Opa's horloge loopt te snel.

Uit de ouwe doos Opa’s horloge getrokken. Een Certina automatic blue ribbon, uit ik denk rond de 1977. Vroeger gekregen toen Opa’s vader 40 jaar lang bij de NAK heeft gewerkt.

Ik heb de horloge opgewonden en gelijk gezet, maar vergeleken bij mijn horloge (en mijn mobiel) loopt de Certina veel te snel.

Ik heb wat gegoogled en kan niet deze precieze horloge vinden, maar wel bijna hetzelfde. Weten jullie welk model het is, welk jaar, en ook waar we de horloge naar toe kunnen brengen om hem weer normaal te laten lopen?

Alvast bedankt

Quinn

4 likes

Een horloge dat zoveel te rap loopt heeft hoogstwaarschijnlijk een gemagnetiseerde balansveer.

2 likes

Is dat zelf thuis te repareren of is er een plaats waar wij dat kunnen laten doen?

1 like

Als je het juiste apparaatje hebt, kun je dat thuis doen. Een forumlid in je buurt heeft dat wel, en anders iedere horlogemaker, die gelijk wel even wil kijken of het horloge aan een onderhoudsbeurt toe is.

1 like

:point_up:

Gezien de leeftijd denk ik dat een servicebeurt niet overbodig is, zeker als je van plan bent om het horloge te gaan dragen. Door oude smeermiddelen zal het uurwerk sneller sluiten en schade oplopen. Als het een sentimentele waarde heeft zeker naar een horlogemaker brengen. Niet naar een juwelier, die brengt het horloge op zijn beurt ook naar een horlogemaker, maar rekent de kosten van tussenkomst aan je door.

Mooie Certina, vermoedelijk met een gouden kast.

3 likes

Dat heb je sympathiek verwoord. :smirk:

2 likes

Bedankt allemaal! Ik vertel het door aan oma en ik laat wel weten wat we gaan doen. Volgens mij is er al eens een onderhoud beurt geweest een paar jaar terug, en hij word niet zo vaak gedragen, maar ik kijk wel of we de balansveer kunnen laten demagnetiseren.

Nog maal bedankt!

Quinn

1 like

Lekker bezig Quinn! :+1: Leuk trouwens, de Simca 1100 Break op je profielfoto. Mijn vader had een 1100. :relaxed: Nu hebben we de ene vraag beantwoord, maar dan liggen deze vragen er nog:

Als je me toestaat, wil ik de draad wel verplaatsen naar een andere categorie en de titel veranderen om degenen die je deze inlichtingen kunnen verschaffen in je draad te lokken? Idealiter zouden we een foto van het uurwerk zien, maar ik kan me voorstellen dat je het niet ziet zitten de kast open te maken van je grootvaders horloge.

Je kunt met een klein kompas betrekkelijk eenvoudig controleren of ze gemagnetiseerd is.
Indien ja, ik heb er een en als het horloge in de buurt van rotterdam of den haag zit kunnen we best even afspreken om hem te demagnetiseren.

1 like

Kast openmaken is een lastige. Uurwerk moet er via de glas/voorzijde uit.
Ik heb dezelfde in staal, maar heb die nog niet open gehad.

Mogelijk zit er een 25-651 automatisch uurwerk in. De kroon lijkt al een keer vervangen.

2 likes

Hij heeft wel een iets andere wijzerplaat en wijzers.
Wel een mooie harry, evenals het horloge van de TS.

2 likes

Kom eens langs dan leg ik het horloge van je opa op de timegrapher en demagnetiseer apparaat.
Dan zien we vanzelf wat er aan de hand is.

2 likes