Nieuwe Seiko 'Turtle' Topic

Puik werk die review @TagEd, ik zal er dan nog maar wat plaatjes ingooien :wink:

Op NATO:

4 likes

Thanks, man! En dat ziet er lekker uit!:thumbsup:

Kort snel genot ( shot )

En het volgende ā€¦

:innocent:

Elf.

2 likes

Ik heb sinds enkele weken de srp773 (blauwe versie), nu valt het me op zodra ik de kroon uit trek om de tijd verzetten dat ik een soort van weerstand voel. Voelt in ieder geval niet prettig aan, hetzelfde gevoel ongeveer als je probeert tussen 21:00 - 00:00 de datum probeert te verzetten bij een horloge. En de kroon moet ik echt recht weer op de tube draaien anders krijg ik de kroon niet vast gedraaid.
Is dit normaal?

Bij het uittrekken van de kroon moet er altijd een weerstand worden overwonnen.
In de uitsparing van de opwindstift valt een pennetje van de tirette. De laatste wordt aan de andere uiteinde op zijn plaats gehouden door de tiretteveer. Aan het uiteinde van deze veer is een uitsparing aangebracht overeenkomende met het aantal klikken dat de kroon kan worden uitgetrokken. Deze bewegingen geven nu eenmaal weerstand.
Hier een plaatje waar Ć©Ć©n en ander te zien is aangaande de opwindstift en verder:

Ook lijkt het me vrij normaal dat de kroon (in dit geval dus een moer) recht op de tube moet worden gedraaid.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Bij het uittrekken van de kroon in stand 3 bedoel je? In stand 1 kan het horloge handmatig worden opgewonden en is (dus) inderdaad enige ā€˜weerstandā€™ te voelen. In stand 3 en 2 (dag-/datumverzet) zou die weerstand niet te voelen moeten zijn.

Bij het weer in de schroefdraad terugdraaien van de kroon is het op zich normaal dat de schroefdraad even moet ā€˜pakkenā€™ en je hierbij lichte druk moet uitoefenen. De mate waarin dit speelt verschilt nog wel wat per horloge. Wat vaak helpt is om de kroon eerst iets naar links te draaien. Hierna draai je 'm gemakkelijker in de schroefdraad.

1 like

Klopt! Als je de kroon linksom draait, voel je op een moment dat de kroon een klein beetje naar beneden zakt. Dat is het moment dat de kroon ā€œprecies voor de draadā€ zit. Als je vanaf dat punt de kroon rechtsom draait, pakt de draad de kroon mee totdat deze niet verder wil. Overdrijf hier niet, vast is zachtjes vast :wink: Het blijft fijnmechanica :innocent:

3 likes

Zojuist de gouden variant bij Rob besteld :smiley:

Lang getwijfeld maar toch de knoop doorgehakt, nu geduld hebben :stuck_out_tongue:

1 like

2 likes

Dank je voor de uitleg!!

Inderdaad in stand 1 is de weerstand goed te voelen en inderdaad bij de rest is het niet voelbaar.
Bedankt voor de uitleg!!

1 like

Nieuwe schoenenšŸ˜ƒ

6 likes

Zwarte Piet ligt al weer klaar voor morgenā€¦

5 likes

3 likes

Nu kan ik niet meer wachten! :sweat_smile:

Vandaag mailtje van Rob gehad dat de chapter ring niet goed uitgelijnd was maar dat ie sinds vandaag de J versie binnen heeft. Heb hem gezegd dat dat natuurlijk ook prima is (met kleine bijbetaling) nog niks terug maar kan nu niet meer wachten! :smiley: Hopelijk komt ie dit weekend nog!

1 like

2 likes

Die is nog niet klaar voor morgenā€¦

Haha zie het nu pas op jouw foto :thumbsup:

Pakje ligt al klaar en gaat morgen op pad. Met een extraatje erbij.

3 likes