Onderhandelen of niet ?

Ben is benieuwd of bij de aankoop van een klok bij een juwelier onderhandeld kan worden of is dat not done voor horloges ?

MVG

Chris

1 like

Doen, zeker in solden tijd

Misschien biedt dit wat inzicht, https://youtu.be/Fznhr3hXFVk.

3 likes

Lijkt Barbapapa wel

Zeer zeker doen, zit een enorme marge op dus twijfel niet maar doe een fatsoenlijk bod en je bespaart vrijwel zeker een leuk bedrag afhankelijk natuurlijk van wat je koopt.

Ik stond ook voor het dilemma bij mijn laatste aanschaf. Aan de ene kant geen prettig gevoel omdat ik normaal niet zo van het onderhandelen ben, aan de andere kant zijn er meer zaken waar ik mijn welverdiende euro’s aan kan besteden. Toch de stoute schoenen aangetrokken met als handvat wat prijzen op chrono24. Scheelde uiteindelijk op de LLD zo’n 300 euro, dat was toch aardig de moeite waard.

3 likes

Ja, zonder meer doen: een vriend van me kreeg een tijdje terug zonder blikken of blozen tien procent korting op een Maurice Lacroix van 1100 euro. Mijn vroegere horlogemaker zei dat in Duitsland onderhandelen zelfs standaard is.

Gewoon retail prijs betalen, iemand moet het doen :ok_hand:

2 likes

Ooit tag heuer gekocht aan 1400 kwam van 1850, ze gingen er toch mee stoppen dus mooie deal

Horloges tot nu toe alleen tweedehands gekocht en voornamelijk via dit forum.

Denk wel dat ik zou vragen of ze wat met de prijs kunnen doen. Wil graag dat de juwelier een goede marge pakt, maar wil zelf ook tevreden zijn met de prijs. Het is natuurlijk wel een deel gunnen.

Zelf ben ik aan het kijken naar een witgouden ring voor mijn vriendin. Geen idee hoeveel marge er op een dergelijk product zit, en hoeveel ik kan bedingen zonder de juwelier te ‘beledigen’.

Voor de reguliere prijs mooi laten liggen: altijd doen dus!

Zo heb ik een korting bedongen van bijna €600,- op de Pelagos… :thumbsup:

1 like

Bedankt voor alle reacties. Ondanks een aantal open deuren waren er ook nog wel wat goed tips in dat youtube filmpje.

1 like
  1. Zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet
  2. Laat duidelijk blijken dat je weet wat de concurrentie vraagt en dat je daar al bent geweest
  3. Je kunt rustig zeggen dat je op zoek bent naar de beste deal, niks om je voor te schamen
  4. Als je het gevoel hebt dat er financieel niks meer te halen valt dan kun je altijd nog vragen om extra’s (bandje bijvoorbeeld)
  5. Zeg dat je bij bedrag X direct wilt afrekenen

Ga voor het gemak uit van een totale marge van 30% op een horloge, de juwelier heeft circa 10% nodig om er iets zinnigs op te kunnen verdienen. Je kunt dus best een bod doen dat 20% onder de vraagprijs, hij zal daar alleen niet direct op toehappen. Afhankelijk van de gewildheid (verwacht geen korting op de nieuwe Daytona) van het model zal hij/zij met een tegenbod komen. Duik dan in het midden door een nieuw bod te doen wat in het midden ligt en je hebt een leuke korting te pakken.

Of als je echt hardcore bent, een bedrag noemen, en als ze dat afwijzen je telefoonnummer op een briefje schrijven en zeggen dat ze je maar moeten bellen als ze hem echt willen verkopen. Zo koopt mijn schoonvader auto’s voor de hele familie met verbazend veel succes.

7 likes

cash meenemen , op de toonbank neerleggen en een bod doen
bod niet geaccepteerd is cash weer oppakken , netjes ‘jammer maar helaas, misschien een volgende keer beter’ zeggen en weggaan

1 like

vandaag heeft mijn vader een omega aqua terra co-axial gekocht en ze kreeg er 300€ korting bovenop de huidige prijs
Is toch iets denk ik
Een nee heb je maar een ja kunt je altijd krijgen
Dus altijd vragen naar een korting

En bij een grijze handelaar hoeveel kan er daar nog van af…?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Je kan altijd een redelijk voorstel doen en als dat niet geaccepteerd wordt, krijg je vermoedelijk een tegenvoorstel wat onder de vraagprijs ligt.

Keihard! :grinning:

Onderhandelen op horloges Is zeker niet ongewoon of raar (hogere sigment). Ik ben daar altijd open in. Beide partijen moet er een goed gevoel aan over houden.
De juwelier moet blijven bestaan anders heb ik straks geen vitrines meer om in te kijken :confused:
Je kunt gewoon aangeven dat je het product goedkoper op internet kunt kopen, maar dat je voorkeur uitgaat bij aankoop bij de betreffende juwelier (geeft hem een goed gevoel), maar dat je wel enige toenadering verwacht.
Komt vervolgens na een mooi gesprek en een lekkere bak koffie altijd op iets uit waar beide partijen mee kunnen leven. Succes!

2 likes

Zeker weten.
Heb m’n PO ook bij een AD gekocht.
Hij had en paar horloges met korting liggen om ruimte te maken. Sommigen zelfs met 25% vanwege de lange voorraad tijd.
Ik ben gaan zitten en een model dat moest worden besteld uit Zwitserland netjes rond de 15% gekregen.
Ik vroeg netjes na het passen van een vergelijkbaar model (er werd niet op de gok besteld) en de koffie of hij iets met de prijs kon. €700 er af was wat hij me kon geven. Ik heb niet verder gezeurd over extra korting. Dus allebei tevreden.
Bij Boutique Tourbillon heb ik ook om korting gevraagd, maar die mogen dat niet, omdat ze eigendom van Swatch zijn. Wel kunnen ze er een bandje bij doen of een etentje bij een top restaurant. Maar dat betaal ik liever zelf van m’n eigen geld.