Omega Speedmaster...de zoektocht naar de perfecte stalen band

Sorry voor de vertraagde reactie, heb het nogal druk tegenwoordig. Ik ben verre van een kenner al heb ik wel wat “gebruikservaring”. Laat ik wat foto’s toevoegen die ik een tijdje geleden toevallig heb gemaakt.

Op de foto van links naar rechts:

  • 1958 / 957 (Tintin)
  • 1998 / 840 (Moonphase)
  • STZ006272 / JJC11 (Tokyo 2020)
  • 1498 / 842 (Replica 1957)
  • 1573 / 897 Railmaster (geen Speedmaster maar een Railmaster band maar stond toevallig op dezelfde foto).

Mijn favoriet blijft echter de 1450 / 808 zoals je hier kan zien:

Daarnaast had ik ook nog deze, de Mexicaanse Holzer band, uiterst zeldzaam in Nederland (heb hier nooit een tweede van gezien). Lijkt een beetje op een Rolex jubilee en draag super comfortabel.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info.

5 likes

Dank je wel! Als ik de 1958 en 1998 naast elkaar zie, lijkt het inderdaad alsof de 1998 iets kortere (of kleinere) schakels heeft. Dan zou het inderdaad mooier en fijner om de pols moeten zitten. Dat heb ik ook met mijn 1479/812. Ik geef je dus gelijk @marnixmoed :wink:

Met een beetje geluk komt er deze week een 1450/808 binnen.

1 like

Gisteren eindelijk voor het eerst de 1450/808 kunnen aanschaffen. In prachtige staat en wat mij betreft een stuk strakker dan de 1171. Bij de 1171 staan de schakels wat dichter bij elkaar, wat wat vriendelijker overkomt maar heeft ook minder scherpe hoeken en oogt daarom wat goedkoper. Wat vinden jullie ervan? Ik ben blij :+1:t3:

14 likes

President band for life. Staat goed!

1 like

Zéér mooi

1 like

Vandaag langs geweest in Diemen bij Püttmann in Diemen.

Aangenaam verrast door de kennis en service.
Nieuwe sluiting besteld , kosten 69 eu.

2 likes

Inmiddels is de 1450 al sinds begin dit jaar binnen en wat een knaller voor een jaren tachtig band. Er zijn kleine hints in de afwerking dat het echt een (plus minus) 40 jaar oude band is. Maar wat goed gemaakt! De band verloopt van 20mm naar 15mm bij de sluiting. Maar ook ieder rij schakels wordt ook iets kleiner in formaat. Dit geeft een heel mooi effect. Dit zorgt overigens niet voor de “tapering” van de band. Er is een duidelijke rechte lijn in het verloop. Bij ieder rij schakels die kleiner wordt krijg je een “trap verloop” en dat is met de 1450 niet zo.

Duur maar wat een band!

12 likes

Staat hem erg goed!

1 like

Thanks! Ja dit moet de beste band zijn die ik tot nu toe heb gehad. En ook toepasselijk uit de jaren tachtig toen de eerste Space Shuttle missies werden uitgevoerd. Zoals je wellicht weet is de Speedmaster Alaska III gebruikt bij deze Space Shuttle missies. De Speedy Tuesday is een “tribute” aan deze referentie.

Ik heb ook nog een tijdje gezocht maar uiteindelijk gestaakt omdat ik alleen banden ‘overzee’ tegen kwam en in niet zo’n beste staat. Deze ziet er erg strak uit en complementeert de Speedmaster!

1 like

Ja dank je, het is inderdaad goed zoeken. Deze kwam uit Den Haag, dus dichter bij huis. Ziet er inderdaad netjes en solide uit. Ik moet het nog een keer opnieuw laten borstelen (lichtjes). De gravure in de sluiting lijkt slechts 1x geborsteld te zijn, nog heel scherp en de randen van de tekst zijn niet open getrokken. Geen haarlijntjes, dus dat is duidelijk wel een keer opgemaakt.

ik zal wel iedereen over me heen krijgen maar voor mijn omega banden gebruik ik altijd scotch brite (groen) en daar voorzichtig in de lengte ‘schuren’ deel voor deel en de delen die niet ‘aan de beurt zijn’ afplakken zodat je altijd rechte lijnen hebt :wink:

of gewoon een schuursponsje (gebruikt) :scream: :wink:

1 like

Haha het is toch jouw eigendom? Al laat je er een kudde olifanten overheen lopen. Als het maar echt Omega banden zijn :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ik heb een setje Garryflex voor simpel opmaakwerk, als er bijvoorbeeld zo’n glimmende ondiepe smeer op de geborstelde band zit. Dan is het zo weg. Soort gummetje. Echte krassen laat ik gewoon lekker zitten.

Die heb ik ook voor mijn Rolex band van Bergeon, vind de korrel daarvan alleen te fijn voor de Omega banden :wink: maar idd misschien even kijken voor die van Garryflex, welke korrel gebruik jij voor de Omega band?

Ik gebruik de grijze Garryflex blokjes voor een mooie lichte satin finish. Blauw kan ook voor een meer grove satin finish. Brown is echt te fijnkorrelig en “wine” te grof.

1 like

Ik zou zelf ook wel een Forstner band aan willen schaffen voor mijn Speedmaster. Ik heb er 1 in het blauwe gedeelte gezien, maar deze is helaas net even te groot; ik moet de regular hebben.

Ik ben bang dat als ik hem via Forstner zelf bestel, ik aan de beurt ben met invoerkosten. Iemand hier recentelijk ervaring mee opgedaan? Wellicht iemand die een knappe Forstner Komfit heeft liggen in de juiste maat en er van af wil?

1 like

Yep, gister de Forstner President (1450) binnengekregen vanuit the US, besteld bij Forstner zelf. Voor de watchband betaalde ik €136,90, invoerrechten waren €33,18. Reken maar uit wat het ongeveer kost om een band in huis te halen. Groet

2 likes

Thanx!

Voor mij nooit meer Forstner. Ik had op de release dag meteen de flatlink gekocht. Na 3 weken gebruik lag m’n Speedmaster op de grond door een gescheurde ‘flex’ link.

Contact opgenomen met Forstner maar die vonden het allemaal niet zo boeiend. Op mijn vraag of ze nu opnieuw naar het productie proces zouden gaan kijken antwoorden met ze ‘je hebt toch al een refund’?

1 like

Niet zo mooi. Dure speedmaster op de grond als ik t goed begrijp. Wordt je ook niet vrolijk van.
Ik wou toch nog de forstner comfit erbij om mijn set mooi compleet te maken.