Onbekend uurwerk

Waarde forumleden,
Hoewel het niet om een horloge gaat maar om een wekker (!!) hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Een goede kennis vroeg mij om eens te kijken naar een antiek wekkertje dat nog van haar grootvader is geweest. Het ding loopt al veertig jaar niet. Het is een merkloos klokje in een massief koperen/bronzen kast.

Ik denk dat de originele wijzerplaat (emaille) ooit is vervangen door een merkloze. Op internet heb ik niets kunnen vinden dat er op lijkt. De achterkant leek al meteen bijzonder, maar een enkele knop om zowel het alarm als de tijd op te winden. Het alarm naar links draaiend en de tijd naar rechts, zoals blijkt uit de gegraveerde pijlen die er op staan. Draaien heeft geen effect, ik denk dat beide veren kapot zijn en dat voor een van beide functies de ring uitgetrokken moet worden. De tekst van de achterkant is trouwens Engels.

Ik heb het uurwerk eruit gehaald en zag inderdaad twee veertonnen in elkaars verlengde liggen. Na de balans een beetje te hebben geholpen liep het werkje ongeveer een kwartier en stopte er daarna mee. De balans zwabbert een beetje, of dat aan een krom asje ligt of aan een niet aangedraaid lagertje kan ik niet beoordelen.

Ook op het uurwerk is geen enkele merkaanduiding te vinden. De wijzerplaat durf ik er niet af te halen omdat ik met mijn beperkte kennis niet aan een erfstuk ga sleutelen. Ik ga natuurlijk adviseren om met het klokje naar een deskundige te gaan, maar zou het leuk vinden om te horen of een dergelijk uurwerk bij de kenners bekend is en uit welke periode het ongeveer dateert.

Bij voorbaat dank en groet, Henk

1 like

Een werkelijk zeer interessante wekker. Nog nooit eerder gezien. met twee veertonnen boven elkaar.
Kun je eens kijken of er iets op de achterplatine wordt vermeld?
De knoppen voor het op tijd zetten en het instellen van de alarmtijd kunnen er zo afgetrokken worden. De ring voor het opwinden zit blijkbaar vast met een onderbroken gleuf schroef. Gewoon naar links losdraaien. Als je dan de twee schroefjes losneemt kan de bel er af.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

@Inca wat een snelle reactie, dus ik heb meteen je raad opgevolgd. Helaas… geen enkele vermelding. Wel veel vuil en roest :frowning2:

Nu met de loupe gekeken, naast de afstandshouder (?) rechts boven staat een “7” in de platine gestanst.
Nu de bel er af is kun je ook beter onder de balans kijken, maar anders dan bij horloges is hier geen merkaanduiding.

Af en toe is er in de achterplatine een merkstempel geslagen. Hier dus niet. Daar komen we niet verder mee.

Ik kijk vandaag nog even met de USB-microscoop. Zijn er nog delen waarvan ik foto’s moet maken?

het is een Duits reiswekkertje, fabrikaat is niet bekend, maar ze worden Bavaria wekkertjes genoemd; mocht je op zoek zijn naar onderdelen, dan heb ik slecht nieuws: na even snuffelen in de Flume Grossuhr Schlüssel, vond ik weliswaar niet precies jouw kaliber, maar wel deze opmerking:

Bavaria wekker, waarbij de twee opwindveren gespannen worden met één sleutel welke naar links en rechts te draaien is; Onderdelen niet meer leverbaar, en dit boekje is dus van 1957… :unamused:

4 likes

Vol bewondering over de vaak encyclopedische kennis hier op het forum. Chapeau!

In 1957 waren in elk geval de Zugfedern nog leverbaar, maar die zullen inmiddels wel op zijn.

Wel verrassend, een Duits klokje met Engelstalige graveringen op de achterzijde. Zou deze dan voor de Engelse markt zijn gemaakt? Ik kan er op internet nog steeds niets over vinden, Met Bavaria in de zoekterm kom ik heel veel struise Duitse dames tegen, maar geen reisklokje…

1 like

Knap werk @Paul_K

Gebruik in Google: “Köhler und ehmann” of “bavaria wecker”.

1 like

@Inca en @Paul_K: in één woord geweldig.
Zelfs een Youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=clqKGCGMGBw

Dank voor de moeite en de snelle reacties

ik heb totaal geen verstand van wekkers, was op zoek naar afbeeldingen van struise Duitse dames en kwam stomtoevallig zo’n reiswekkertje tegen… :grinning:
als je googeld op Bavaria Reisewecker vind je deze link naar een klokkenmakerstijdschrift uit 1901:

https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de/item/ELTHCGNXVBYKCEBYZBIKYFBVGHP2M3AQ

het is nogal een lijvig tijdschrift, ik heb het artikeltje zelf nog niet kunnen vinden…

1 like

Waarschijnlijk laten schoonmaken en eventueel verbussen. Nieuwe veren moet geen probleem zijn.

Martin Meijer uurwerkmaker

1 like

Hoi Paul K heb je niet vakantie :scream: :wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

@inca, @paul_k, @martinm Heren, vanwege de vakantie even radiostilte gehad.
Dank voor de reacties en alle goede raad. Groet, Henk