Onbekend horloge

Beste allemaal,

Ik heb via marktplaats een vintage horloge aangeschaft om uit elkaar te halen, kijken hoe alles werkt en ook om daarna weer in elkaar te krijgen. Een studiemodel dus. Maar ik zou graag iets meer informatie over het horloge willen zoals welk merk het is. Welke type uurwerk zit erin zit, ik heb de rotor al verwijderd. (volgens de vorige eigenaar gaat het om een ETA 2783, maar dit type kan ik nergens vinden) etc.
Kortom, wie kan mij meer over dit horloge en het uurwerk vertellen?

Dank voor jullie aandacht.

Groet,
Arvid

Als het een eta is staat het onder de balans.

Kijk eens onder de balans, daar staat het duidelijk: 2783 :wink:
Alle gegevens over dit kaliber vind je op het internet o.a. ook op youtube

Onder het balanswiel inderdaad de bevestiging gekregen, het ETA logo en type nummer.
Ik heb inderdaad een en ander gevonden op internet over het uurwerk. Maar vraag blijft wel merk horloge het is/was?

Ik heb toevallig een paar dagen geleden hetzelfde model eta uurwerk uit elkaar gehaald. Uit een oude certina. Super leuk om te doen. Morgen gaat hij weer in elkaar en beetje schoonmaken eerst :smile:

1 like

Zal een merk zijn dat spoorloos is verdwenen in de vergetelheid. Mij in ieder geval niet bekend.
Kan je niet beter beginnen met een handwinder zonder datum?

mvg Melvin

Hoi Melvin,

Ik weet dat ik misschien niet met het handigste uurwerk ben begonnen maar na de privé-lessen van @brunod voel ik me iets zekerder.

Ok, niet lullig bedoelt, maar als je niet weet dat ETA onder de balans is gemerkt, leek me dat wellicht nog een stap te ver :wink: Wat je zelf prettig vindt hoor, veel succes! En leuk dat Brunod je op weg heeft kunnen helpen.

Ik vermoed, dat het een “reclamehorloge” is en dat het merk van een of ander bedrijf is/was, dat dit horloge aan klanten cadeau gedaan heeft.

Lijkt er ook op dat het “vliegwiel” van de automaat ontbreekt.

Gevonden ! Het is een Camif :
http://forum.chronomania.net/forum_entry.php?id=203830#.VhT1uvGI8Vk
"Ce Logo a remplacé en 1972 le mot CAMIF sur les montres et chronos vendus par cette Coopérative des Adhérents de la Mutuelle des Instituteurs de France. "
Die logo heeft in 1972 de woord Camif vervangen op de horloge en chrono die werden door die cooperatiev van de liden van de gemeenheid van schooleeraars van Frankrijk. (Oef, moeilijk te vertalen…)

5 likes

Chapeau Brunod

Dus geen reclamehorloge, maar een merk.voor van alles en nog wat.

Ik zou je echt willen aanraden om te starten met een handwinder zonder datum, maar goed, het is mogelijk. Houdt er rekening mee dat je alle onderdelen zeer gestructureerd verwijderd zodat je de volgorde exact kunt herhalen bij het assembleren.

Heb je de automaat rotor verwijderd of zat deze er niet bij?

Blijven waarnemen he, zeer belangrijk :wink:

Super gevonden Buno! Ik had het logo al geprobeerd met google-image op te sporen maar zonder resultaat. Ik ben niet blind voor alle adviezen maar dit uurwerk heb ik nu eenmaal. De rotor is er al uit op de foto’s.
Verder neem ik iedere keer een foto voordat ik een onderdeel verwijder en stop ieder onderdeeltje, inclusief de bijbehorende schroefjes in een apart bakje. Komt goed! Denk ik! :smile:
Ik ben in ieder geval blij met jullie adviezen, waarvoor dank!

Ik had die logo al eens gezien, maar kon niet meer terug vinden, daarom heeft het een tijdje geduurd voor het antwoord.
Pas op voor een heel klein veer als je aan de datum schijf aankomt :wink:
Hier een vergrooting van de bovenste foto :

Wow, die vintages op dat plaatje zijn wel aantrekkelijk! :stuck_out_tongue:

als je als beginner een uurwerkje wil servicen kan je het beste een fhf st 96 uurwerkje uit elkaar halen.
Deze werkjes zijn vrij simpel opgebouwd en makkelijk weer in elkaar te zetten.

Privé lessen van Brunod? Zo’n leermeester zou ik ook wel willen hebben…

1 like