"Opsturen voor risico koper"

Het maakt voor mij niets uit hoe het wettelijk wordt uitgelegd… door dit zinnetje laat ik de koop sowieso altijd lopen.

3 likes

Persoonlijk vind ik de aangegeven tekst ‘verzenden op risico van de koper’ behoorlijk irritant.
Als de verkoper het horloge in een sigaretten doosje kwakt, zonder ook maar gebruik te maken van proper en juist verpakkingsmateriaal, en het horloge komt beschadigd of stuk aan dan is het pech voor de koper?
Of ipv een horloge een stuk hout in de doos.
Misschien extreme voorbeelden maar ik heb er op die manier al binnen zien komen.
Van de andere kant begrijp ik de term verzenden is op risico koper wel. Je bent als verkoper natuurlijk afhankelijk van derden en hebt er geen controle over hoe en of een pakket afgeleverd gaat worden.

3 likes

Zo vind ik t ook altijd zo mooi dat hebben van een vuurwapen verboden is (indien geen verlof) maar dat het gebruik ervan niet strafbaar is. Tenzij je iemand voor zijn bakkes ermee schiet, dan is t een nder verhaal.

1 like

Dergelijke zinnen in een advertentie? Volgende !

2 likes

Het liefste laat ik de horloges ophalen bij verkoop. Maar aangezien ik in het noorden woon, wil iedereen dat ik ze verstuur. Dan is het toch niet gek dat er bij komt te staan, risico voor de koper? Je kan het horloge ook op halen zonder risico. Bij verzending wil ik wel foto’s maken van hoe het verpakt is. En bewijs van verzending etc.

1 like

Waarom? Je mag het ook komen halen bij me, geen probleem :slight_smile: Maar waarom zou ik als jij mij verzoekt het horloge te verzenden het risico dragen? Jij wil toch dat het verzonden wordt?

5 likes

tussen particulieren is het onduidelijk. Ik ken in ieder geval geen rechtszaken hierover

Tja … ik begrijp beide kanten van het verhaal eigenlijk wel …

Hier op HF ook eerder uitzoderlijk dat je deze tekst in de advertentie ziet … maar op Uhrforum dan weer eerder regel dan uitzondering.

Er worden hier wel heel veel dingen door elkaar gehaald. Zo is er verschil tussen ‘handel’ consumenten-consumenten en bedrijven-consumenten. Als er dan ook nog overeenkomsten mbt moord etc bijgehaald worden, kom je bij overeenkomsten die nietig / vernietigbaar zijn.

Consumenten onderling hebben veel vrijheid mbt wat ze overeenkomen. Als bedrijven bepaalde zaken menen af te spreken met een consument, geniet de laatste bepaalde bescherming waardoor (artikelen uit) de overeenkomst onredelijk verzwarend zijn en van tafel gaan.

Allemaal knap ingewikkeld…:thinking:

2 likes

Dat komt omdat Duitsers, alles, maar dan ook álles, contractueel vastleggen.

Ja, maar leg je het dan ook goed vast?

Dat dacht ik dus ook.

wetgeving gaat natuurlijk boven alles, maar door te accepteren met een koop waar bij afgesproken is dat het risico voor de koper is voldoet de verkoper aan de wet; hij adresseert het risico door het bij de koper neer te leggen.

Mmm, ik zie het er toch wel vaker dan “bij wijze van uitzondering” bij staan hoor…

Terecht wat mij betreft, als je het risico als koper niet wil dan F2F zoals eerder al gesteld.

Grt. Marco

Mooi om te zien, al die hobby juristen…
De een weet het nog beter dan de ander, en het is 100% waar!

7 likes

Bijkomend probleem is dat je als koper geen ingang krijgt bij de vervoerder. Die verwijst gelijk naar de verzender, omdat daarmee de overeenkomst tot vervoer is afgesloten. Dat is lekker makkelijk, maar lijkt geen ruimte te laten voor aanspraken door een koper.

Oke, maar dat is weer een andere discussie. Ik vind wel dat je als verkoper er alles aan moet doen om het pakket veilig te laten afleveren. Dus zorgen voor een deugdelijke verpakking en als er iets mis gaat je best doen om het op te lossen. Dat vind wel de plicht van de verzender. Maar mocht het pakket ondanks al mijn inspanningen niet overkomen, dan wil ik gewoon kunnen zeggen; het spijt me, ik heb er alles aan gedaan maar ik kan je niet verder helpen.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld volgens mij…
De advertenties waar dit bij staat, zullen minder kopers trekken. En in het zeldzame geval dat er ook werkelijk iets met het horloge tijdens verzending gebeurd, zal de verkoper’s reputatie hoe dan ook een deuk oplopen.
Het is me overigens ook opgevallen dat in een niet onaanzienlijk aantal gevallen, de horloges in zulke advertenties niet echt reëel geprijsd zijn; wellicht toch een wat andere visie op de realiteit? :wink:

1 like

Tenzij het noodweer (exces) is, dan ben je slechts strafbaar voor verboden wapen bezit. :grin:

Groeten
Rutger

1 like

Over een andere visie op de realiteit gesproken!