One Day Project.. Pontiac Memodate, nieuw glaasje

Prachtig, dat is echt vakwerk! Daar kan een ā‚¬4 glaasje niet tegen op! :smile:

Prachtig gemaakt, een stukje vakwerk weer.
Dank voor het mooie verslagje. :smiley:

Gezien de prijzen van een gemiddeld PMMA horlogeglaasje verwacht ik dat ze middels spuitgieten worden gefabriceerd.
Met de polijstbewerkingen erbij kan een glaasje niet voor ā‚¬2,- verkocht worden met iedereen die er nog tussen zit en er geld aan wil verdienen :wink:

Maar mooi vakwerk. Als je nog is een stukje PMMA staf nodig hebt, stuur dan even een PBtje, dan stuur ik je wat op :slight_smile:

als je nog moet polijstenā€¦ tjaā€¦ de grap isā€¦ als je met Polykristallijn diamant gereedschap draaitā€¦ op een echt goede draaibankā€¦ dan komt het er glad en transparant uitā€¦

't zou kunnen dat het spuit gegoten wordtā€¦ maar dan zit je wel met spanningen en vervormingā€¦ lastigā€¦

Voor een standaard glaasje is dat wel erg veel werk, maar voor obsolete glazen is dat zeker de moeite waard. Denk aan Doxa duikers, Kontikiā€™s, Caribbeans, Polerouters enz.

1 like

Machtig mooi gemaakt! Nu nog een laser tooltje om een miscuul eigen logootje erin te etsen.

Ik ga voorzichtig eens nadenken over een programma waar ik de binnenkanten mee kan draaienā€¦ dat is de meest complexeā€¦ omdat je een radius tot aan het hart moet draaienā€¦ met een afgeronde beitelā€¦ dus moet je ook de radius van de beitel meerekenen in de softwareā€¦ Moet lukkenā€¦

Ik weet ook wel dat ik voor een handvol kralen echt wel ergens een plexi kan opduikenā€¦ maarā€¦ dan moet ik zoeken, en dan als ik er een gevonden hebā€¦ bestellenā€¦ wachten op de postbodeā€¦ ā€¦
nu heb ik gewoon een stuk plexi gepaktā€¦ en er een Glaasje van gemaaktā€¦ nog niet perfectā€¦ maarā€¦ ik weet waar dat aan ligtā€¦ en de volgende zal me minder tijd kostenā€¦

zo is het ook gegaan met glaspakkingenā€¦ wie maakt er nou zelf glaspakkingen?.. Ikā€¦ waarom?.. omdat je soms rare maten hebtā€¦ of dat je ze snel nodig hebtā€¦ hoe snel?..

nouā€¦ ehhā€¦ 2Ā½ minuut?..

1 like

Ook mechanische bewerkingen (frezen, draaien) creƫert spanningen.
Voor dit soort producten gebruik je het beste gegoten ipv geƫxtrudeerd PMMA, daar zit in de basis minder spanning in.
Met temperen kan je de spanning er grotendeels uithalen. Kan ook in de oven thuis gezien de relatief lage temperatuur bij temperen.

kan altijd warm worden van een mooi stukje handwerk!

1 like

Leuk topic @Arie_Kabaalstra. Een genot om te lezen. Mooi dat je die Pontiac een handgemaakt glaasje geeft. Wel ongelofelijk veel werk.

Mooi verslag weer, Arie!

blijf t veel werk vinden voor een glas wat je gewoon kan kopen, maaaaar, hij is op zeker mooi gelukt

Prachtig, wat een vakwerk.

Niet dat ik er ā€œblasĆ©ā€ over wil doenā€¦ maar echt moeilijk was het niet eensā€¦ zoals ik al eerder schreefā€¦ draaibankjeā€¦ 2 beiteltjesā€¦ schuifmaatā€¦ blokje plexiā€¦
't is mijn vakā€¦ ik ben sinds mijn 13de jaar met het bewerken van materialen bezigā€¦ op school ā€¦ stond ik als jochie achter een draaibank, freesbank, slijpmachineā€¦ 'k heb in mijn examen jaar een lijmtang gemaaktā€¦die ik nog steeds gebruikā€¦ door de jaren heen steeds kleinere onderdelen gaan makenā€¦ en dan is dit gewoon het logische vervolgā€¦

om eerlijk te zijnā€¦ ik was al bijzonder blij met de Pontiacā€¦ de champagnekleurige sunburst wijzerplaatā€¦ de simpele vormgevingā€¦ het kleine formaat. gewoon een ā€œsnoepjeā€ van een horlogeā€¦

en als je dan een paar uurtjes achter je draaibankje zitā€¦ met de krullen plexiglas in je snorā€¦ en er uiteindelijk een horlogeglas uithaaltā€¦ en dat ie dan ook nog pastā€¦ eerste pogingā€¦ meteen geluktā€¦ omdat mislukken in mijn ogen alleen maar een eufemisme is voor ā€œvoortijdig opgevenā€ā€¦

't geeft een lekker gevoel van ā€œdat hebben we weer even mooi gefliktā€¦ā€ā€¦

4 likes

Altijd een plezier om te lezen!

Wow wat gaaf!!
Bedankt voor het delen.

het ā€˜lijkā€™ allemaal zo simpel:wink:

Ik snap heel goed dat je dit zelf doet, zou ik zelf denk ik ook doen als ik de spullen had. Inmiddels al te vaak een poos op de postbode zitten wachten op dat glaasje, en als het dan eindelijk binnen isā€¦past het niet. Verkeerde afschuining aan de rand, diameter niet goed, niet hoog genoeg, te slap dus klemt niet, etc. :grimacing:
Als je het zelf maakt weet je dat het goed is.

Top werk, ga zo door! :sunglasses:

Chapeau, gaaf hoor!!

Mooie bijdrage aan het forum Jan :ok_hand:

Gisteravond het glaasje aan de binnenkant nog even wat strakker gemaaktā€¦ minder vertekeningā€¦ 't leek in eerste instantie wel een ā€œFresnel-lensā€ā€¦ nu is ie beterā€¦

Arie is wederom tevreeā€¦

4 likes