Onderhandelen of niet ?

Ik denk ook nee heb je ja kun je krijgen.

Het scheelt veel als je al vooronderzoek hebt gedaan. Naar prijzen elders enzo.

Mee eens. We moeten ook beseffen dat we bij een dealer een ander gevoel aan de aankoop overhouden dan bij een internet aankoop op een manier zoals ik ook de ontwormingskuurtjes voor mijn hond bestel.
Dat heeft een prijs maar geeft mij persoonlijk een veel prettiger en meer luxe gevoel.
Wordt ik aardig en vakkundig geholpen dan ben ik ook sneller bereid om een hogere prijs te betalen.

We moeten niet denken dat we de laagste prijs op Chrono24 kunnen krijgen maar 10% lukt volgens mij altijd en 15% moet als vaste klant vaak geen probleem zijn. Maar 20% zal vaker een nee dan een ja zijn en meer kan je denk ik wel vergeten tenzij het een model is dat ze kwijt moeten en anders misschien toch in de uitverkoop zou zijn gegaan.

1 like

Moet zeggen dat ze dat dan wel creatief oplossen met een etentje haha. Is voor het eerst dat ik dit hoor :stuck_out_tongue:

Is jouw vader een vrouw…? :thinking:

5 likes

:flushed: Wat . Hoe bedoeld je

Gezien de marges die er op horloges zitten zou ik het zeker doen… Niet geschoten is altijd mis dus…

Nobrainer: altijd doen…

Ik vind dit verhaal een stuk beter klinken dan cash op de toonbank smijten en weer oppakken als hij er niet op ingaat… Veel meer klasse :+1:

1 like

Ik ben het eens met aantal members dat het kopen bij een AD op een aantal vlakken een meerwaarde geeft t.o.v. Chrono24 (ambiance, egards etc) , maar dat onderhandelen wel degelijk een optie is.

En zoals meestal met onderhandelen is het in mijn meming prettig als beide partijen er een goed gevoel aan overhouden.

Ik denk dat we ook realistisch moeten zijn dat een AD er altijd een bepaalde minimale marge wil verdienen tenzij het om een opheffings verkoop is of iets dergelijks gaat.

Normaal als een prijs goed lijkt te zijn, dan betaal ik het ook gewoon. Ik ga niet bij alle aankopen proberen af te dingen.

Soms denk je wel: dat is het product wel waard, maar ik wil op dit moment max X bedrag besteden. Dan stel ik dat bedrag wel gewoon voor (zoals hier op het forum/marktplaats etc.). Nee heb je, ja kun je krijgen. Moet natuurlijk wel een realistisch bod zijn die niet te ver van de vraagprijs af ligt.

Gisteren voor het eerste iets proberen van de prijs af te krijgen. Is gelukt, de verkoper ging gelijk akkoord… Waardoor ik nu het gevoel heb dat er meer af kon :smile: … Maar goed, denk dat beide nu tevreden zijn over de prijs!

In Engeland eens geprobeerd af te dingen op een kristallen karaf. De verkoopster barstte prompt in tranen uit. Toen maar de vraagprijs betaald…

2 likes

Op sieraden zit een hogere marge dan op horloges.

Altijd op een fatsoenlijke manier onderhandelen :slight_smile: (niet alleen bij horloges) Anders laat je veel geld liggen.

Ik had een keer een ruit kapot wat via de verzekering werd gemaakt. Wilde direct een aantal kleine raampjes welke nog enkel glas waren laten vervangen en de betreffende mevrouw deed een prijsopgave.

Hier wilde ik iets in onderhandelen. Haar reactie was hoe ik durfde te vragen om korting, ze vond het heel raar want er moesten 3 families eten van het geld bla bla :smile: Dat je geen korting wil geven prima, maar zij werd gewoon boos dat ik erom vroeg :stuck_out_tongue:

Vooral wanneer je de verkoper er nog op wijst dat je bij service / onderhoud / accessoires ook bij hem zult aankloppen,
ik gebruik dat argument vaak na stevig onderhandelen met de aankoop van een auto om er op het laatst toch nog wat extra’s uit te slepen,
en doen ze dat niet gewoon weglopen, dan zien ze hun bijna bereikte deal stuklopen op een relatief klein bedrag extra, zeker als je erbij zegt dat de verkoper anders even de eigenaar moet vragen.

wat werkt voor auto’s en service zal ook wel voor horloges en onderhoud lukken. :innocent:

1 like

Waarschijnlijk heb ik dus teveel betaald. Maar goed, ik gun het de juwelier ook wel.

Zou er 30% marge zitten op sieraden?

Ik denk eerder het dubbele

Denk wel iets meer…

Dan heeft ie nog 60% teveel betaald :wink:

Op groot aantal merken zit (min.) 50% korting. Dat is nog wel excl. BTW. Daarnaast heb je bij een aantal merken een soort extra staffelkorting afhankelijk van aantal stuks dat je doet. Scheelt dan vaak nog 7/8%

op goud andere marge dan op zilver. Maar erg veel meer dan 30 % weet ik uit zeer betrouwbare bron. Ik vraag overigens overal korting hoor.