Onderhandelen of niet ?

Op groot aantal merken zit (min.) 50% korting. Dat is nog wel excl. BTW. Daarnaast heb je bij een aantal merken een soort extra staffelkorting afhankelijk van aantal stuks dat je doet. Scheelt dan vaak nog 7/8%

op goud andere marge dan op zilver. Maar erg veel meer dan 30 % weet ik uit zeer betrouwbare bron. Ik vraag overigens overal korting hoor.

Heb ik eerlijk gezegd nooit geweten dat handjeklap bij juweliers ook algemeen geaccepteerd is. Geldt dit bij alle juweliers, van de “dorpsjuwelier” tot de juweliers in de hogere segmenten?

"Dat wordt dan 8,50, spaart u ook nog airmiles of zegeltjes voor de serviceset? "
“7 euro niet meer, niet minder”

2 likes

Zo heet wordt de soep nu ook weer niet gegeten hoor. Ik heb ook nog wel enige vorm van respect voor de zelfstandig winkelier

1 like

Maar bij de Appie vraag ik altijd de beste prijs aan de kassiere!
Bam jonguh, zo 5% ‘bonus’ korting.

1 like

:wink:

50%…???

Overdrijven is ook een vak! :wink:

Ik zeg, Live and let live. Ik zou het verschrikkelijk vinden wanneer de juweliers uit het straatbeeld verdwijnen.
Bij horloges in het hogere segment gaat mijn voorkeur uit naar een persoonlijke ontmoeting. Het moet uiteindelijk voor beide partijen een goede deal zijn.
Je kunt tot het gaatje gaan, maar service hoef je in de toekomst dan niet meer te verwachten.
Win/win zeg ik. :relaxed:

1 like

Is altijd wel over te praten. Kijk nu maar eens als voorbeeld op de website van Eugene van Baal. Geven deze week 15% op alle horloges. Er zit dus wel ruimte in :wink:

Nee zo bedoelde ik het niet, had gewoon een heel flauw beeld in mn hoofd waarin je bij de AH nog ging afdingen :wink:

Haha ok. Moestuintjes wilde ik niet…

1 like

Heb de facturen regelmatig voorbij zien komen. En als consument betaalde je 40% extra door de BTW (toen 19%) die erbij kwam.

1 like

Onlangs op een drukke zaterdag bij een juwelier binnengestapt om een horloge te bekijken. Bij de vraag of er nog wat aan de prijs gedaan kan worden? Kreeg ik direct het antwoord." Dat moet ik de eigenaar vragen maar 10% korting mag ik geven. " (horloge van €1600 ) er kon dus nog wel wat meer af.

Bedankt voor alle feedback. Ik ga zeker proberen een korting te regelen en ik denk op basis van wat ik heb gelezen dat 10-20 % er zeker wel in moet zitten.

Dat gezegd hebbende lijkt het mij verschrikkelijk vermoeiend om over alles te onderhandelen. Al lijkt het tegenwoordig wel eens dat je een sufferd bent als je niet over iedere prijs hebt onderhandeld.

Zoals al eerder aangegeven door mede forumleden , gaat het ook gedeeltelijk om de entourage, egards, service etc ect van een AD. Het zou idd jammer zijn dat dat soort zaken hun deuren moeten sluiten omdat ieder altijd de allerlaagste prijs wil en meer en meer via internet gaat

2 likes

[quote=“Time_out, post:53, topic:77264”]
Dat gezegd hebbende lijkt het mij verschrikkelijk vermoeiend om over alles te onderhandelen.[/quote]
Zou die juwelier niet precies het zelfde doen bij inkoop? Daarnaast zullen de meeste klanten niet onderhandelen. Die kopen gewoon dat ringetje, een hangertje of een setje oorbellen tegen de geadverteerde “winkelprijs”.

Als jij weet wat je wilt en de juwelier zijn inspanning beperkt blijft tot het inpakken van je horloge… (Of eventueel bestellen en inpakken) en je geld aanpakken en netjes de deur openhouden😄

Ik heb niet goed zicht op hoe de inkoop door juweliers bij de merken gaat. Ik kan me voorstellen dat de merken een behoorlijke invloed hebben in dit proces. Heb wel 'ns gehoord dat juweliers ‘verplicht’ werden om bepaalde modellen te voeren/af te nemen die ze niet per se wilden, om nog AD te ‘mogen’ blijven. Maar kan me voorstellen dat 't voor bijvoorbeeld een S&C anders werkt dan voor de kleine zelfstandige AD’s. Feit is wel dat traditionele winkels het moeilijk hebben en uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn.

Verder zit, denk ik, de bulk van de omzet voor veel juweliers in betaalbare sieraden en horloges; veel modespul enzo. En kan me voorstellen dat op dit soort bescheiden bedragen bij koper en verkoper minder de neiging bestaat om eens uitgebreid te gaan onderhandelen.

De meeste korting kreeg ik het makkelijkst door gewoon geïnteresseerd en oprecht te zijn. Dus niet van; als ik cash betaal hoeveel korting geef je me dan!

Meer van; laten weten dat je interesse hebt, je hebt ingelezen in het product en dus op de hoogte bent vd gangbare prijzen en je heel graag tot koop over wilt gaan maar dat de prijs nog een obstakel is. Wellicht is er iets mogelijk van iets extras zoals bijv een leren bandje, een mooi horlogeboek, tickets voor een beurs of een aangepaste prijs.

Zolang je het netjes houdt is er natuurlijk niets aan de hand. De juwelier zal ongetwijfeld ook onderhandelen met de merken.
Volgens mij krijg je bij de grijze handelaren zo’n 20% korting terwijl zij ze met 30% korting afnemen van de dealer. Veel marge heeft de grijze handelaar dus niet en als je deze mensen hun eigen zaak gunt accepteer je hun vraagprijs. Veel dealers hebben wel afspraken met grijze handelaren. Het is daarom ook niet heel chique van de dealer om meer dan 20% korting te gaan geven. Let wel, bij de dealer kan je er soms nog wel een gratis band bij krijgen, of uitnodigingen voor leuke events. En de after sales service is bij de meeste dealers echt top.
Wat @TagEd schrijft is waar. De merken vertellen de dealer wat ze moeten aanschaffen om hun dealerschip te behouden. Daarmee bemoeien de merken zich ook met enige regelmaat met de inrichting van je etalage en winkel. Als je wilt dat de kleine onafhankelijk dealers blijven bestaan dan moet je er ook voor zorgen dat ze kunnen blijven bestaan. En dat doe je niet om ze tot op het bot af te knijpen. (Maar dit is dan weer mijn persoonlijke mening)
Dus alles heeft daarmee een prijs. Het is aan jou of je een verkoper iets gunt of niet en welke prijs jij voor iets wil betalen. En dit geldt ook natuurlijk voor de 2e hands handelaren, hoewel het daarbij weer erg lastig is om na te gaan hoeveel winst zij er op maken.