Opa’s horloge collectie (Omega en vintage)

Die Omega is zeker weten echt, maar die goudstempel op de achterkant is wel bijzonder… ben ook wel benieuwd naar de binnenkant van het achterdeksel.

Onsa is denk ik de beste van de 3 dagelijkse horloges. Mooi Zwitsers merk die ook kwalitatief heel goed spul hebben gemaakt.

Mooie erfenis ! Geniet ervan!

4 likes

Leuk bericht, mooie woorden!

Dankje! Ik zie die goudstempel wel vaker voorbij komen online. Dat het een ‘nepper’ zou zijn is toch vrijwel uit te sluiten als hij zelf origineel bij een juwelier is gekocht in vermoedelijk 1970-1975? Als Omega dit niet zelf heeft gedaan kan het niet vanuit de juwelier zijn gedaan of iets?

De Onsa heeft wat aanslag aan de binnen kant. Is zon horloge goed schoon te maken etc? Misschien vind ik dat wel leuk.

Ik denk ook niet dat deze Omega nep is, aan de voorkant zie ik niets vreemds, maar dat goudstempel vind ik heel raar; bij een Omega staat dat altijd aan de binnenkant.
Gezien de staat van het horloge zou ik het ook vreemd vinden als het achterdeksel al eens vervangen is, het horloge ziet er verder als nieuw uit. :thinking:

Aanslag op een wijzerplaat is over het algemeen niet te verwijderen; meestal is dat oxidatie of verwering van de lak. Dit proberen schoon te maken resulteert meestal in een drama.
Wat vaak wel helpt om een horloge frisser te laten ogen is het glaasje polijsten, daar zitten namelijk meestal veel krassen op. Even met een zachte doek en wat polijstmiddel (autopoets, koperpoets of zelfs tandpasta) en het ziet er gelijk beter uit.

Veel plezier met de nalatenschap. :+1:

1 like

Duidelijk. Misschien is er iemand op het forum die dit vaker gezien heeft of weet hoe dit zit. De Omega is in prachtige staat. Misschien dat de juwelier dit zelf heeft gedaan om zo te laten zien wat je koopt? Het doosje is ook van de juwelier en geen Omega. Ik verzin maar wat hardop. Ik weet dat hij vaker bij deze juwelier sieraden kocht en ze deze juwelier dus vertrouwden. ‘Vroeger’ werd er volgens mij minder belangrijk gedaan over een doosje omwisselen. Nu zou het halve forum een hartaanval krijgen als dat bij je nieuwe Rolex gebeurd. Haha.

Als ik hem wil gaan dragen, zou ik een iets stoerder bandje er op zetten. En een service is wel een goed idee denk ik? Hoe zou ik dit aan kunnen pakken? Via een goede horlogemaker (die Omega kent) i.p.v. Omega zelf?

Bedankt voor de tip!

1 like

Niet onmogelijk dat de juwelier dat gedaan heeft, wellicht was hij zelf ook goudsmid en had hij deze stempels?

Ik zou voor onderhoud inderdaad naar een universele horlogemaker gaan en niet naar Omega zelf. Je betaalt daar de hoofdprijs en met een beetje pech vervangen ze de wijzers etc.

Hier een lijst met de hier op het forum bekende horlogemakers door het hele land:

3 likes

F is een foutje, het is een E :smiley:
Exactus zie ik nog wel eens als handopwinder of automaat, maar dit is toch de eerste quartz.
Mogelijk de laatste stuiptrekking van dit merk dat ten onder is gegaan. Een vroege ETA quartz misschien.
Wel de batterij er uit halen, als het al niet te laat is :neutral_face:
Wel een leuk ding als dagelijks horloge :+1:

1 like

Dankje! Dit horloge heeft hij het meest gedragen en tot op zijn laatste dag om gehad! 1 jaar terug hebben we voor hem het batterijtje laten vervangen bij een juwelier toevallig!

1 like

Kijk nog eens goed: Op de bon staat helemaal boven 12 IX 70 dat is 12 september 1970
Ik heb een oude reclame gevonden waarin Kok als Bulova dealer genoemd wordt, in een andere advertentie staat hij als Citizen handelaar, maar ik vind hem niet als Omega dealer.
En de combinatie van Citizen en Bulova aan de ene kant en Omega (en/of andere merken van dezelfde importeur) kwam je in de jaren 60/70 uiterst zelden tegen.
En ik zie dat hij tamelijk veel verloop bij het personeel had. Hij zocht om de haverklap verkoopsters.
Ik krijg de indruk dat het vooral een juweliersbedrijf was met ook wat horloges erbij en ik vermoed - ook vanwege de tekst op de bon - dat het horloge niet nieuw was toen het verkocht is. Ook omdat er 18K op de kast staat. Nederland was toen een 14K land. 18 karaat was te duur voor de zuinige Nederlander.

En ik sluit me aan bij de anderen die het goudstempel op de buitenkant van de kast onpassend vinden.

6 likes

Hé wat leuk, de datum op de bon van de gouden omega is 12-09-70… ik ben één week ouder :slight_smile:

Geniet van je mooie horloges. Ik heb van mijn vader een gouden Bouchard geërfd. Weinig waarde an sich maar de emotionele waarde is niet in geld uit te drukken.

1 like

Dank! Leuk Gerard!

Dat zou verklaren waarom er ook een Kok doosje bij zit. Al kom ik online wel 18k stempels tegen op dit model. Met het 14k en 18k verhaal, denk jij dat deze nep is dan? Of dat de stempel niet klopt! Of het horloge ouder is. Qua duur; ik weet dat hij het altijd erg goed heeft gehad met name in die tijd. Ik kan eens naar Kok gaan. Maar daar werkt vast niemand meer die weet hoe dat 50 jaar terug ging.

Aan de zijkant van een van de lugs staat waarschijnlijk ook een stempel :slight_smile: aan de hand daarvan kan je ook zien of de kast 14k of 18k is.

1 like

Haha ik dacht dat het een beschadiging was!

Er staat 750 in een vakje… op de lug linksboven… Met een loep moeten bekijken zo klein.

Never nooit weg doen. Horloges van je opa zijn met geen geld te vergelijken.

4 likes

Dat geef ik ook duidelijk aan inderdaad. Nooit. :slight_smile:

Nee, dat is IMHO een indicatie, dat het horloge niet nieuw gekocht is. Net als de bon.
Bij een nieuw horloge hadden waarschijnlijk alle details erop gestaan .

Als je het laat openmaken vind je het referentienummer en het serienummer.
Met het referentienummer kun je op de site van Omega kijken uit welke periode het model is.

helaas staan niet alle modellen op hun site.

En met het serienummer zie je ongeveer het bouwjaar.
Bijvoorbeeld hier:

https://est1897.co.uk/omega-serial-numbers-how-old-is-your-omega-watch

Maar die gegevens kloppen niet 100%!

Edit: Deze lijkt er wel op


maar of het hem ook is???

Als de 18k klopt zou dit hem moeten zijn inderdaad. Ja ik heb hier al eens zitten neuzen! Ik kwam toen uit bij onderstaande maar is gold plated. De wijzers lijken wel iets meer als is het door het zwart wit niet helemaal duidelijk.

Press in en Screw in is de kroon neem ik aan?

De 18k is press in. De Gold plated screw in. Ik zal zo even kijken wat de Omega hier heeft…

1 like

Nee, daarmee is de bevestiging van de bodem bedoeld.

Er staat:
watchcase type
Screw‑in

Als de bodem inkepingen heeft is het screw in en min of meer waterdicht.
Zijn er geen inkepingen is het met enkele uitzonderingen niet waterdicht.

1 like