Olma military watch

Gisteren deze Olma op de vlooienmarkt gekocht. Heeft iemand meer info over deze watch ?
KLu GB/234. Op binnenkant deksel staat nog 4 / 54

9 likes

Info van het HF :slight_smile: zie hier:

1 like

Dit vind ik nou een leuk klokkie, leuke vondst :thumbsup:

Dat zijn nou de betere vondsten, gefeliciteerd met dit pracht stuk!

leuke vondst, ben eens benieuwd naar het binnenwerk

Erg leuk! Olma heeft vroeger zeer toffe dingen gedaan.

Leuk ding, ook opvallend hoe de wijzerplaat is gemarkeerd, de meeste militaire horloges hebben maar vrij minimale uiterlijke kenmerken maar bij deze neemt het een fors deel van de wijzerplaat in. Heb je ook een foto van de binnenkant?

Daarom vind ik het nu zo leuk om dit forum te volgen!
Top vondst.

Mooi. Past goed in mijn verzameling!

For sale ?

Bedankt allen voor de reakties. Helaas niet te koop, wil hem zelf houden omdat ik zelf ook bij de luchtmacht heb gezeten op vliegbasis Leeuwarden.
Hierbij nog een foto van het binnenwerk. Het uurwerk loopt ongeveer een uurtje, dus binnenkort maar eens wegbrengen voor een service beurt.
Iemand nog een idee wat de tekst GB / 234 betekend ?

1 like

Werkpaardje van AS. Ligt aan de grootte wel type het specifiek is. Staat er niets onder het balanswiel? Servicebeurtje zal dan inderdaad nodig zijn. Het uurwerk loopt op dit moment ook te snel.

De balansbrug lijkt ooit uit een donor horloge te zijn gekomen aangezien deze gedecoreerd is en de rest van het uurwerk niet.

Vintage 1982, er staat inderdaad AS onder met het nummer 1287.
Maar waar staat AS voor ? Op Mikrolisk staan er diversen met die initialen.

Dat staat voor A. (Adolph Schild). De fabrikant van het uurwerk.

Hey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik hoop dat ik hier nog enthousiaster ga worden van mijn hobby. Let wel op: ik ben nog een noob als het gaat om horloges :sweat_smile:, ik heb weinig verstand van merken e.d. en kan alleen een beetje horloges repareren (scherm vervangen, batterij, schoonmaak etc.) :smiley: Ik hou van vintage horloges.

Ik zag de naam Olma voorbij komen dus hoopte ik dat jullie mij kunnen helpen.
Gekregen uit een erfenis van mijn opa: De Olma sea cup.
echter heb ik geen flauw idee uit welk jaar hij komt en wat de orginele bandjes zijn…
Je moet hem opwinden en gaat een dag mee ongeveer.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik wil graag de horloge krasvrij maken en een bandje vinden van ongeveer dezelfde kleur. :slight_smile:

Met Brasso of Peek en een zachte doek kun je het glas weer krasvrij poetsen, dit kan afhankelijk van de diepte van de krassen wel even duren. Als je zoekt op schuurpapier en poetsbeurt zul je wel wat topics vinden hoe je het iets sneller zou kunnen. Een bandje plaatsen vereist een bandje in de juiste maat(inclusief matchende springbars) en een aardappelschilmesje, dat wijst zichzelf eigenlijk .

@HorloG dit zijn idd ook erg simpele klusjes :slight_smile: , juiste maat en springbars heb ik/weet ik inmiddels wel, ik ben vooral benieuwd of iemand het horloge herkend (zodat ik een bijpassende bandje erbij kan vinden)
Op de achterkant staat nog een code 4034, weet niet of dat handig is

Hoe bedoel je of iemand het herkent? Het is een Olma Sea-cup :wink:
Daar kan je een leren bandje aan zetten in elke kleur die je wenst. Ik denk dat lichtbruin heel mooi zou staan.

p.s. de wijzerplaat en de lume lijken me nog erg fraai. Als je de krassen uit het glas hebt gepoetst of als je er een nieuw glas op hebt gezet, weet je niet wat je ziet.

hahaha :stuck_out_tongue: Ik bedoel qua jaartal/periode ofzo, want als ik zoek op google ‘olma sea cup’ krijg ik allerlei modelen behalve die van mijzelf te vinden. ( misschien was mijn post niet helemaal duidelijk, ik ben dyslect excuses :stuck_out_tongue: :flushed:)

Ik ga morgen als het goed is het glas op poetsen, ben benieuwd!