One Day Project.. Pontiac Memodate, nieuw glaasje

Zoals in het topic "welke vintage draag je vandaag? " al getoond… ben ik sinds afgelopen zaterdag in het gelukkige bezit van een Pontiac memodate

Alleen… er zit een barst in het glaasje…

Desalniettemin, ben ik tocht bijzonder in mijn nopjes met dit horloge… en… terecht… Pontiac is een merk met een mooie historie, en goede uurwerkjes…in deze Memodate tikt een AS 1900/01

Alleen… dat glaasje…

Aldus… werd vanmorgen het bandje verwijderd, en de mouwen opgestroopt… ééns zien wat we daar mee kunnen doen…

de Glasafnemer er maar eens bijgepakt…

en, zonder al te veel moeite kwam het glaasje eraf… netjes op het plateau gezet… klem gelost… en …

Daar ligt ie dan… de barst is duidelijk zichtbaar…

En dan?.. Nieuw batterijtje in mijn hoogtemeter… en …

Het wijzerplaatje heeft wel iets Patina… doen we niets aan… ik laat em lekker zo… “karakter” noemen we dat…

Eerst maar eens wat maten nemen… zoals de totale hoogte

de dikte van het glas

aan de rand is ie even dik… mooi…

Nog even een controle maat… voor het tekenwerk…

En dan?.. Stukje Plexiglas afgezaagd… Hop…

Wat? Wat doet deze foto hier nou weer?. die hoort toch ergens bovenaan te staan?.. nevermind… hier heb ik dus net het glas eraf gehaald…

Op de grote draaibank de plak plexi eerst maar eens rond gedraaid… zodat ik een plexipuck had… en die heb ik vervolgens in de Boley Geknupt…

Dan wordt het tijd om het ding eens in vorm te kriebelen… eerst de diameter afgedraaid maar 30.2 mm, 1 mm groter dan de uiteindelijke maat… nadraaien komt straks…

Dan… de binnenkant… beiteltje geslepen met een radius aan de top… zodat ik mooi glad draaiwerk krijg… en dat de kleine afronding aan de rand ook goed te doen is…

De buitenkant is conisch… dus… dat extra millimetertje wat er nog op zat… schuin weggedraaid… zodat de grootste diameter uitkwam op 29.25,

en hier is de bolling aan de binnenkant goed te zien, Ik had em hier ook inmiddels op diameter gedraaid… dat wil zeggen… aan de omtrek moest een randje van pak em beet 0.55 mm blijven staan… zodat 't glas te vervormen is met de glazenafnemer/opzetter…

Middels een Ijzerzaag het glas van de “puck” gezaagd…

… en in de kast gezet… Ok… dat past… ik had hier de binnenkant reeds gepolijst…

en dan… het glaasje met kast en al terug op de draaibank… voorkant vlakdraaien… afronden en polijsten…

Uurwerkje er weer in… en Kiekeresan… we hebben weer een glashelder glaasje op de Pontiac…

En hier ligt het oude glaasje er naast… Jammer van die barst…

"Wat heeft de spelende vrouw nu geleerd?.. "… wel… dat je dus zelf met een draaibankje een Plexi kan maken… en dat het niet eens heel erg moeilijk is… er is maar één maat “kritisch” en dat is de buitendiameter…

de binnenkant van het glaasje is nog wat “hobbelig”… niet helemaal strak dus… maar ik heb’t op de leunspaan gedraaid… helemaal uit het handje…en het is de eerste keer dat ik zoiets überhaupt gedaan heb… ik kan het glaasje er nog wel eens uitnemen… en dan de binnenkant wat strakker maken… of… met de opgedane kennis… gewoon nog een keer een glaasje maken… 'k weet nu hoe het moet… en dat ik het kan…

Kortom… Dames , Heren, en Max Verstappen… dank u voor uw aandacht… Arie is tevree… :slight_smile:

26 likes

Geweldig mooi om te zien !
Knap hoor om dat allemaal zelf te doen.
Veel draagplezier!

