Opknap projectje: Seiko 2Y00-5C40

Hallo allemaal!

Na mijn Pogue met een leuk verhaal ( zie hier ), nu nog een Seiko met een familieverhaal.

Dit maal het oude horloge van mijn moeder. Deze had zij vroeger altijd om, totdat het ongeveer 15-20 jaar geleden kapot ging. Mijn opa was erg handig met horloges en wilde het wel maken, maar door ziekte is hij er nooit aan toe gekomen. Na zijn overlijden nam ik veel van zijn spullen over, waaronder de Seiko, dat nu helemaal uit elkaar lag.

Het doosje met het horloge verdween in een la en werd bijna helemaal vergeten. Totdat ik vorig jaar verhuisde en het weer tegenkwam. In de tussentijd had ik al wat aan horloges gesleuteld (2 op ETA 6397 gebaseerde Fliegers in elkaar gezet.) en ik nam het me voor om het horloge van m’n moeder te gaan repareren.

Helaas was het glaasje gesneuveld en moest daar een vervanger voor gevonden worden. Even googlen bracht 1 resultaat, hetzelfde horloge bij een tweedehands winkel in Groningen. Een koopje voor maar €20. Apart is wel dat ik verder helemaal niets over dit type horloge kan vinden online. De enige foto’s die ik kon vinden zijn van het horloge dat ik gekocht heb.

Met het donor-horloge in bezit was het eindelijk tijd om de restauratie te beginnen. Eerst wilde ik het glaasje overzetten in de kast van het horloge van m’n moeder, maar helaas zat het vastgelijmd en ik wilde het niet riskeren om dit (denk ik) moeilijk te vinden onderdeel te beschadigingen. Kast in z’n geheel maar overzetten dan maar. Niet echt wat ik wilde, want het is dan niet helemaal meer het horloge van m’n moeder, maar weinig andere keuze. Alle andere onderdelen zijn wel de originele en de donor kast is ook nog in veel betere staat ook.

Het glaasje was alleen best wel gekrast, maar met wat werk is deze best wel weer netjes geworden.

Voor:

Na:

De band was het volgende aandachtspunt. Origineel is het mat/geborsteld met een dun stukje gepolijst. Na jaren gedragen te zijn was het helemaal glimmend en was het mooie 2-tone effect verloren gegaan.

Normaal gesproken zou ik dat zo laten, want het horloge heeft geleefd. Maar omdat ik dit een beetje in de geest van opa doe en opa was een perfectionist, heb ik de band toch maar onder handen genomen.

Met een Bergeon 5444-A blok voor het geborstelde gedeelte en Cape Cod polishing cloth voor het polijsten kwamen de bandjes verassend snel weer in de originele staat terug.

Toen was het nog de kleine zaak van het terugzetten van het uurwerk (gelukkig liep dat, met een nieuwe batterij, als een zonnetje) en klaar is Kees.

Nu moet ik het alleen nog geheim houden tot moederdag (gelukkig leest ze het HF niet :grin: )

30 likes

Mijn beste,

De grote vreugde om de kleine dingen,
is het kleine geheim van het grote geluk. :rose:

Leuk “projectje” dan ook!!
Goed gedaan!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dat heb je heeeeel netjes gedaan. Die Seiko ziet er absoluut prachtig uit. Het feit dat je opa aan de klus is begonnen en jij het hebt afgemaakt, maakt dit een bijzonder cadeau. Ik weet zeker dat je moeder dit zeker gaat waarderen.

3 likes

Mooi verhaal zeg. Leuk dat je het horloge zo in ere hebt kunnen herstellen. Echt een familie stuk met een verhaal.
Wedden dat je moeder gaat huilen. Van geluk dan hè. Veel plezier met geven, wat zal ze hier blij mee zijn.

1 like

Heel mooi gedaan zeg :+1::+1::+1:
Leuk horloge ook, nog nooit gezien :sunglasses:

1 like

Bedankt allemaal! :grinning: , nu alleen nog een mooi doosje vinden.

1 like

Dit zijn de beste klusjes. Complimenten voor je geduld!

Ik heb mijn laatste Seiko doosjes vorige maand op MP verkocht :persevere:

Mooi verhaal. Daar zal ze best blij mee zijn.

Leuk projectje! Gaat je moeder beslist blij mee zijn. Leuk detail dat je het voor Moederdag verrassing bewaart :+1:

Wow, mooi resultaat zeg. Jij gaat een hele blije moeder krijgen :+1:t2:

Leuk! Mijn moeder heeft er ook zo een gehad!
Minimaal 25 jr. geleden en die is allang gesneuveld en - helaas - weggegooid.

De Seiko SQ100 van mijn moeder heb ik een paar jaar geleden laten repareren, die had een kapot elektroblok.

Geweldig project !
Mooi dat dit horloge gered is en op zeker weer draagtijd gaat krijgen. :slightly_smiling_face::+1:t2:

Bedankt weer! @Bernard, leuk om te horen dat iemand anders dit horloge ook kent. Zeker gezien ik er voor de rest helemaal niets over kan vinden!

@KoningKlok dat is jammer, maar wel een heel goed idee! Ik zat te denken aan een generiek doosje, maar een Seiko doosje is natuurlijk veel leuker! Maar eens gaan googlen :blush:

1 like