Op zoek naar vintage herenhorloge- update: gevonden!

Beste mede-forumleden, voor mijn man zoek ik als cadeau een mooi vintage herenhorloge uit de jaren 40/50/60, in goede staat. Mijn budget is niet enorm hoog, zeg max 250 euro. Wie heeft er tips voor bijvoorbeeld een Certina/ Omega/ Hamilton o.i.d? Wat zijn betrouwbare adressen? Zelf heb ik trouwens een Omega Ladymatic uit eind jaren vijftig, waar ik erg aan ben verknocht ( waarom zijn er zo weinig mooie vintage dameshorloges?!). Bedankt voor jullie reacties!

Leuk vraagstuk, hangt nogal af van de smaak van je man.
Ik ben zelf nogal verknocht aan mā€™n Tissot PR516 GL:

Zou hij dit mooi vinden of houdt hij meer van een klassiek rond horloge?
Een nette PR 516 zou moeten lukken voor 250 Euro.

Succes met zoeken in elk geval!

3 likes

Mooi, die Tissot. Wel mijn smaak, maar hij houdt meer van rond. Het echt klassieke horloge.

Ik denk dat je voor genoemde budget heeeel goed moet zoeken naar de 3 voorbeeld merken.
Met name bij Omega moet je nogal de nodige kennis in huis hebben wil je geen miskleun kopen.
Een mooie Enicar, Pontiac etc. is ook een mooie keus
Of wellicht een horloge uit zijn geboortejaar?
Veel suc6 :wink:

1 like

Hoi Igor, Pontiac kende ik niet maar ziet er aantrekkelijk uit! Geboortejaar is wel een mooie tip :slight_smile:

We hebben hier op het forum ook een 'horloge gezocht" gedeelte, misschien zou je daar een oproep kunnen doen. Er zijn hier een aantal leden met een zeer grote kennis van vintage modellen wellicht heeft een van hen iets wat van jouw gading is. Verder zou ik op andere verkoopsites zeer voorzichtig zijn, vintage vraagt een hoop kennis dat is materie voor de gevorderden ( ikke niet dus :grin: ).

1 like

Dank je, ik ken de weg op dit forum nog niet zo goed. Vandaar dat ik hier heb gepost. Hoop vooral op wat goede tips van alle liefhebbers hier. Weet dat ik de nodige voorzichtigheid moet betrachten en op andere fora waag ik me niet :wink: Ben al een hoop vage sites tegengekomen met prijzen die de nodige vragen oproepen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijnā€¦

Hoi

Ik heb een tekoop vintage Lov espadon bleu diver die hier op verkoop topic staat

Voor de genoemde 250 Euro zou ik alle Omegaā€™s af laten vallen. De Omega horloges die binnen dit budget vallen kloppen niet lijkt mij.

Voor 250 ja? Waar?

Ik heb geen 250 betaald :wink:
Maar ik heb hem via ebay in Canada gekocht met een niet werkend uurwerk dus het was een beetje een gok, maar inclusief service en nieuwe band bleef hij onder dit bedrag.

Maar je zult inderdaad wel even moeten zoeken als je zoā€™n nette werkende wilt vinden onder 250.

1 like

Heel misschien dat een latere stalen Omega Geneve zou lukken voor 250 maar dat is het zowat.

Ik zou kijken bv. Certina, Pontiac, Tavannes, Cyma, Doxa

wel moet je weten (indien dit nog niet zo is ) dat elk vintage horloge na koop als voorbereiding op het vele dragen een onderhoud moet krijgen (net zoals een tweedehands auto). Kosten hiervan liggen tegenwoordig zo rond de 100 euro ( van 60 tot 120 afhankelijk wie het onderhanden neemt en of er stukjes nodig zijn) voor een ā€˜simpelā€™ horloge.

Als je je budget enigzins kan verhogen naar de 350 a 400 komen er al meerdere stukjes voorbij. Zo zal ik binnenkort een klassieke Longines in staal van de hand doen voor rond de 400 die net geserviced zal zijn. (was een beetje een miskoopje van me) en kan je een mooie Omega/Longines/Enicar misschien zelfs een oudere stalen JLC met wat geluk.

1 like

En dat kom ik soms dus wel tegen en dan ook nog in goede staat. Kan dus niet kloppen, begrijp ik.

Dan heb je dus goede mazzel gehad :blush: @wbcoupe

1 like

Budget verhogen wordt lastig vrees ikā€¦Maar Pontiac en Certina is dus wel haalbaar, begrijp ik? Die zien er erg mooi uit! Ik lees soms dat een horloge al helemaal is gereviseerd, maar dat is dus iets anders dan een onderhoudsbeurt? Super, al die tips van jullie :blush:

Mooi Dev06, maar ik denk al wat te ā€œmoderneā€ look.

Ja dat wel
Je ziet maar

Als een horloge gereviseerd is staat dat gelijk aan een servicebeurt, maar tenzij er een bon bijzit van een uurwerkmaker moet je dat meestal met een korreltje zout nemen.

Ik denk dat je voor het budget ook een leuke oude chrono kunt kopen!!??

Vrees dat je dan toch meer rond de 350 zit. En servicen is duurder dan een simpel uurwerk.

Is dit wat? TK: Leuke Zwitserse handopwinder uit de 60er jaren met 'swordhands'

1 like