Nomos hommage

Ok.

Een ik Jorg maar zien als een stoere Duitser die s’ochtends over modderige zandpaadjes op zijn mountainbike afraast naar Engelsbrand , om daar in zijn ouwe verwassen Adidas-sweater in dat fabriekje de volgende bestelling weer te fabriceren…

Hmm… Tja. Ach…:open_mouth::grin:. :thinking::grinning:

Uit 2007:

We at STOWA want to be open as always.
Already in the year 2007 an article in the german watchmagazine Armbanduhren was published.
(in the reason of the 80th. Anniversary of the STOWA Brand)

It was the result of a interview Jörg Schauer gave to Armbanduhren.
Martin Häussermann(Journalist) and Jörg Schauer talked about the marketing and philosophy of STOWA.:

“Even under Schauer’s aegis, these have been turbulent times for Stowa,
with a lot of pressure being exerted on prices.The young team in
Engelsbrand has managed to release this pressure in two ways: on the one
hand, Schauer has been systematically and successfully looking for
component manufacturers with a more favourable pricing structure,
including those in the Far East, he admits. On the other hand, he
emphasised that “80 percent of the value of Stowa watches is created in
Europe”. The company’s marketing policy has been changed as well: from a
traditional brand to direct sales. Schauer has been selling Stowa
almost exclusively on-line for almost three years now (www.stowa.com)
or directly from his workshop. Stowa watches have become clearly
cheaper as a result of more favourable purchasing terms and the
elimination of dealer profit margins.”

Jörg rijdt een Porsche. Hij zal best ook een fiets hebben :wink:

Helemaal gelijk wat betreft de antwoorden, al vraag ik me af welke leverancier wel 100% transparant is over de herkomst van specifieke onderdelen. Nou ja, Rolex :wink:

Maar erg leuk dat ook jij deze discussie volgt, ik wist al dan @lencoth er ook geinteresseerd in is.

gr, HJR

Ja, de 80/20 waar ik naar verwees. Geloof me ik heb er ook heel wat over gelezen, net als jij denk ik! In 2008 stond Stowa nog bij de referenties op de site van (kastenmaker) Fricker, dus ja zeg het maar.

gr, HJR

Ik denk dat er ook inderdaad Stowa (of Jörg Schauer) kasten bij Fricker zijn gemaakt. Wellicht is dat nog steeds het geval. Maar dan betreft het IMHO enkel de top horloges. Niet de doorsnee Stowas. Die conclusie strookt met wat J.S. zegt in het interview. Overigens is het prima mogelijk om de kasten van redelijk geprijsde horloges in Duitsland te produceren, zie Archimede. Maar het is een keus.

We zitten op een lijn denk ik. Ik kom over als een Stowa fanboy en dat ben ik ook wel, sinds ik de service en kwaliteit van mijn duikertje heb ervaren. Maar ik ben ook realist, en geloof best dat die 20% uit China komt.

En hommages snap ik enigzins. Zelfs als dat klakkeloos kopieren betreft en ze er dan Rodina op plakken. Niet chique maar een optie voor iemand die er geen honderden euros voor over heeft, of wil proberen. Maar sinds die Rodina met fake achterdeksel mijd ik het merk.

gr, HJR

Stowa is een sympathiek merk. Ben ook in Engelsbrand op bezoek geweest om een horloge op te halen. Mooie fles wijn meegekregen. Niets ten nadele van Jörg.

De 2 Rodinas die ik gehad heb, waren overigens geen totaal klakkeloze replica’s. De ene had een steriele wijzerplaat met een rode 12; de ander (nu te koop) is rosé. De laatste heeft me geïnspireerd om een Mido Baroncelli Heritage in rosé te kopen. Zo komt ook de echte horloge-industrie aan klandizie :wink:

Mooie discussie hier mannen.
Ik heb weer wat bijgeleerd als Nomos fan.

Overigens ben ik niet al te fundamentalistisch over onderdelen uit China. Apple laat er ook heel veel maken en inelkaar zetten voor z’n iPhones. En dat is kwalitatief ook prima.

China is geen probleem qua productie, zolang er met westerse QC gewerkt wordt :wink:

@lencoth Helaas vind ik Rose goud echt niks, anders was je hem kwijt geweest. Wel dank voor de foto’s!

Dat geleuter over die hommages altijd. Je bent geen serieus (hoog-segment) merk als er geen hommages van je worden gemaakt :yum:

Heb zelf deze kloon

Degene die niets anders op te merken hebben dan: "‘spaar dan ff door voor een Franck Muller’’ gelieve graag hun mond te houden :grin:

Ik vind het best een goed idee om eerst een Rodina of zo aan te schaffen.
Die modellen werden vroeger inderdaad ook door diverse merken verkocht.

Deze Ancre moet nog ergens in in rommeldoos rondzwerven.

2 likes

Misschien is dit een optie?

http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/m1067862342-nomos-tangente-handopwinder.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=6

Volgens mij wel een goede prijs, is de 35 mm versie.

ps. ik ken de verkoper niet.

1 like

Mooi horloge en eerlijk gezegd zie ik 1000x liever een Poljot dan een Franck Muller. :thumbsup:

2 likes

35 is echt te klein voor me. Daarnaast is de gravure een no-go. Maakt niet uit wat er staat, tenzij het voor mijzelf is…

mooie poljot. Welke is het? Waar te verkrijgen?

PB gestuurd

Ander achterkantje is natuurlijk een optie. Als je echt weinig wilt betalen en proberen kun je ook eens bij Tisell kijken

Heb je net een uitnodiging gestuurd voor een ander topic over Tisell.
Best goeie commentaren.