Op zoek naar wat nieuws. Komen we toch (weer) bij GS uit?

Van de drie de GS

Ik vind van niet. Met name de afwerking van de uurwerken is bij de merken die je noemt echt van een ander niveau. Maar dat mag de pret niet drukken. GS is fantastisch, met name hun wijzerplaten en wijzers zijn geweldig bewerkt en gepolijst. Qua afwerking boven Omega en Rolex gemiddeld genomen zou ik zeggen.

6 likes

Daar ben ik het ook mee eens, maak je geen zorgen! Ging mij niet om Rolex of Omega, maar de echte high end merken die werden genoemd als op hetzelfde niveau :+1:

1 like

Ik kan me bij onze oosterburen op UF wel enkele Lange’s herinneren van rond de 10k. :star_struck:

Is dat dan zo speciaal afgewerkt? Prima uurwerkje vast maar verder vrij basic. Het is erg subjectief allemaal.

3 likes

Afwerking is niet echt subjectief toch? Sterker nog, gradaties van de kwaliteit van afwerking zullen objectief zonder af te veel moeite vast te stellen zijn. Of je het mooi vindt, is dan weer iets anders. Daarnaast neem ik toch ook aan dat ik je niet hoef uit te leggen dat een ‘basic’ uiterlijk een goede afwerking niet uit sluit, of dat het niveau van afwerking enkel vanaf de voorkant (of in dit geval zelfs een render) direct te zien moet zijn.

Maar goed, vrees dat dit een eindeloze discussie is.

4 likes

Scheelt ook of je zoiets in je handen hebt of op een matige foto bekijkt.

Een Patek echt vasthouden, dan weet je waarom ze een bom duiten moeten kosten.

2 likes

De afwerking is uitstekend en de horloges zijn tegenwoordig gewoon verkrijgbaar bij de Seiko boer.

Maar vorig jaar deed je het niet, het uurwerk zint je niet en je hebt overduidelijk geen specifiek model in het hoofd wat je echt per se wilt hebben.

Waarom dan een horloge kopen, zo vraag ik me af?

Anders gezegd: als ik de vraag in dit forum moet stellen weet ik eigenlijk al dat ik het beter niet kan doen.

2 likes

Mwah, als je de foto ziet had er ook ‘Presage’ op de wijzerplaat kunnen staan. Maar hé, dat denk ik dan he? :wink:

Een turnoefening wordt ook niet alleen maar beoordeeld op de uitvoering maar ook op de moeilijkheids graad. Ik vind dat dat bij horloges tot op zekere hoogte het zelfde werkt.

Afwerking van het uurwerk/binnenkant is natuurlijk wat anders dan van de buitenkant.

Ik vind het dus zeker wel open voor discussie.

Ik denk ook dat als je iemand die niet bekend is met de horlogemerken verschillende horloges voorschotelt op basis van de buitenkant/afwerking zeker niet de horloges op de juiste volgorde van prijs zou kunnen rangschikken.

Ik denk dat ze het er over eens kunnen zijn dat je de patek van mijn foto niet koopt voor het uiterlijk en de afwerking. Maar voor het merk en uurwerk.

2 likes

Je moet bij Grand Seiko naar mijn idee vooral kijken naar welke kastvorm je mooi vindt. Zelf zou ik bij een keuze tussen Spring Drive en High Beat voor Spring Drive gaan. Maar ik vind de beide kasten van zowel de High Beat, als de Spring Drive snowflake die je hebt gepost heel mooi. Bedenk wel dat de snowflake een kast van titanium heeft, dus het gewicht moet je ook bevallen.

En GS heeft bij elk horloge weer andere indices. Ik vind de trapezium indices van de snowflake heel mooi, hetzelfde als mijn SBGA001, dus ik zou voor de snowflake gaan.

1 like

Precies. In het echt zien en je dan een mening vormen.

1 like

Dan beantwoord je toch direct je eigen vraag? De combinatie van de verschillende technieken en de uitvoering daarvan onderscheidt het middensegment van het topsegment.

Hoezo? Aandacht voor detail beperkt zich toch niet tot wat je direct kan zien? Het is een totaalplaatje waar het om gaat, en dat moet in balans zijn. Van de kast, de wijzers, en de wijzerplaat, tot het uurwerk en alles wat er verder nog in zit.

