Olma Beobachtunguhr?!

De verkoper weet ook niet precies wat hij hier te koop aanbied en ik kan er zelf ook maar weinig over vinden. De diameter is 50mm. Iemand hier misschien meer info? Hier de foto’s

4 likes

Zit waarschijnlijk een 8-daags uurwerk in! :slight_smile:

Is dit dan origineel of hebben we het hier over een omgebouwd zakhorloge?

In eerste instantie zou ik zeggen dat het origineel is. Ik vind het wel vreemd dat ik geen schroeven zie om het uurwerk in de kast te zekeren of ik moet er overheen kijken. Sowieso mis je een schroef bij de brug over het tonrad en er mist iets op de balanskloof. Ik zou hem persoonlijk laten schieten tenzij deze erg goedkoop is.

Ik heb geen idee of het een omgebouwd zakhorloge is maar als ik zoek dan kom ik horloges tegen van 30 a 35 Mm.
https://www.google.nl/search?q=olma+watch+1940&biw=1920&bih=953&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiumuz95N7OAhXFtBoKHVr5CqYQsAQIGw#tbm=isch&q=olma+watch+military&imgrc=dJDhT-HNda8AvM%3A

Ik heb een Dogma liggen uit dezelfde periode die wel dezelfde afmeting heeft;

Het klokje moet 86 hele euro’s kosten. Als het origineel is en de kosten van het repareren/compleet krijgen van het uurwerk vallen mee dan zie ik er wel iets in.

Dan moet je eerst weten wat voor uurwerk het is :slight_smile: Dan zou je alvast kunnen onderzoeken of onderdelen nog verkrijgbaar zijn.

Dat is dus de vraag aan jullie :joy:. Wat is het en is het nog de moeite waard

Als ik het had geweten, had ik het je verteld :slight_smile: Ik ken het uurwerk niet en ik kan hem niet terugvinden in Ranfft. Voor Bestfit zou ik het stelwerk moeten zien en met name de tiretteveer. Misschien dat iemand met Paulson’s je kan helpen.
Mijn ervaring is dat dergelijke kleine onderdeeltjes die te maken hebben met de micro-afstelling op de balanskloof allang niet meer verkrijgbaar zijn. Daarom zou ik hem laten schieten voor 86 euro.

Nee, dit uurwerk staat niet in de Paulson’s catalogus.
Best een leuke klok, maar als het uurwerk niet loopt vind ik hem te duur.
Het veertje van de fijnafstelling ontbreekt, maar zonder dat veertje zou hij normaal lopen en op de ouderwetse manier te verstellen zijn.

Zeker geen acht daags uurwerk.

Ko

Zo te zien ontbreekt ook de palveer en de palradkloof ziet er behoorlijk gehavend uit, geen idee wat daar gebeurd is.

Verder vind ik het wel een heel mooi klokje, als je hem niet gerepareerd krijgt zou je misschien nog kunnen proberen er een ander uurwerk uit een (hunter)zakhorloge in te plaatsen.

Succes met de beslissing. :smile:

Toch jammer dat deze niet gemakkelijk in ere te herstellen is. Had hem graag toegevoegd aan de verzameling maar durf het niet aan. Iig bedankt voor het meedenken.

Had je ook gezien dat de lug rechtsboven bijna is doorgesleten, dan kan je er geen band meer omheen doen, herstellen is heel erg lastig.

Ik weet niet of al mijn gegevens voor wat betreft Olma horloges juist is maar…
Volgens mij was Olma een zgn. Plakmerk. Dwz. een fabrikant plakte zijn eigen naam op een bestaand uurwerk. Olma komt van de fabrikant Olmen (?) en plakte zijn naam op Van Buhren (oid) Zwitserse horloge(-techniek).

Dat is zeker wat te oneerbiedig voor Olma, een volwaardige dochter van het Zwitserse Numa Jeannin SA. 99% van de fabrikanten gebruikten uurwerken van ander fabrikaat (in-house is nog maar enkele decenia ‘een ding’), dus ‘plakmerk’ is toch niet helemaal juist. Ze gebruikten overigens uurwerken van een veelvoud aan kwalitatieve fabrikaten; Valjoux, ETA, Landeron, maar ook bvb Chezard.

Verzamelwaardig merk door de grote diversiteit in modellen en uurwerken.

1 like

Het is wel iets vaags omdat de veerton met een sleutel kan worden opgewonden. Maar hoe dat dan samenwerkt met de kroon is mij een raadsel.