Oplappen Elma Super Elite

Leuk! Ik had de mazzel een zeer ranzige maar technisch foutloze voor een prikkie te kunnen kopen, alleen de pakkingen vervangen en heel erg grondig schoongemaakt. Heb niet aan de motor hoeven knutselen dus, maar wel heel goed om hier te zien wat daar bij komt kijken. Heb zelf ook nog een donor-machine die eigenlijk hetzelfde probleem heeft als die van jou.

Ik realiseer me meteen dat mijn “goede” SE ooit ook een keer aan de beurt zal zijn


2 likes

Als je vergelijkt met de laatste nieuwprijs die volgens mij iets van 1500 Euro was is het wel een koopje, maar wat ik nu uiteindelijk heb betaald is volgens mij een nette prijs voor een werkend exemplaar. :sunglasses:

2 likes

Je moet inderdaad een beetje mazzel hebben. Ze worden niet heel vaak aangeboden en de prijs hangt denk ik een beetje af van hoeveel mensen er op dat moment eentje zoeken. Verder kun je er niet doorheen kijken dus ook werkende exemplaren kunnen binnen korte tijd problemen gaan vertonen als je pech hebt.

1 like

Mooie aanwinst en eens een ander “voor-na” verslag

1 like

Knap gedaan hoor, ik was niet zo’n held met electro op school. Dus ik heb mijn vader mijn Elma laten fixen
 :wink:

1 like

Dat is ook altijd belangrijk als je iets niet kunt of geen tijd voor hebt; iemand kennen die het voor je kan doen :smile:

1 like

Mooi verslag Wilko, ik zie dat jij vele vaardigheden hebt ontwikkeld!

1 like

Dat heeft ook zo z’n nadelen, ik ben met vanalles tegelijk bezig. :grimacing:
Zaterdag de cilinderkop van m’n dagelijkse auto staan demonteren, de koppakking was lek, dus die moet vervangen. Gelukkig doet m’n pa hier het meeste, wat dit zijn tijdrovende klussen. Kop ligt inmiddels bij het revisiebedrijf om gevlakt te worden
 Verder moesten de banden vervangen, dus gelijk maar even die bladderende lak aan een van de velgen bijwerken. Gisteren dus staan schuren, gronden, tussenschuren en aflak spuiten. Nu even uitharden, vanavond spuitnevel wegpolijsten.

Oh ja, en ik ben ook nog een Fiat 127 aan het restaureren; die wil ik volgend jaar zomer eindelijk maar eens rijdend hebben. En zoals je ziet ontbreken er nog wat onderdelen :grin:

8 likes

Ik ken dat gevoel. Tegenwoordig probeer ik mijn projecten te beperken tot iets wat in een kast past :grinning: dat helpt wel!

2 likes

Held!

1 like

Dat is inderdaad wel het grote voordeel van de horlogehobby ten opzichte van auto’s. :grin:
Vooral als je een auto gaat demonteren ontstaat een regelrechte ramp; met al die onderdelen neemt hij drie keer zoveel ruimte in dan een auto die gewoon in elkaar zit. :grimacing:

1 like

Een mooi verslag ik wens je dan ook veel succes met de Elma en dat hij maar lang mag draaien

1 like

Ik heb er ook eentje gescoord (Elma). Nou maar hopen dat hij zo goed is als hij werd aangeboden 


1 like

Ik hoop het ook voor je, anders kan het nog een heel project worden zoals je ziet. :sweat_smile:
Veel plezier ermee alvast!

1 like

“Geheel compleet! Fabrikant Hans Schmidbauer uit Singer. 220 volt.
De machine heeft lichte gebruikssporen.
Staat al geruime tijd stil maar alles functioneert goed.
Ook de bakelieten schroefdoppen zijn prima.”

aldus de verkoper :wink:

Kijk aan, in elk geval een paar concrete punten waar je de man op kunt aanspreken mocht er onverhoopt toch wat mankeren.

Ik heb hem binnen!

Hij voldoet aardig aan de beschrijving:

Hij is compleet en alles werkt (timer met bel, motor, motorregeling, verwarming)

Minpunten: vies, kurk slecht en lak is niet al te best.

Plan: schoonmaken, alle kurk vervangen (zelf snijden) en een nieuw verfje.

Ik begin met het kleine grut in m’n ultrasoon reiniger te doen.

1 like

Dat vies is wel een veel voorkomend euvel bij deze machines, horlogemakers zijn blijkbaar vaak viespeuken. :laughing: Vreemd genoeg was die van mij wel netjes schoon.

De kurken pakkingen heb ik bij Cousins vandaan, kostte me bij elkaar 2 tientjes en zelf kurk kopen om te snijden ging minimaal hetzelfde kosten dus die moeite heb ik mezelf bespaard. :sunglasses:

Succes en snij niet in je vingers. :wink:

2 likes

bedankt voor de kurk tip!

Oh ja, de ringen voor de potten staan op de site vreemd genoeg bij de RM90 en niet onder Super Elite spares:
https://www.cousinsuk.com/product/elma-rm90-spares

Ring voor onder de motor staat wel bij Super Elite:
https://www.cousinsuk.com/product/elma-super-elite-spares

1 like