NL horloge merken

Ik weet niet zo goed wat dat betekend. Heeft Staudt zijn wensenlijst neergelegd en daarna heus het geld neergelegd om een fabriek een geheel nieuwe lijn op te laten zetten? Of was de Eigen spec de letters die in de rotor gegraveerd moesten worden? Of hebben ze hun lijst naast de catalogus gehouden om te kijken welke afwerkingsgraad er het dichtste bij de gewenste specs zat? Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze echt helemaal hun eigen specificities gebruiken in hun uurwerken.

Ik wordt misschien wel een beetje cynisch van het rondneuzen hier geloof ik.

Ik voel me nu eigenlijk een beetje verplicht :wink:
om dan toch maar mijn Mondial te laten zien. :blush:

7 likes

Nice, vertel eens wat meer?

Jasper inderdaad je wordt een beetje cynisch ā€¦ beetje maar :wink:
Maar wees gerust je bent niet de enige :wink:
Denk dat als het gaat om de lijst van mogelijkheden het waarschijnlijk een kwestie is geweest van het vinden van een kleinere uurwerk fabrikant om vervolgens te bezien wat standaard voorhanden is qua gewenste specificaties om vervolgens wat specifiek wensen te bespreken ā€¦

Ai ai ai, cynisch is niet goed, daar moet ik toch iets aan doen. In ieder geval bedankt voor de check. Input. Fijn.

Maar ik vraag me wel af wat voor specificities we hier nu bespreken. De nauwkeurigheid of de afwerking van interne componenten? Toegestane speling op onderdelen? Geen idee. Ze gaan 1000 euro in prijs omhoog, wat krijg je daar dan voor?

Deze brief kreeg ik van Christiaan na mijn aankoop van de Mondial.
Zoals je ziet een mooie samenvatting en beschrijving van het horloge.

En dit is de niet minder fraaie achterkant

6 likes

Wat een beauty!

Terecht vraag ā€¦
Mooiere dial met hoogteverschil tussen de buitenrind en de subdial
Stalen kast ipv Titanium (jammer)
Door toename gewicht voelt hij meer solide
Nieuw uurwerk ipv de Unitas uurwerken

Dank je wel. Op de website staan nog geen details, dus je bent goed op de hoogte.

Misschien moet ik mijn cynisme ombuigen naar iets positiefs: niet ā€œmeer van hetzelfde, maar dan vanuit NLā€ maar meer ā€œwauw, in NL maken ze net zulke horloges als in Zwitserlandā€.

1 like

Ook het nieuwe uurwerk van Staudt is eveneens een Unitas uurwerk, maar met bewerkte kloven. Erg fraai dus, maar geen manufactuur. Aangezien Eta deze uurwerken niet verkoopt aan derden via officiele wegen zullen er andere bedrijven zijn die dit werk verlenen aan de kleinere merken die niet onder de Swatchgroup vallen.
Overigens is deze methode iets wat vrijwel alle merken die claimen een manufacture te hebben gebruiken.

Het is iets waar ik me zelf, ivm een eigen lijn die ik in de loop van volgend jaar wil lanceren, erg mee bezig houd. Wat is de meerwaarde van een manufactuur wanneer je ook een zeer goed uurwerk kan kopen, en dan vervolgens, wat is de meerwaarde van een gecustomized standaard uurwerk. Ik denk in zinne van kwaliteit niets, tenzij je als bedrijf zo veel verbeteringen kan aanbrengen dat het daadwerkelijk het uurwerk opwaardeed, maar dat zijn er maar weinig. Echter doet het zeker wat op het gebied van marketing en voor het creƫren van een verhaal. Ik heb er zelf respect voor, vind het prachtig, maar een mooi gewoon caliber is ook prima.

Als ik voor mezelf spreek (en voor mijn eigen project waar ik online nog niets van kan laten zien) dan vind ik het ontwerpen van een mooie kast en plaat om bovengenoemde redenen niet heel anders, of minder, dan het bewerken van een uurwerk. Een combinatie is natuurlijk schitterend.

Overigens zijn er ook zeer veel verschillende niveau`s in ontwerp te vinden, evenals in smaak, en zal er wat dat betreft dan ook altijd een oneindige discussie zijn.

Just mijn 2 centjes.
Michiel

Ik vind de typografie op de betere NL horloges doorgaans een ramp.
En dat terwijl ā€˜weā€™ hier een grote historische knowhow hebben op dit gebied.

Grt.

Benieuwd Michel wat je ons gaat brengen :wink:

Ja er was zeker meer te koop in de prijsklasse Euro 1.250 - 1.500 toen ik Yvoā€™s 1ste Praeludium productie model kocht of tot 1950 ā‚¬ voor 1 van de 5 klokjes met geskelletoneerde en vergulde unitas motor!

Yoeri ā€¦ 'kheb inderdaad de ā€œskelleton verguldeā€ Unitas 1/5 ā€¦ Prachtig kunstwerkje

1 like

Enig idee wie de andere heeft tuur?

Nop ā€¦

En Tiedabbeljoustiel dan ??

Ook Nederlands.

Elf.

Als die Michiel de Michiel is die ik denk dat Michiel isā€¦ dan ga ik nog niets verklappenā€¦ :)ā€¦ 't is een klein wereldjeā€¦

Uiteraard neem ik alles wat hier geschreven wordt ook meeā€¦ vooralsnog heb je als ā€œmicrobrandā€ niet de financieĆ«n, noch de capaciteit om zelf je uurwerken te gaan makenā€¦
Dusā€¦ moet je op een andere manier de ā€œgevoelige snaarā€ van de horloge liefhebber gaan kietelenā€¦ hoe?.. materialenā€¦ ontwerpenā€¦ verhaal is ook ietsā€¦ maar wat kun je als verhaal naar buiten brengen als je net begint?.. je betovergrootvaderā€™s prestaties ophemelen?.. daā€™s Ć©Ć©n manierā€¦ maar daar ga ik mijn vingers niet aan brandenā€¦ 'k heb de man nooit gekendā€¦ :smile:
Mijn grootvader dan?.. dat was maar een ā€œeenvoudige Melkveehouderā€ā€¦ maar wel met een gevoel voor techniekā€¦ dat zit er bij ons wel inā€¦ als ik ooit met een horloge met koeievlekken komā€¦ dan weet je waaromā€¦ .
nu 2 jaar Lid op dit forumā€¦ en ik herinner me nog hoe ik hier binnen kwamā€¦ 't idee rees om een eigen merk te startenā€¦ en nu?.. kom ik daar door het werk voor andere NEDERLANDSE horlogemerken nog niet aan toeā€¦ eerst de SUBDELTAā€™s maar eens uit de draaibank stampenā€¦ :slight_smile:

1 like

Mooi gesproken/ geschreven ArthuršŸ‘

Het is vooral een visueel avontuur.

Al is de techniek nog zo indrukwekkend.
Als men de klok niet mooi vindt is de aanschaf ver weg.
Of weer snel in de flipperkast. :wink:

Grt.

1 like