Op proef: Aevig Valkyr (sample)

Goedemiddag allen,

Nadat ik in contact kwam met eigenaar Chip van Aevig over de Corvid (ik kon niet kiezen welke kleur ik wilde), kwamen we te spreken over de rest van de collectie van het merk. Ik wilde eigenlijk (ook) een blauwe Huldra, maar die is helemaal uitverkocht, er komen alleen nog wat backorders binnen en dan is het voorbij. Chip wees mij op de Valkyr. Ik aarzelde op voorhand over dit model, omdat ik veel overlap met mijn (inmiddels bij jullie bekende) Tissot Heritage vermoedde.

Chip vroeg of ik het niet leuk zou vinden die even te proberen om aan hem mijn bevindingen terug te koppelen en eventueel te kijken of het horloge iets voor mij was. Ach ja, waarom ook niet? De Valkyr heeft een bronzen kast en is wat kleurrijker. Bovendien leuk om een keer als testpiloot te fungeren nietwaar? Dus zo plofte vorige week bij mij op de deurmat een sample van de Aevig Valkir, de blauwe versie, ik vermoed naar aanleiding van mijn blauwe Huldra interesse ;).

De Valkyr kwam binnen op een blauwe brandweerslangband omdat de uiteindelijke bruine band nog niet binnen was. Omdat het anders wel een heel kleurrijke boel zou worden, heb ik er een donkerbruine Heuer stijl band van DB10 op gezet (de band die ik ooit kocht voor mijn Tissot, maar te donker bleek).

Droge specs:

Kast: CuSn8 brons
Afmetingen: 39mm width x 48mm length
Lugs: 20mm
Dikte: 14mm
Uurwerk: Miyota 9015
Waterdichtheid: 100 meters
Glas: dubbel gebold saffier AR aan de binnenkant

Eerste indrukken:

De kast van CuSn8 brons, heeft net als de Tissot een beetje een langwerpige vorm met scherp naar beneden afbuigende lugs. Het horloge draagt erg comfortabel door zijn afmetingen (39mm breed, 48mm lug to lug).

Ik vind dat dit formaat perfect past bij dit soort heritage racing klokjes. Eigenlijk moet ik - met de Valkyr om de pols - concluderen dat Tissot de PR516 GL Heritage misschien wel een maatje kleiner had moeten maken (zoals al door een aantal forumleden eerder is geconstateerd).

Het uurwerk is de bekende Miyota 9015 (handwinden, hacken) die als voordeel heeft dat hij onderhoudsvriendelijk, betrouwbaar, nauwkeurig en - niet onbelangrijk - voordelig is en daardoor de prijs van horloges waar hij in zit, wat vriendelijker houdt dan zijn Zwitsere vriend ETA 2824. Nadeel is volgens velen de wat gehorige rotor, wat mij enorm is meegevallen in mijn Halios Tropik. Ook in de Valkyr hoor je hem alleen als je enorm met je pols zwaait. Dus tenzij je hele dagen aan het sjoelen bent of gebarentolk bent van beroep :laughing: , hoor je hem nauwelijks.

De gesigneerde kroon is van RVS, wat ik aanvankelijk als een nadeel zag, maar het contrasteert mooi met het brons en past daarnaast mooi bij het RVS randje om het bolle saffier.

De wijzerplaat is lekker rustig alleen ontbreekt wel een datum. Dat is voor sommigen op een daily wearer misschien niet ideaal.

De lume is op dit sample model minder sterk dan op het uiteindelijke productiemodel (aldus Chip) dus dat is wat lastig in te schatten. Zoals het nu is vertoont het veel gelijkenissen met mijn Tissot, niet zo veel lume dus. Maar dat zou dus meer moeten zijn straks.

De prijs is met 400 euro (pre order) prima wat mij betreft, hoewel hij met de uiteindelijke prijs van 450 euro natuurlijk slechts 110 euro goedkoper is dan de Tissot (Zwitsers uurwerk, authentiek retro design, zichtbaar uurwerk). Met name de bronzen kast, de bijzondere kleuren (blauw, groen) en het feit dat het een Nederlands microbrand betreft, zouden denk ik de grote redenen zijn om voor de Valkyr te kiezen.

