Hier is een tweede opwindas. Iemand had mij gevraagd om een nieuwe kroon op een horloge te zetten. Gemakkelijk !
Maar toen de horloge in mijn handen komt…
Is er geen kroon meer omdat de opwindstem verdwenen is…
En die is verdwenen omdat de tirette los is…
En die is los omdat de schroef draait zonder niets meer te houden
Dus, ten eerste een nieuwe opwindstem maken. (Zoals boven)
En dan ? Een nieuwe gat maken in de platine, met filet en een nieuwe schroef, breed genoeg om de tirette vast te houden. Toen de schroef klaar is probeer ik en … de schroef zit vast en breek in de gat ! Onmogelijk eruit te halen. Geen vissin, geen speciale werktuig van bergeon, geen boor machine voor zo een klein gat…
Dan heel langzaam met de boley een nieuwe gat in het midden van de gebroken schroef maken.
En plots geluk ! De oude schroef van de tirette bijt in de gat. Een filet maken was mogelijk want de gebroken schroef was een buus geworden Intussen had ik een kroon gevonden.
Mooie Tutorial…
mag ik vragen waar je dat staal inkoopt?.. 't zou wel zo makkelijk zijn als ik mijn eigen Tiges kan maken…
bestellen kan ook natuurlijk…maar dan zit je altijd een paar dagen te wachten… en als je Tiges kan maken… dan kun je ook andere asjes maken…
@Arie_Kabaalstra :
In een winkel voor “modelisme” : radio controled cars, planes… Er zijn verschillende dikte om vlugger de goede diameter te bereiken.
Laatste bericht over opwindstem : waar moet men deze knippen als het over een geschroevde kroon gaat ?
De stem moet
lang genoeg zijn zodat de kroon kan bewegen in de verschillende plaatsen zonder geschroeft te zijn (anders kan men alleen maar de gewone positie bereiken als het geschroeft wordt),
en kort genoeg om de kroon terug in plaats te kunnen schroeven.
Maar als men drukt wordt de kroonveer kleiner, dus de langte verandert… hier van een beetje minder dan een mm.
Na drie keer knippen ben ik hier gekomen.
Ahaa… de opwindas wordt gehard in olie.
Op deze manier koelt de as langzamer af zodat hij een beetje veerkrachtig blijft.
Mooi om dit te zien.
Het lijkt op een ETA uurwerk.
Voor de bewerking wordt het staal rood gestookt en dan laat je het langzaam afkoelen.
Het metaal wordt dan zachter en kan gemakkelijker bewerkt worden.
Nadat het asje klaar is wordt het weer rood gestookt, maar dan als het heet is, direct in olie gedompeld.
Dan wordt het staal gehard.
Ja, dat klopt, ik weet nog dat we dit vroeger op school dit moesten leren.
In olie koelt het metaal langzamer af dan in water, maar we hadden ook een vergelijkings kaartje met kleuren van lichtgeel tot rood, boven de kleuren stond hoe heet metaal dan is.
Ik weet niet uit mijn hoofd welke kleur het metaal moet hebben voor het harden.
Voor wat ik weet gebruikt man altijd rode kleur voor horloge; maar daarna, als het nodig is, kan men “tempered” : langzaam weer verwarmen tot bepaalde kleur, en dan langzaam verkouden, om minder hard te krijgen.
Om nog harder te krijgen kan men ook met water doen, maar normaal is het niet nodig.
Ik spreek natuurlijk niet van de wijzers die alleen maar tot blauw zijn gewarmd.
't nadeel van NOG harder is NOG brosser… door af te koelen in olie wordt het dan weliswaar niet zo hard… maar blijft het ook voldoende taai…
Sommige staalsoorten koelen zelfs in Olie nog te hard af, en die moet je dus “afkoelen” in een zoutbad van 230°C…als je die stalen zelfs maar aan de lucht laat afkoelen… worden ze zo hard dat ze nog maar nauwelijks te bewerken zijn. alleen slijpen gaat dan nog…
't staal in horloges zal waarschijnlijk “gewoon” koolstofstaal zijn… dat komt gelukkig niet zo kritisch…de mooie blauwe kleur treedt op bij een ontlaat of Temper temperatuur van 280-300°C
(Draaf ik weer door?.. Materiaalkunde is zo’n mooi vak… )