Onbekend gouden horloge

Beste leden,

Recent heb ik het horloge op bijgevoegde afbeelding verkregen uit de familie. Ik heb deze voorgelegd aan een bekende juwelier, deze heeft vastgesteld dat het een echt gouden horloge betreft. Helaas is het merkje uitgevlakt op de wijzerplaat, dus de juwelier kon niets zeggen over het merk en sceptisch over de mogelijkheden om dit te achterhalen. Wel is onder de plek waar het merk stond de tekst ‘antimagnetic’ te lezen. Nu geef ik niet graag op ;).

Ik hoop dat de liefhebbers op dit forum mij kunnen helpen om op basis van het ontwerp en en de kenmerken meer over het horloge te weten te komen. De andere zijde van het horloge is glad en goud zonder markering. Het goudgehalte is 14k.

Het horloge is niet te koop, ik ben zuiver op zoek naar informatie.

Alvast bedankt!
Ben benieuwd,

Vriendelijke groet,
Jeroen

(P.s. Ik merkte bij het aanmelden dat de link naar de huisregels niet werkte, dus excuses als mijn post niet voldoet aan de regels).

1 like

Hier kunnen we denk ik nog niet heel veel mee, de juwelier kreeg het deksel niet open…? Aan de hand van het uurwerk kunnen we een stuk meer info geven.

Als je twijfelt over het openen van het horloge, beter niet terug naar die juwelier. Die had in eerste instantie blijkbaar al niet de tools om dit mee te doen. Handiger om meteen naar een horlogemaker te gaan.

En ook, welkom op het forum! :slight_smile:

Heeeeel misschien…


Maar zoals @PeterLC al aangeeft, dat geeft meer zekerheid.

13 likes

Bedankt Peter. Op dit moment ligt het daar. Hij wordt nog opengemaakt en verder bekeken. Hopelijk levert dat informatie op. Wanneer ik het terug heb zal ik aanvullende foto’s maken en plaatsen.

1 like

Bedankt lassale, inderdaad de T en S lijken te herkennen! Spannend!

Scherp! :smiley:

1 like

Sherlock Holmes! :male_detective:t2:

1 like

Als ik het goed begrijp heeft een Tissot een eigen uurwerk? Als ik zoek op een Tissot Automatique ca. 1950 kom ik heel vergelijkbare horloges tegen (alleen de wijzers zijn steeds anders). De foto’s van een open kast laten duidelijke markeringen met het merk en serienummers zien, dus vermoedelijk zal dat bij het openen aan het licht komen?

Toen nog wel!

Het zou ook nog een Telda of een Fulton kunnen zijn.

s-l400

2 likes

Bedankt Scudo!

Tot wanneer hebben ze een eigen uurwerk? Ik vraag het omdat ik zelf een Tissot uit 1999 heb (gekregen ooit).

(…sorry misschien wat off topic)

Ik weet in elk geval, dat er in 1999 beslist gewoon een ETA in zat/zit. Zou me echt in het merk moeten verdiepen om een jaartal te noemen, maar heel globaal waren de jaren '70 een kantelpunt wat dat betreft.

Bedankt!

Misschien dat @wbcoupe of @JimSoul hier een antwoord op weten.

Edit: Volgens mij hebben ze het (door mij geopperde) logo gebruikt van 1931 tot 1960 en in die tijd hebben ze volgens mij eigen uurwerken gebruikt. Mogelijk tot 1983? Toen Tissot onderdeel werd van de Swatch Group?

1 like

Vergeet ook niet de goudmerken aan de binnenkant van het deksel te fotograferen. Daaraan kan je bv zien of het uit Zwitserland, Engeland etc komt.

sowwwww dat is scherp!

Ik heb er zelf een met dit logo, dat scheelt…

1 like

(even uit het hoofd, dus pin me er niet op vast)

Als er ‘antimagnetic’ staat is het hoogstwaarschijnlijk geen Tissot.
Bij Tissot gebruikten ze de tekst ANTIMAGNETIQUE of NON MAGNETIC.

Een foto van de binnenkant van de deksel zal een hoop duidelijkheid geven, alsook een foto van het uurwerk.

1 like

Tissot werkte al heel vroeg (vanaf de jaren ‘30) samen met Lemania en later ook met Omega… ‘echt‘ eigen uurwerken hebben ze wel gemaakt, de mediostat bijvoorbeeld is op basis van een eigen Tissot uurwerk, en zo zijn er nog wel meer.

Een Tissot uit 1999 heeft zoals @PeterLC aangeeft een eta basis uurwerk.

1 like