Nieuwe opwindassen

@fdeath : Welke foto kan je niet zien ? Van hier kan ik alle foto zien behalve een, die van “knipen” van de eerste reeks.

Ik zie dat alle foto nu onzichtbar zijn. Dus hier zijn ze weer. (Copie van de eerste post)

Mijn eerste opwindas.

Een paar cm piano staal, olijf olie en papier om heete vuur maken, om tot rood brengen, en heel langzaam laten verkouden

Toen had ik nog geen kleine draaibank. Ik gebruikte een klauw van een boor machine in de groote draaibank.

Filet draaien.

Vergelijken voor het uitnement van de draaibank, anders is het onmogelijk in hetzelfde plaats weer te houden.

Vierkant deel in vorm zetten, met hand volgens de vier klauwen van de houder.


Knipen.

Polish met arkansas totdat de wiel komt door de vierkant gedeelte.

De lijn van tirette gat precies maken.

Stem is klaar.

En de horloge loopt.

3 likes

Beste Brunod, Dit voorbeeld is weer zo’n mooi leermoment voor ons die beginneling zijn in de horloge wereld. Ik zoek al tijden hoe ik deze stiften kan bemachtigen voor zakhorloges en horloges. Dus gewoon zelf maken hoor ik jullie zeggen ., en als wij weten hoe te doen komt het goed. Bedankt voor de uitleg.Als er nog tips zijn hoor ik dat graag. groet Boudewijn.

2 likes

Ik moet herkennen dat als ik dat nu weer moeste doen zou ik anders werken. Met mijn horlogemaker draaibank dat ik later heb gekocht gaat het heel beter en vlugger. Maar hier gebruikte ik bijna geen speciale werktuigen. De groote draaibank kan gemakkelijk door een boormachinen vervangen zijn. Dus als je de cutter hebt om de schroef deel te maken kan je hetzelfde doen. :wink:
BD

1 like

Beste Brunod , bedankt voor je reactie en advies .groet Boudewijn

1 like