Opknappen PR516 GL; Hoe ver moet je gaan?

Nog geen jaar geleden keek ik ook met bewondering naar dit soort topics, ik had toen ook nog nooit een uurwerk aangeraakt. Hoe snel kan het gaan. :smile:

Ik heb er net nog even een maatje groter glas in gezet, de vorige zat naar mijn smaak toch een beetje te los. :smile:

2 likes

Respect!!!
Knap hoor!

1 like

Ik denk dat dit ook een deel van de lol is. Steeds weer iets verder perfectioneren. Heel erg bedankt Wilco, ik heb er van genoten :+1:

1 like

Zeer knap, heel erg bedankt voor het delen! :thumbsup:

1 like

Beste Allemaal,
Ik ben vandaag verrast met een schitterende Tissot PR516 GL. Dit horloge, gerenoveerd door mijn schoonzoon Wilko siert nu mijn pols.
Jeetje, wat een schiterend horloge. Bedankt Wilko!
Voor mijn gevoel kon je niet ver genoeg gaan.

De schoonvader, Warrie

6 likes

Zoals we hier op het forum zeggen: heel veel plezier met de aanwinst :smile: !

Prachtig verslag en voor de schoonvader, inderdaad heel veel plezier met deze fraaie aanwinst!

1 like

Mooi verslag en respect voor het eindresultaat!

1 like

wat een geweldig vakmanschap zeg, petje af.

Thanks, maar er valt nog genoeg te leren.
Heb hem laatst weer even terug gehad, hij liep een minuutje per dag te langzaam. Weer even aan de timegrapher app gelegd, maar die gaf maar -2 seconden. Die app is dus niet erg nauwkeurig òf het horloge loopt in de dynamiek van alle dag toch anders dan netjes op z’n rug op m’n bureau. :sunglasses:
Heb hem maar even op +3 gezet, even avonturen hoe hij nu in de praktijk loopt.

Ik blijf 't mooi werk vinden, super! Maar…

De “app”? Op een mobieltje? Hoe nauwkeurig zal dat zijn? Als je puur naar de timing-hardware van een telefoon kijkt, dan wordt zo’n ding meestal aangestuurd door een prachtige 32 kHz crystal oscillator met een nauwkeurigheid van 20ppm. Dat komt overeen met een maximale afwijking van dik 50 seconden per maand (!). En dan gaan we er van uit dat het real-time gedrag van het systeem 100% is (wat het vrijwel zeker NIET is). Kortom, ik heb gezonde twijfels bij het gebruik van een app op een mobiele telefoon als meetapparaat voor deze toepassing.

Mee eens; een echte timegrapher staat bovenaan mijn verlanglijstje, maar een hoop erg dure maanden achter de rug dus nog geen budget kunnen vrijmaken. Die timegrapher gaat er komen, maar ik moet nu even roeien met de riemen die ik heb. :sweat:

Wat gaaf!!
Bedankt voor je leuke verhaal. Ik heb er van genoten.

1 like

Bijzonder veel respect voor je werk met deze (weer) schitterende Tissot.

Ik begrijp alleen niet waarom je zo’n duur apparaat zou kopen, als je het met wat trial and error na enkele bijstellingen ook goed afgesteld krijgt? Het is per slot van rekening een automaat, en er hangt geen raketlancering vanaf.

Dat is waar, maar het is ook gewoon een hoop gehannes met zo’n app. Ik moet alle deuren en ramen sluiten, hopen dat er niet teveel auto’s langskomen en het mag niet regenen, want het geluid van de regen op de dakkapel maakt elke meting onmogelijk. Ik hoop dat dat met een timegrapher beter gaat. :sweat_smile:
Overigens ben ik wel van plan om zo’n Chinese timegrapher te kopen, die zijn nog wel redelijk betaalbaar.

1 like

Alle mensen, gaaf hoor deze uiteenzetting :+1:

1 like

Geen bevriende HF-er in de buurt met de juiste apparatuur?

Nee, nog niet kunnen vinden. Ook niet heel hard gezocht overigens. Maar de meeste hobbyisten lijken niet in het midden van het land te zitten. :sunglasses:

Dat lijkt me in dit geval niet relevant. De app in kwestie ‘luistert’ naar het uurwerk via een microfoon, berekent hoe ver het gedrag over een bepaalde termijn van de bv 28.800 bph af zit, en extrapoleert dat naar seconden per dag. De app hoeft niet te vergelijken met de interne klok of zo.

Is dat zo? Hij moet de tikjes die hij “afluistert” toch wel ergens mee vergelijken, anders weet hij niet of er een afwijking is.Of vergelijkt hij het wellicht met een internet-tijd?