One Day Project.. Pontiac Memodate, nieuw glaasje

Prachtig gemaakt, een stukje vakwerk weer.
Dank voor het mooie verslagje. :smiley:

Gezien de prijzen van een gemiddeld PMMA horlogeglaasje verwacht ik dat ze middels spuitgieten worden gefabriceerd.
Met de polijstbewerkingen erbij kan een glaasje niet voor €2,- verkocht worden met iedereen die er nog tussen zit en er geld aan wil verdienen :wink:

Maar mooi vakwerk. Als je nog is een stukje PMMA staf nodig hebt, stuur dan even een PBtje, dan stuur ik je wat op :slight_smile:

als je nog moet polijsten… tja… de grap is… als je met Polykristallijn diamant gereedschap draait… op een echt goede draaibank… dan komt het er glad en transparant uit…

't zou kunnen dat het spuit gegoten wordt… maar dan zit je wel met spanningen en vervorming… lastig…

Voor een standaard glaasje is dat wel erg veel werk, maar voor obsolete glazen is dat zeker de moeite waard. Denk aan Doxa duikers, Kontiki’s, Caribbeans, Polerouters enz.

1 like

Machtig mooi gemaakt! Nu nog een laser tooltje om een miscuul eigen logootje erin te etsen.

Ik ga voorzichtig eens nadenken over een programma waar ik de binnenkanten mee kan draaien… dat is de meest complexe… omdat je een radius tot aan het hart moet draaien… met een afgeronde beitel… dus moet je ook de radius van de beitel meerekenen in de software… Moet lukken…

Ik weet ook wel dat ik voor een handvol kralen echt wel ergens een plexi kan opduiken… maar… dan moet ik zoeken, en dan als ik er een gevonden heb… bestellen… wachten op de postbode… …
nu heb ik gewoon een stuk plexi gepakt… en er een Glaasje van gemaakt… nog niet perfect… maar… ik weet waar dat aan ligt… en de volgende zal me minder tijd kosten…

zo is het ook gegaan met glaspakkingen… wie maakt er nou zelf glaspakkingen?.. Ik… waarom?.. omdat je soms rare maten hebt… of dat je ze snel nodig hebt… hoe snel?..

nou… ehh… 2½ minuut?..

1 like

Ook mechanische bewerkingen (frezen, draaien) creëert spanningen.
Voor dit soort producten gebruik je het beste gegoten ipv geëxtrudeerd PMMA, daar zit in de basis minder spanning in.
Met temperen kan je de spanning er grotendeels uithalen. Kan ook in de oven thuis gezien de relatief lage temperatuur bij temperen.

kan altijd warm worden van een mooi stukje handwerk!

1 like

Leuk topic @Arie_Kabaalstra. Een genot om te lezen. Mooi dat je die Pontiac een handgemaakt glaasje geeft. Wel ongelofelijk veel werk.

Mooi verslag weer, Arie!

blijf t veel werk vinden voor een glas wat je gewoon kan kopen, maaaaar, hij is op zeker mooi gelukt

Prachtig, wat een vakwerk.

Niet dat ik er “blasé” over wil doen… maar echt moeilijk was het niet eens… zoals ik al eerder schreef… draaibankje… 2 beiteltjes… schuifmaat… blokje plexi…
't is mijn vak… ik ben sinds mijn 13de jaar met het bewerken van materialen bezig… op school … stond ik als jochie achter een draaibank, freesbank, slijpmachine… 'k heb in mijn examen jaar een lijmtang gemaakt…die ik nog steeds gebruik… door de jaren heen steeds kleinere onderdelen gaan maken… en dan is dit gewoon het logische vervolg…

om eerlijk te zijn… ik was al bijzonder blij met de Pontiac… de champagnekleurige sunburst wijzerplaat… de simpele vormgeving… het kleine formaat. gewoon een “snoepje” van een horloge…

en als je dan een paar uurtjes achter je draaibankje zit… met de krullen plexiglas in je snor… en er uiteindelijk een horlogeglas uithaalt… en dat ie dan ook nog past… eerste poging… meteen gelukt… omdat mislukken in mijn ogen alleen maar een eufemisme is voor “voortijdig opgeven”…

't geeft een lekker gevoel van “dat hebben we weer even mooi geflikt…”…

4 likes

Altijd een plezier om te lezen!

Wow wat gaaf!!
Bedankt voor het delen.

het ‘lijk’ allemaal zo simpel:wink:

Ik snap heel goed dat je dit zelf doet, zou ik zelf denk ik ook doen als ik de spullen had. Inmiddels al te vaak een poos op de postbode zitten wachten op dat glaasje, en als het dan eindelijk binnen is…past het niet. Verkeerde afschuining aan de rand, diameter niet goed, niet hoog genoeg, te slap dus klemt niet, etc. :grimacing:
Als je het zelf maakt weet je dat het goed is.

Top werk, ga zo door! :sunglasses:

Chapeau, gaaf hoor!!

Mooie bijdrage aan het forum Jan :ok_hand:

Gisteravond het glaasje aan de binnenkant nog even wat strakker gemaakt… minder vertekening… 't leek in eerste instantie wel een “Fresnel-lens”… nu is ie beter…

Arie is wederom tevree…

4 likes

Schitterend project! Dank voor het delen!