Omega Speedmaster...de zoektocht naar de perfecte stalen band

Ik lees zo nu en dan wel eens over een alternatief voor de 1958 en kreeg mee dat de 1450 de bracelet grail moet zijn, maar lastiger te vinden en vraagprijzen van 900-1400
Meest linker:


En aan wat voor prijsinterval moet je denken voor een 1479?

2 likes

Ben wel benieuwd naar het type Jaguar :slight_smile:

1 like

De enige reden dat de 1450 de “grail” wordt genoemd is omdat het aan de “holy grail” Speedmaster 376.0822 vast zat. Chuck Maddox noemde het zo omdat hij zoveel moeite had er eentje te vinden.

Het is een jaren 80 band dus niet bepaald de gouden jaren voor verzamelaars. Het is wel de eerste stalen band volledig opgebouwd met “solid links” en de productieperdiode is zeer kort geweest. Maar die van de 1498 en 1499 is nog veel korter dus die zijn nog lastiger te vinden. Dat zijn de echte alternatieven voor de 1958 vanwege dezelfde looks. Dat staat overigens vaak verkeerd vermeld maar deze lopen af naar 16 mm ipv 18 mm. Prijzen rond de 400 tot 700 euro.

De 1450 is mooi maar ook erg opzichtig. De 1171 is dan iets rustiger. Maar zou graag een 1450 willen hebben. Wie weet, maar de prijzen zijn uit de pan gerezen.

Ik heb de afgelopen twee jaar op een 1479 gejaagd en dan zit je van 300 tot 600 euro. Bijna altijd in zeer goede staat, zijn heel degelijke banden. Alleen passen de 812 end links niet zomaar op een moderne Speedmaster. Ik denk dat de lug holes iets verschoven zijn in latere ontwerpen. Daarom moet je de flapjes van de end links iets vijlen. Aardig klusje!

Hier zie je mooi het verschil tussen bijv de moderne 1958 en de 1479.

5 likes

Elegant!!

1 like

De 1479 staat ook veel beter bij de dunne looks van de Speedmaster. Heb vorig jaar nog de 1958 gemod met een Seamaster micro adjustment clasp. Is dat al eens behandeld op HF?

Ja…op een SMP.

1 like

ik heb zelf de 1171 op de ST Speedy Tuesday. m.i. de mooiste combi. Maar: moet zeggen dat ik hem het meest op leer draag. En in de zomer regelmatig op Nato.

De stalen band is er al tijden niet meer op geweest. Mooi idee voor de kerstdagen, denk dat ik hem vandaag of morgen er maar eens op zet!

1 like

Vreemd genoeg blijft de endlink aan de 12-uurs zijde perfect zitten, maar die aan de 6-uurs zijde heeft wat speling.
Vind het niet erg, niet erg genoeg om de endlink bij te gaan veilen iig.

en de daad maar bij het woord gevoegd:

6 likes

De 1447 band was werd nog iets eerder uitgebracht met Solid Links dus dat was eigenlijk de eerste :smiley: Is dezelfde band als de 1479 maar dan zonder Speedmaster opschrift op de clasp.

Mocht iemand er nog een zoeken…ik heb nog een 1479 band te koop. Vind hem zelf top omdat hij wel een vintage uitstraling heeft en de typerende Speedmaster tussen links (net zoals de 1116 band en de moderne Speedmaster banden) maar wel solid links heef en de ‘vintage look’ heeft.

Hier trouwens een handig overzicht welke band in welke jaren werd gebruikt

7 likes

Dan heb je waarschijnlijk de band gekocht met al reeds bewerkte end links? Het moet haarstrak passen, maar niet als het teveel bewerkt is. Ik heb nieuwe erop gezet (kan je nog steeds bestellen bij Omega) en deze laten aanpassen. Het is anders met rechte spring bars -en zonder te vijlen- niet vast te zetten.

Heb al veel 1479’s langs zien komen met reeds bewerkte end links.

Je hebt ze beiden kennelijk gedragen, hoe verschillen de 1479 en 1171 in comfort, met name epileergedrag? :grimacing:

Je hebt helemaal gelijk! De 1447 is helemaal aan mijn aandacht ontsnapt. Het heeft overigens wel Speedmaster op de sluiting staan, terwijl de 1171 dit niet heeft, en heeft verder niks van de 1479 weg. Eerder een soort overgang tussen de 1171 en 1479.

Hieronder een foto van de 1447 (rechter op de foto):

Dat is inderdaad het meest opvallende wat ik over de 1479 heb gehoord. Dat dit een epileerband zou zijn. Nou heb ik geen enorm behaarde armen, maar ook zeker geen baby skin. En ik heb werkelijk waar nergens last van gehad. Ik heb drie 1479 banden gebruikt en nooit een haar eraan verloren.

2 likes

Je hebt gelijk… ik was in de war met de 1450 en 1447 band, die wel veel op elkaar lijken (volgens mij haast hetzelfde zijn op de Speedmaster aanduiding na)

1 like

Beiden waarschijnlijk onmogelijk te vinden en/of peperduur?

Gewoon voor een JB Champion gaan! Kosten tegenwoordig ook al wel wat, maar je komt ze nog wel NOS tegen af en toe, die modellen uit de sixties.

1 like

De 1175 is van JB dus ik zit aardig warm :wink:

2 likes

Iemand een adres in regio Amsterdam waar ik de sluiting van mijn (OEM) stalen band kan laten maken ?
De veertjes hebben hun beste tijd gehad en daarmee is het mechanisme zo zwak dat hij steeds open gaat.

Was in PC bij Tourbillon en daar moest hele horloge worden opgestuurd. Leek mij niet echt nodig :wink:

Welke stalen band heb je? Nummer staat aan de binnenzijde van de sluiting. Als het de meeste recente is, zou het al vrij vlot zijn dat het versleten is. De sluiting zelf is volgens mij niet zo heel duur (paar tientjes voordat Omega de prijzen omhoog schroefde) en zou je ook compleet kunnen bestellen en dan (laten) wisselen.