Nieuwe Omega aanwinst

Beste forum leden,

Gisteren mijn eerste Omega opgehaald, er is mij verteld dat het een calb 410 uit 1952 is, misschien
dat de experts dat kunnen bevestigen, ik ben er blij mee ook de cijfers zo mooi op de wijzerplaat liggen.
Wat vinden jullie van de “Omega”?




m.v.gr,
jeedewee

nice!

edit: oeh, achter de PC zie ik ook ineens onvolkomenheden

minuten indices dwars door dat ‘swiss made’ (of andersom zo je wilt) hoort volgens mij ook niet

Ik twijfel een beetje aan de wijzerplaat…
Horen die wijzers ook niet anders te zijn.

1 like

Hij ziet er heel mooi en fris uit. Maar helaas is hij niet origineel. De wijzers horen dauphine stijl te zijn en de wijzerplaat is opnieuw opgemaakt. Omega loopt naar rechts schuin naar beneden af :fearful:

Het jaartal en het caliber kloppen trouwens wel.

2 likes

Als je even snel kijkt is het een erg leuke klok, na goed te kijken vallen de gebreken snel op en zou mij dat genoeg ergeren om er niet zo blij meer mee te zijn.
Helaas …

Ik zit hier in zuid frankrijk, dus geen handboeken, maar ik twijfel aan alles bij dit horloge. Wijzerplaat kanniet zo, de wijzers, nu wie weet, maar nooit zo gezien, en ik heb nooit een serienummer met zo’ n letteropmaak gezien, bv de dubbele 7 tov de laatste 7.

Maar wie weet doen de pyreneeen gekke dingen met me, vraag de modd dit topic naar het Vintage deel te verplaatsen voor meer advies

Dit is het origineel. Courtesy of Omega designs door Anton Kreuzer.

Ref 2691

2 likes

Hallo Leden,

Dank voor jullie uitleg, ik snap het, uurwerk origineel overige kloon = helaas kat in de zak !
Gaat onderin de lade.

Gr, jeedewee

1 like

WP inderdaad opnieuw opgemaakt, had iets beter gekund. Uurwerkje is een doorontwikkeling van de 16-steens 30T2, met 1 extra steen (centrumrad werkzijde) en Incabloc. Zeer solide werkpaard en heel mooi af te regelen.

Ligt een beetje aan de prijs die je hebt betaald of het evt. “teveel” was of niet - deze Omega’s zijn doorgaans niet zo heel duur. Zelfs mijn (zelf) gerestaureerde (WP en wijzers nog 95% origineel), en relatief gezochte, RAF 30T2 zit nog steeds onder de 1 mille marktwaarde.

Zonde om dit horloge onder in de la te kwakken.
Je bent geraakt door het horloge anders zou je het niet aangeschaft hebben toch.
Ik zou proberen er toch van te genieten .

met vriendelijke groet,

Aad

Het zal wel aan mij liggen, maar vind jij het serienummer er goed uitzien? Cijfers hebben allemaal verschillende grootte. Heb ik nooit eerder gezien.

1 like

Ja hoor, dat vertrouw ik wel, en herken ik ook uit mijn eigen RAF. Dit is echt geen replica. Serienummer plaatst 'm ook precies in ofwel 1952 of 1953.

Oke, mijn omega’s zijn/waren allemaal nieuwer, dus misschien daarom. Overigens, heb jij een RAF. Laat eens zien, ja, :grinning:

1 like

Is het gezien de positie van het 4e rad niet eerder een doorontwikkeling van de 360? Mijn 30T2 heeft ook 15 jewels.

Jammer dat er blijkbaar dingen niet goed zijn.
Mijn eerste reactie was: wat een mooie aanwinst, ik zou dan ook het advies opvolgen van Aad_A.
Wel goed om weer eens te lezen hoeveel expertise er op het forum aanwezig is.

Dit kopen is zeker niet erg, dit zorgt er juist voor dat jij je goed verdiept bij het kopen van een volgend horloge. Uiteraard kon je ook foto’s naar sommige leden sturen voor hulp via pb :wink:

1 like

Jammer had een mooie Omega kunnen zijn.
PS is swiss made met de hand beschilderd??

Is een klein deel van een wat oudere (2007) foto, heb zo gauw even niks beters.

Ik hoor je al zeggen “wijzers kloppen niet…!” Maar ik heb meer foto’s gezien van RAF’s met deze wijzers, ze komen alleen wat minder vaak voor. Het “spoor” langs de rand van de WP was grotendeels weg, en heb ik met een penseeltje en modelbouwverf volledig hersteld. Ook het Omega-opschrift was deels verdwenen en op dezelfde manier hersteld. Kast was gepolijst, is (ook op de pic) weer gesatineerd, uurwerk natuurlijk geserviced. Loopt heel erg goed, maar was ook de hoogste graad 30T2 die in de RAF’s gebruikt werd - met bi-metalen, geschroefde balans en Breguet-spiraal. Is trouwens uit juni '45 (nog laten uitzoeken door John Diethelm) en dus van net na de oorlog.

Je moet er trouwens geen gewoonte van maken jezelf (zonder het glaasje er op) bloot te stellen aan wijzerplaten met Radium “lume”… Gemeen spul. Halfwaardetijd 1600 jaar, maar qua lichtopbrengst is 't al heel lang niks meer!

3 likes

Inderdaad is de wijzerplaat opnieuw opgemaakt zo te zien,bv Swiss made door de lijntjes hoort echt niet.
Ook de wijzers komen me vreemd over op dit model.
Dat neemt echter niet weg dat ik het een mooi horloge vind,en ik hem gewoon zou dragen!
Onder in de la is echt onzin,je vind hem mooi anders had je hem niet aangeschaft(en je moet eens weten hoeveel klokken er in omloop zijn met nieuw opgemaakte platen waarvan de meeste mensen dit niet zien/weten!)
Lekker dragen met een mooie band erop!!

Het spijt me, maar ik vind dit onzin. Je denkt een originele Omega te kopen en dat blijkt niet zo te zijn. Niet alleen is de wijzerplaat opnieuw opgemaakt, maar de wijzerplaat is ook veranderd op een manier die niet hoort. Ook zijn inderdaad de wijzers niet juist, zoals te zien is op de foto van het originele horloge dat ik heb geplaatst. Ook de kroon is niet de juiste.
Ik zou me er kapot aan ergeren en belazerd voelen. Ik denk dat je in plaats van stug doordragen gewoon moet accepteren dat je een kat in de zak hebt gekocht. Lering uit trekken en volgende keer beter.