Omega Seamaster Professional Ceramic 41mm vs Omega Planet Ocean 42mm 2500

Ik ben zelf voor de 300 ceramic gegaan.

Er waren meerdere redenen.

  • Jonger dus vaak(niet altijd) een netter horloge en de doos van oudere modellen is vaak verrot (kleinigheidje maar een feit).
  • Heel licht aangepast uurwerk, maar aangepast.
  • Ceramische bezel en afwijkende band vind ik beiden prachtig. Maar dat is persoonlijk.
  • Bij licht een erg mooie verschijning met mooiere glinstering (niet te verwarren met bling bling).
  • Op staal chiquer en op rubber sportief. Ik heb de blauwe maar bij veel banden wisselen zou ik wel voor de zwarte gaan als ik jou was.
  • Door de 12 en de wijzers is de PO wat drukker. En dat terwijl iedereen van kinds af aan weet waar de 12 zit. Ik heb daarom ook geen horloges met cijfers bij de 3, 6, 9 of 12. De wijzers vind ik minder omdat ik niet zo van pijlen, blokjes en andere ongein ben. Anderen vinden open wijzers weer minder mooi. Tekst is op de PO meer aanwezig vind ik.
  • De PO oogt iets minder modern maar is ook geen vintage. Hangt er een beetje tussenin.
  • Datumvenster is veel mooier maar ook chiquer wat dus ook een nadeel kan zijn voor een stoere duiker.
  • Helder zicht waardoor het soms lijkt of er geen glas in zit.

Maar hoe dan ook beiden erg mooie horloges en de keuze moet je zelf maken, is een gevoel en dus altijd goed.
De PO is iets meer een duiker en is voor ECHT duiken praktischer. Maar daardoor ook meer lijkend op vele andere duikers. Het is iets meer een duiker met traditionele band terwijl de 300 wat meer een nette deskduiker is.

Mijn 300 ceramic ging in de winkel om, de klik was er direct en ik liep ermee naar buiten.
Dat is de belangrijkste reden!

3 likes

Ik heb net andersom beide versies gehad, de oude smp300 en de PO 8500. Nu beide niet meer in bezit zijn zou ik nu voor de smpC gaan. Gewoon een klassieker die overal en altijd kan.

Had m overigens laatst ook op de radar, maar het is uiteindelijk een black bay geworden :slight_smile:

4 likes

Ik zou voor de PO gaan, met die voorwaarde, dat hij niet te hoog uitvalt. Nou is dat meer een probleem van de kal. 8500.

De Planet die ik opnhet oog heb is 14,5 millineter hoog en de Pro Ceramic 12,5 millimeter. Toch een behoorlijk verschil.

Op dit moment neig ik naar de Pro Ceramic.

2500 LM…? Als in Liquid Metal?

Dat gaat een zoektocht worden :smile:

1 like

Ik zou voor de PO gaan.
Ik ben niet zo van de open wijzers en de band van de PO is mooier.

Voor mij de SMPc, meer allround, minder dik/zwaar dus lekker comfortabel. Op rubber ook wat minder glitterig.

[URL=http://s497.photobucket.com/user/Tobias-photos/media/DSCN7244_zpshjo11kd4.jpg.html][/URL]

3 likes

De PO voor mij graag. Ik vind de band van de SMP ernstig lelijk. Afgeleide vesies met de ‘Speedmaster band’ zijn direct appetijtelijk.

1 like

Deze dus! Ik heb drie Planet Ocean’s gehad, een liquidmetal PO 8500, een oranje bezel PO 2500C en bovenstaande PO2500D (nog in bezit). Er op terug kijkend gaat mijn voorkeur nu toch uit naar de matte afwerking van de 2500 serie van de PO lijn door de meer vintage look die dat geeft, wat tevens toch beter past bij een duiker m.i.
Bij mijn ceramic speedy heb ik dat minder om de een of andere reden omdat dat minder een tool watch is voor mij.

Die SMP is ook absoluut een mooie klok waar je geen buil aan kan vallen. Echter buiten het ceramic krijg ik niet zo’n warm gevoel bij de open wijzers en en tramrails band.

7 likes

Liquid metal is wel behoorlijk bling ja. Veel matter dan een normale PO 8500 wordt het niet :grin:

2 likes

Ja, eens! De PO8500 met matte ceramic bezel is wat mij betreft de ultieme duiker die de robuustheid van het ceramic combineert met de matte look van een echte tool watch. Echter is die door het 8500 uurwerk wel weer wat dikker, wat je moet liggen.

1 like

Persoonlijk vind ik de pro an sich mooier, maar als je hem ook op rubber en leer wil dragen zou ik toch de PO doen. Is daar imho wat veelzijdiger in.

Maw: De pro is op staal een plaatje en op leer geen porem! ; )

Mee eens.
Het bling valt mee en een sieraad mag van mij ook een beetje bling hebben. Weegt voor mij overigens niet op tegen het comfort van de smp300 band en hoe mooi de band op een smalle pols valt.
Gewoon een juweeltje :heart_eyes:

1 like

Right on!

1 like

Er stond er een paar weken geleden nog een op ebay. Vol krassen en beschadigingen voor ruim EUR 4.600… Ik dacht dat er iets van 1968 van gemaakt zijn oid van deze LE.

Weer wat geleerd :smile:

Lol, dus je bedoelde de zoektocht eigenlijk sarcastisch…want een zoektocht is het inderdaad aangezien er wereldwijd nog geen 2000 van verkocht zijn (1948 om precies te zijn).

1 like

Jep. Dus mijn oprechte excuses :blush: ik dacht dat het pas bij de 8500 begon. (Bij de 8500 was het in den beginne ook een extra’tje ten opzichte van de normale 8500 meen ik)

Leuk hebbedingetje in ieder geval!

Haha niet nodig hoor. Klopt, afgezien van de L.E. 2500 is de LM bezel in de 8500 generatie voorbehouden geweest aan de Titanium PO (correct me if I’m wrong)

Stond ooit eentje te koop hier op het forum…voor weggeef prijsje (wat ik toen niet wist).
Mooiste PO vind ik nog steeds :+1: