush:

Misschien een Portuguese een idee

[URL=http://s269.photobucket.com/user/hoser45/media/IWC%203714-17/pictureJPG.jpg.html][/URL]

Prachtige klok maar ben niet zo gek op de afgekapte cijfers.

Of een Breguet Type XX

Plaatjes komen van het www.

2 likes

Voor in dagelijkse rotatie zijn er ook El Primero’s die rustiger zijn.

Of een Zenith Captain chrono:

Tot slot zou je een IWC Portugueser kunnen overwegen als je voor en wat dressier chrono wilt gaan (en gezien de GO staat dat idee je niet per se tegen):

Vind de IWC nog steeds een overgewaardeerde, te grote chronograaf met een verschrikkelijke design-contradictie: Enerzijds afgekapte cijfers, anderzijds weer zodanige witruimte op de plaat dat er lappen tekst nodig zijn om het nog een beetje attractief te maken.

6 likes

Dit iets voor je?


http://www.chrono24.nl/oris/big-crown-propilot-chronograph-gmt--id3447473.htm

Of wil je meer richting de 6k?

Portuguese was altijd een klokje dat ik graag wou hebben, maar inderdaad de afgekapte cijfers en de overdaad aan white space doen het niet echt meer voor me

de Breguet is een serieuze kandidaat, dank je, wat een plaatje

Deze draagt ook goed op mn 17cm pols. Hoe vaker ik er naar kijk hoe mooier ie wordt door de prachtige details en diepte in de plaat.

goede punten

deze 2 horloges zijn klassiekers en ik dacht niet dat ik ze ooit zou weg doen, maar ik heb ze het langst in bezit en ben er ondertussen een beetje op uitgekeken, de Tag haalt het qua kwaliteit en afwerking niet bij de andere klokjes in m’n verzameling, de Moonwatch zie ik te vaak om de pols bij andere mensen om nog bijzonder te zijn

punt is eigenlijk dat m’n verzameling weer te groot begint te worden (9 stuks, terwijl 5 optimaal is naar mijn idee) en als ik kijk welke klokjes ik het minst draag en wel zou willen flippen, komen elke keer deze 2 naar voren

De XX-lijn van Breguet is echt heel erg fraai inderdaad. En het uurwerk, cal. 582, is een Lemania 1350 met flyback; en wordt alleen nog maar in XX’s gebruikt. Met een beetje goede wil bijna een manufactuur… …aangezien zowel Lemania als Breguet al een tijdje van de Swatch-Group zijn… :wink:

Prachtig horloge. die GO. Niets gejat, maar juist gebaseerd op een eigen model uit de jaren '60. Vind overigens dat GO überhaupt een duidelijk eigen gezicht heeft, Duits, maar in niets een copie van ALS.

Kan er niets oubollig aan vinden…

wauw is deze !

De “gewone” Primero vind ik prachtig, is ook wel een iconische klok net als wat je er voor weg doet. Als het minder druk moet misschien ook mooi:

Zenith El Primero Chronograph Classic

Of Jaeger-LeCoultre Master Chronograph

1 like

of wat te denken van deze ( out of the box, prijs boeit niet) :

3 likes

Totaal niet de prijsklasse waarin ik pleeg te winkelen, maar toch een probeersel van mijn kant:
Misschien de Omega Planet Ocean Co-Axial Chronograph?
Met 45,5 mm ook geen kleintje maar draagt misschien iets kleiner door de ronde lugs.

1 like