Dat zou mij ook niets verbazen, want dan heb je het over ‘leken’ die geen verstand hebben van de toegepaste technieken, unieke eigenschappen van een horloge, referentiekader buiten de paar getoonde modellen, of die überhaupt zouden weten waar ze op moeten letten om iets als afwerking te beoordelen. En dat zou voor een hele hoop producten gelden.

Ik merk dat ik je argumenten wat te simplistisch vind. Het neigt gevoelsmatig erg naar ‘hoe complexer, hoe beter’. Terwijl de kunst wellicht juist is om van een erg simpel design een technisch en esthetisch pareltje te maken. De meest simplistische kasten kunnen bijvoorbeeld echt perfect afgewerkt zijn, en op die manier weer alles behalve simpel zijn. Niets ten nadelen van jouw mening, maar als je hem wat gefundeerder zou willen maken zou je eens een juwelier binnen moeten stappen die horlogemerken in het assortiment heeft van verschillende segmenten. Neem er dan rustig de tijd voor, bekijk alle kanten, en beoordeel vervolgens of jij, als niet-leek, kan zien waar het geld heen gaat (los van de marketing :wink:) en hoe de merken zich op het gebied van afwerking weerhouden. Denk dat het je nog zou verbazen, zeker als je kijkt naar het echte topsegment.

2 likes

Maar ik vind bijvoorbeeld de moeilijkheids graag van een GS hoger dan van de Patek die ik liet zien.

Ik schaar de binnenkant onder de noemer uurwerk en de buitenkant onder afwerking. Zoals ik zei heeft de Patek een leuk uurwerkje maar word ik van de buitenkant nog niet zo warm.

Een minimalistisch horloge kan ook erg mooi zijn, maar dan heb ik niet zo iets van he kijk nou naar de afwerking, echt prachtig.

Maar goed dit is volgens mij wel een beetje off topic nu.

Iedereen bedankt tot zoverre voor alle reacties. Word zeer gewaardeerd echter op twee vragen die ik stelde heb ik nog geen reactie op gekregen.

  1. Hoe zit het met de service intervals en de kosten/ook in Europa te doen of moet t echt na Japan?
  2. Hoe zit het met de beschikbaarheid. Is hier bijvoorbeeld ’ grijs’ makkelijker aan te komen en hoeveel zal dat dan ongeveer schelen met AD prijs of moet ik rekenen op een wachttijd van maanden/ grijs moeilijk aan te komen?

Hoi Jules,

Ik heb de G.S. SBGA373 met champagnedial via een juwelier in London, als je prijs wil weten, kan je een PM sturen. Er wordt aanbevolen binnen 3 tot 5 jaar te servicen. Of het maar Japan gaat of Europa is mij niet duidelijk.

Ik heb 6 weken moeten wachten, het horloge moest gemaakt worden.

2 likes

Service interval zit voor springdrive en automaten op vijf jaar volgens het GS advies. Bij mijn weten gaan springdrives naar Japan. Limited edities gaan sowieso naar Japan. Mijn sbgw253 was destijds 10 weken weg.

Quartz zit op 50 jaar. Uiteraard batterij vervangen moet wel eerder gebeuren. :wink:

2 likes

Hoe heb jij de Seiko service ervaren? En polijsten ze de kast weer? Ik heb mijn eerste, helaas vrij opvallende kras te pakken. (geen idee hoe overigens)

1 like

Bij mij trad een oneffenheid, lees corrosie op de wijzers op. Een productiefout. Hierdoor moesten de wijzers vervangen worden en kreeg het horloge een beurt.

Via Brunott in Rotterdam geregeld. Ondanks de wachttijd is het allemaal top opgelost en geregeld, net als de communicatie.

Overigens viel het onder garantie.

1 like

Finishing van een Patek is een honderdmaal beter, durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Overigens weet ik niet hoe dat opgaat voor de ‘gemiddelde’ modellen in plaats van onderstaande! :wink: Ik vind het zelf het mooiste horlogemerk, dus het zal ook wel voor een groot deel in mijn merkbeleving zitten.

Eigenlijk dus gewoon eens, maar ik wilde per se dit plaatje erin kunnen jassen! :heart:

1 like

Ik kwam deze post nog tegen, over finishing gesproken: