Opinions needed: Seiko Pogue 6139 (waarde, doen of niet?)

Morning iedereen!

Ik heb de mogelijkheid deze Pogue te kopen voor een mijn inziens net bedrag, maar ik ben er niet zeker van. Ik ben geen vintage Seiko expert en weet oprecht niet of ik er goed aan zou doen.

Nu heeft de verkoper een aantal foto’s, maar wel van lekkere bagger kwaliteit.

Mijn vraag is of jullie mij hierin kunnen assisteren.

Wat zeggen jullie? Doen of niet? Wat mag zoiets kosten volgens jullie? Andere opmerkingen?

Op WUS staat een zeer uitgebreide buying guide voor dit type horloge zodat je precies kan zien wat er wel en niet juist is. Ik laat graag aan anderen over om dat te bepalen omdat het nogal nauw neemt en ik liever geen kritiek lever op andermans horloge. Ik vind het wel een cool klokje dus gefeliciteerd met je aanwinst en veel draagplezier!

Horloge is nog niet gekocht Geert, vandaar de vraag.

Bij dit soort modellen komt het vaak voor dat het een en ander niet klopt met betrekking tot wijzers of case. Volgens mij zou ‘menkepie’ of ‘ernst’ hier wel meer over weten.

Officieel is dat geen Pogue, dan moet je de variant met de gouden plaat hebben. M.i. de èchte klassieker.

Als je een Seiko Poque zou willen bezitten, dan moet je inderdaad deze versie met gouden plaat zoeken (vele malen mooier ook). Uiteraard MET zijn originele band en bandaanzetten (op jou foto’s wordt een generiek Seiko bandje meeverkocht)
Ten slotte: Deze uurwerkjes hebben vaak kuren. Een veel voorkomende is dat het uurwerk loopt wanneer de chronograph loopt maar niet loopt wanneer deze de chronograph niet meeloopt. Vraag dus altijd het horloge tijd houdt zonder draaiende secondenwijzer -stopgezette chrono- en eventueel of beide wijzers keurig resetten op 0. Uiteraard is snel verzet van datum ook belangrijk (indrukken kroon, een klik datum/twee klikken dag, vaak zit er vuil onder de kroon waardoor de dag niet wordt verzet)

Dit is een leuke Seiko, wanneer het uurwerk OK is. Zonder zn originele ban aanzienlijk minder waard IMHO. Maar niet kopen als je de Poque zoekt…
Succes!

Ik ben zeker geen 6139 expert maar heb er wel een paar gehad en wat research gedaan.

Check in ieder geval even goed of de kroon en stift kloppen. Op de stift hoort een tandwieltje te zetten om de bezel onder het glas te verzetten, deze zijn moeilijk te krijgen. De kroon lijkt correct maar is niet 100% zeker te zeggen van deze foto’s, is een smal model in de vorm van een soort kommetje.

De bezel insert lijkt me wat fris en fruitig in vergelijking met de rest van het horloge maar dat kan ook goed aan de foto’s liggen.

Natuurlijk is de gouden/gele de originele Pogue, maar de blauwe is wel een erg mooi horloge hoor! Ik ben geen expert, maar zowel de interne ring als de tachyring zien er erg nieuw uit. De pushers lijken me kort en de kroon lang, maar dat kan aan de foto’s liggen. Verder is het goed om behalve op de technische staat ook te letten op de wijzers. De kleur rond het asje (niet rood) en de vorm zijn bij aftermarket onderdelen geloof ik anders. Online zijn goede buying guides te vinden. De prijs is erg afhankelijk van de staat, originaliteit en aanwezigheid van de correcte band.

Hieronder mijn originele ex:

1 like

Ik denk dat ik hem maar laat gaan. Prijs is 125 euro, maar ik heb teveel twijfels en simpelweg te weinig kennis.

En volgens mij is de prijs ook weer niet onwijs goed.

Als deze 6139 technisch goed is maar er een paar zaakjes niet origineel zijn (band) denk ik dat de prijs goed is. Maar dan moet je dat wel zeker weten. Succes!

Hamvraag is of de chrono goed reset. Als deze goed reset en het uurwerk verder goed op tijd loopt met goede gangreserve dan is het geen gekke prijs. Dan moet ook de binnenbezel goed soepel draaien. Met een nieuw glaasje heb je dan een prachtig mooi vintage klokje!

Bandje lijkt mij niet origineel. die heeft aparte eindstukken. Zie dit niet op de foto.

Als je deze voor 100 euro zou kunnen oppikken doe je er geen miskoop aan denk ik. Interne ring lijkt me niet origineel op de foto, maar dat weet ik niet zeker. Dat de ene pusher korter lijkt dan de andere komt wellicht door gorigheid die de knop ingedrukt houdt, komt nogal eens voor.

Heerlijke klokjes zijn het…