Ondergewaardeerde horloges

Rolex

4 likes

nog zoā€™n ondergewaardeerd merk: Epos

5 likes

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een 1461 (grote verscheidenheid aan modellen), maar dat is zeker niet iedereens cup of tea.

Eigenlijk staan alle merken die ooit iets significants op de markt hebben gezet op het punt om populair te worden, alleen heb je daar een katalysator voor nodig, een Hodinkee momentje. Ik denk dat je het moet zoeken in oude merken zoals Glycine, Movado, Driva, Doxa, Buren, Cyma, Eterna, Gruen, Roamer, etc. Er is vrij veel van te vinden, en dus ook nog koopjes (denk in tientjes). Gewoon leuke klokjes verzamelen en wachten tot het in waarde stijgt, maar kies alleen modellen uit in goede conditie.

4 likes

Helemaal mee eens. Mijn eerste echt serieuze horloge was een ML. Geweldig uurwerk. Kreeg er wel veel positief commentaar op van niet-kenners - dus in die zin niet ondergewaardeerd.

Denk dat de onderwaardering te maken heeft met het dubbele beleid, moderne quartzhorloges (wel top afgewerkt) aan de ene kant en dan ook nog een master-series.

2 likes

Ik vind Certina nog altijd ondergewaardeerd. Zowel vintageā€¦

als huidige modellen.

10 likes

Als Groninger kan ik nooit aan de merknaam wennen :confused:

1 like

Zeker! Vooral Eterna heeft , behalve de Kontiki, nog veel meer leuke horloges gemaakt, maar die blijven onder de radar. Alpina en Helvetia mogen er van mij ook bij. Rolex had in de ouwetjes dezelfde uurwerken als Gruen, kom op jongens! Prijs mag omhoog haha. En vergeet Pontiac niet. Een merk met verbazingwekkende kwaliteit en een range aan modellen.

2 likes

Toch zou dat wel moeten kunnen. Er zit namelijk een weinig speciaal uurwerk inā€¦

Eterna was vroeger een topmerk. Veel technische innovaties (denk aan de ball-bearing rotor), oprichter ook van ETA. Ik denk dat de tijd onder Porsche Design geen goed heeft gedaan, maar toen ze in handen kwamen van een consortium met Chinese aandeelhouders zou de populariteit verder gedaald zijn. Ik hoop dat ze de weg terugvinden. Met hun cal. 39 kunnen ze door de modulaire opbouw 88 verschillende typen uurwerken maken. Ben benieuwd of dat soort zaken gaan helpen.

Maar in de geschiedenis zien we genoeg oude merken die vergaan, en sommige weer uit de as herrijzen terug naar de top. Uiteindelijk heeft elk merk waardering nodig en moet het zijn productieaantallen halen.

1 like

Favre Leuba!

3 likes

Ik herken deze niet direct en het plaatje is te klein om het merk te lezen. Wat is het? Ik ben nu wel benieuwd.

DIe Eterna die jij te koop hebt staan is wel een grandioos mooi ding trouwens.

5 likes

Wow, juist wow. Die heritage collectie van Longines is gewoon prachtig.

3 likes

Klopt, en ze hebben een aantal hele mooie uurwerken. Ik heb een master collection moonphase flyback. Prchtig voor de prijs.

1 like

Wat nou een weinig speciaal uurwerk? Hoewel er aan de basis inderdaad een Eta 2892 in zit is daar wel even de volledige kalendar, chrono en maanfase op gebouwd.

Dan zit er in niet veel een speciaal uurwerk, heel veel modellen gebruiken een basiskaliber.

Dit model staat te koop op de eerste pagina van Uhrforum toevallig.

Daardoor nog wat opzoekwerk gedaan ;). Mooi prijsje ook.

De Omega Speedmaster MK2ā€¦ De net niet Speedy :wink: Hij heeft hetzelfde uurwerk als zā€™n broertje, de iconische moonwatch, maar wordt toch nooit voor vol aangezien. Bijzonder spijtig want het is een prachtig horloge! Gezien de prijzen stijgt de MK2 de laatste tijd wel in waardering bij de horlogefreaks. 2 jaar geleden verkocht ik mijn exemplaar met alle bescheiden EN servicebeurt voor ā‚¬1350,- Daar koop je nu nog geen donor meer voor :wink: had ik maar nooitā€¦

2 likes

Ja, weinig speciaal uurwerk. Het blijft in de basis een 2892.

Modulaire opbouw is leuk natuurlijk.

1 like

Epos