Dank je… 't mooiste is nog wel… wat had ik er allemaal voor nodig?.. een draaibankje… een ijzerzaag… wat meetgereedschap (met alleen een schuifmaat kom je al een heel eind… 2 beiteltjes… en wat polijstmeuk…

Hopsa… 't zijn een paar uurtjes werk… maar dan he’jje ook wat… :slight_smile:

Leuk verslag! En nog leuker is het geweldige resultaat!!!
Veel plezier met deze Pontiac… :+1:

Mooi om dit handwerk te zien! Dank voor het delen.

Noem het maar niks wat je allemaal opnoemt :wink:
Dan nog is het geweldig mooi om het zelf te doen.
Heb je volgens mij ook veel meer plezier van, dan gewoon maar een glaasje kopen.
Jammer genoeg ben ik daar niet technisch genoeg voor.
Om over het geduld maar niet te spreken :blush:

Erg leuk om te zien. Weer een stukje vakwerk van Arie.

Leuk dat je dit projectje zo snel hebt opgepakt :wink: de Pontiac is naar een goed baasje gegaan :smile:

Even uit nieuwsgierigheid: wat is de staat van het uurwerk? Moe(s)t deze nog schoongemaakt worden? Hij liep, maar dat was alles wat ik wist :wink:

'k heb em opgewonden en gelijkgezet… verder nog niet naar gekeken… :slight_smile:

Binnenkort het glaasje nog even verder afwerken… en dan kijk ik ook even naar het tikkertje…

1 like

Mooi werk, Arie :thumbsup:

Jaloersmakend handig ben je.
Dat je dit voor de eerste keer doet… zo ziet het er niet uit.
Erg leuk om te lezen.

Leuk fotoverslag.
Handige Harrie in het kwadraat

jezus… hebbie tijd over of zo. die glazen zijn gewoon op maat verkrijgbaar, rond de 20 euro ofzo

1 like

Zelf maken is toch zoveel mooier, weet je hoe voldaan gevoel zoiets geeft…
nee denk het niet.

Heel mooi dat je dat kan. Chapeau!

wat ik me wel af vraag, hoe heb je de binnenkant van het glas gepolijst? buitenkant lijkt mij niet zo’n probleem maar de binnenkant nl wel?

1.65pond bedoel je :wink:

1 like

Mooi verslag, leuk om te zien hoe zo’n nieuw plexi glaasje gemaakt word.

het glas wat er op zat was echt niet zo gedaan hoor. die nieuwe die er nu op zit wel. dit is te tijdrovend en heeft te veel materiaalverlies

SImpel… toen ik de binnenkant maakte… stond ie nog op de draaibank… en… omdat ik mijn beitels al goed geslepen had… , ze moeten voor kunststof vlijmscherp en zo glad mogelijk zijn… , was het oppervlak na het draaien al zo glad alsof het met korrel 1600 geschuurd was… en … dan hoef je alleen nog maar te polijsten… dotje Katoen… beetje polijstmiddel… en ertegenaan houden… door de warmte ontwikkeling “smelt” het oppervlak nog een beetje… en wordt het nog gladder… , meteen de buitenkant, voor zover ik daarbij kon ook gedaan… en toen gezaagd… op de kast gezet… voorkant in vorm… poetslap ertegenaan… klaarrrrr…

Hoe Sternkreuz die glaasjes maakt weet ik niet… maar het zou goed kunnen dat die ook gewoon gedraaid worden… anders moet je voor elke maat een Spuitgiet vorm maken… bovendien krijg je dan spanningen in het materiaal waar je ze niet wilt…

zou ik glaasjes in serie moeten maken… dan zou ik uitgaan van een staaf plexiglas, en een programmaatje schrijven … eerst de buitenkant voorbewerken… binnenkant voorbewerken… dan… nabewerken en polijsten… en afsteken… dan kan ie omgedraaid worden en de buitenkant in vorm draaien…zoveel materiaal raak je dan niet kwijt… steekbeitel is maar een millimeter dik…