Opknappen PR516 GL; Hoe ver moet je gaan?

Prachtig verslag! Complimenten voor hoe je dit allemaal aangepakt hebt, geeft mij ook weer houvast voor mijn volgende (minder complexe :wink:) restauratie project.

1 like

Wow, ben onder de indruk van je werk en van het verslag! Ook al snap ik er nog niet de helft van, toch vind ik het prachtig om zo iets te lezen.

1 like

RESPECT!!! Als ik het allemaal goed gelezen heb is dit horloge voor je schoonvader? Weet niet of het een horloge liefhebber is, maar als dat wel het geval is dan mag hij blij zijn met zo’n schoonzoon. Vakwerk :+1:.

1 like

SUPER gedaan! :grinning:

1 like

ademloos zitten lezen. Goeie genade wat een revisie, en dat je dat allemaal zelf kunt ? Jij moet ook wel HEEL dol zijn op je schoonvader


1 like

Hij is zeker horlogeliefhebber, sterker nog, hij heeft me op dit forum gewezen. :smile: Hij is klokkenmaker (ook voor de hobby) maar horloges zijn te priegelig voor hem, dus pak ik dat deel maar op.

Hier in huis hangt al een aantal klokken die mijn schoonvader gerestaureerd heeft, dus nu gaat het even in omgekeerde richting. Overigens vind ik het ook gewoon leuk om te doen. (net als hij met z’n klokken :smile: )

2 likes

Wat een cool topic!

1 like

Geen woorden voor , zoo moooooi gedaan .
Geen petje ,maar meerdere petten af .

1 like

Ik sluit me aan bij alle lovende woorden hierboven maar hoop vooral dat nog vele van zulk fraaie fotoverslagen zullen volgen.

1 like

Ik zag je eerste foto’s en dacht gelijk afschrijven dat dign, niet meer te redden, een DHZ knutselexemplaar die alleen nog voor onderdelen nuttig is.
Mijn mond valt dan ook open wat betreft het eindresultaat, OMG, zelf vergulden, even dit even dat en je hebt gewoon een vintage gered van de sloop.

Prachtige reportage en mooi resultaat!

2 likes

Dit zijn de topics die dit een mooi forum maken. :thumbsup: Mooi verslag, vakwerk en prachtig resultaat!

1 like

Wat een vakmanschap :+1: ,een genot om dit verslag te lezen!!

1 like

Prachtig verslag om te lezen. Bedankt voor het delen!

1 like

Onnavolgbaar! Vooral voor iemand zo als ik, die het nog niet eens aan durft een bandje te verwisselen.
En uitermate helder omschreven!

1 like

Fantastisch werk! Ik zou willen dat ik een stadgenoot had waar ik bij mee zou kunnen kijken. Bij aanvang dacht ik: waar begin je aan, terugsturen en een andere 516 als basis zoeken :smile:

Over dat 3D printen:
Geeft dat nog krimp? Ik heb geen idee bij welke temperatuur dat proces plaatsvindt. Heb je nog nagemeten (met een micrometer) hoe nauwkeurig men uitleverde?
Het is relatief flexibel spul natuurlijk dus je hebt wel wat marge voor een klempassing, maar je moest toch wat vijlen.

1 like

In Ă©Ă©n woord GEWELDIG. Dit soort topics maakt het HF nou zo speciaal.

1 like

De maatnauwkeurigheid is uiteraard niet 100%, er zit iets afwijking tussen het CAD model en het geprinte model, maar die is niet in alle richtingen gelijk, ik denk dat in de laagdikterichting de krimp anders in dan loodrecht erop. Afwijkingen zijn in de ordegrootte 0.05 mm. Ik denk dat ze voor het printen de krimp al wel incalculeren en de modellen daarop aanpassen.

Maar ik had ook een beetje verkeerd gemeten, ik heb nu even het uurwerk nagemeten en de buitendiameter is groter dan de binnendiameter van de ring in CAD. Dat had ik beter even voor het printen kunnen meten. Een flexibel plastic ringetje nameten is blijkbaar niet heel makkelijk. :smile:

Hulde!! Heel veel liefde spreekt uit de manier waarop je bezig bent. Dat kan alleen als je iets doet waar je ongelofelijk veel plezier in hebt. Woorden schieten tekort, jouw reportage zegt het allemaal :+1: :+1:

1 like

Super gaaf gedaan en een prachtig verhaal.
Dat verhaal maakt het horloge!
Als schoonvader zou ik dit prachtig vinden en in m’n handen knijpen.
Bedankt voor het delen.

Mvg. Bertjan

1 like

:open_mouth: :heart_eyes: wat zou je nog kunnen zegen :smiley: :+1:
Groeten Iwan

1 like