Persoonlijk hou ik het denk ik toch bij mijn Tissot, omdat er toch te veel overlap is. Maar de Valkyr is absoluut een mooi, onderscheidend en comfortabel dragend klokje die ik iedereen die een retro racing stijl automaat wil, zou durven aanraden. Volgens mij zijn er al twee ā€˜bestellersā€™ van de Aevig Valkyr op dit forum aanwezig, dus die kunnen rustig slapen (en mij PBā€™en als ze de sample een keer in levende lijve willen zien omdat ze niet kunnen wachten :smiley: )

Bedankt voor het lezen!

12 likes

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind brons en blauw geen beste combinatie. Zwart of groen zou beter staan. Verder een mooie maat. De meeste van dit soort modellen zit rond de 41mm.

Ik zou lekker je Tissot houden. Als je op zoek bent naar brons, zou ik de Tropik B grey aanbevelen. Iets duurder, maar een veel mooier design en kwalitatief een topper voor dat geld. Kan prima naast je Tropik SS.

1 like

Ziet er zeer goed uit, vooral in combinatie met de donkerbruine band een eye catcher.
Er komt de laatste tijd veel moois op horloge gebied uit ons landje voorbij.

Mee eens, groen vind ik zelf ook de meest geslaagde combinatie.

De Tissot gaat nooit meer weg:

Ik hoef niet per se een bronzen klokje, maar de Tropik brons is inderdaad schitterend. Staat stiekem ook wel op het verlanglijstje.

Maar goed, eerst maar eens de postbode afwachten die mijn Hamilton Khaki Field 38mm vandaag komt brengen!

3 likes

Heel gaaf horloge, en eigenlijk vind ik het brons met blauw wel wat hebben bij dit horloge. Staat hem zeer mooi!
Hij is echt gaaf, die komt ook nog op mijn verlanglijstje :smile:

Ja, leuke klok! Weer net even wat anders

Maar zoek toch liever naar een Tissot Heritage

1 like

Ik vind 'm zeer geslaagd.
Vind de blauwe brandweerslang ook niet verkeerd maar zo is 'ie inderdaad helemaal af.

leuk verslag, Thx!

1 like

Ik vind het een mooi horloge, en dat blauw matcht wat mij betreft wel goed met brons. Denk dat deze, of misschien de groene, er wel gaat komen. Ben wel benieuwd hoe bronzen horloges bevallen.

En goede review trouwens :slight_smile:

1 like

Mooie klok en goed verslag, bedankt :+1:

1 like

Leuk verslag, maar Aevig moet maar eens opschieten met de Balaur. Dat duurt namelijk inmiddels alweer veel te lang. :angry:

1 like

Ja dat wordt ook een leuke klok

2 likes

Een tijdje geleden ook een engelstalig review geschreven over de Valkyr op mijn blogsite:
Aevig Valkyr SWW-review

Mooi Ding! Bedankt voor de leuke review!!

Die Balaur mag er ook zijn, zeg!

Maar hoe voelt / draagt zoā€™n stuk slang eigenlijk ?
is dat spul ergens nog gevoerd / padded ofzo ?

Leuk verslag, mooie fotoā€™s en een geweldige geste om je het horloge te laten testenā€¦ :clap:
Het horloge daarintegen, vreselijkā€¦ :tired_face:
Maar ik hou dan persoonlijk ook niet van bronsā€¦ Gelukkig maar dat smaken verschillenā€¦

Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met de ā€œbrandweerslang-bandā€.

Pieter.

De brandweer slang is gewoon massief. Gestikt, geen padding. Stevig spul, beetje stug. Ik vind persoonlijk dit horloge iets te netjes voor zoā€™n band. Hij zat er natuurlijk ook alleen op omdat de ā€˜echteā€™ band nog niet binnen was bij AEVIG.

Zie fotoā€™s

2 likes

De Autochron is ook wel cool:

okay thanx voor de feedback m.b.t de slang

Die brute hoek bij de lugs vind ik heerlijk. Ben persoonlijk niet zo van het brons of de bronskleur en zou dan ook eerder voor de stalen versie gaan. Ook had ik em nog liever als duikertje gezien.

Verder leuke voorstelling en tof dat je deze mocht proberen!

Gr, HJR

1 like