Oud seikootje

Nu het mij een (beetje) lukt om een foto op het forum te krijgen, hier een bescheiden probeersel van mijn kant. :blush:
Het gaat hier om een Seiko 6138-3002.
Horloge van mijn toenmalige vriendin – nu vrouw – gekregen in 1978.
Het lag als overjarig, bij toentertijd Wastora, op de Westzijde in Zaandam.
Volgens mijn gegevens dateert het horloge uit 1975, achter op de caseback staat 624375.
Eerste jaren onder de meest erbarmelijke omstandigheden gedragen (o.a. gebruik van een kango hamer) Wist ik veel dat een automaat daar niet tegen zou moeten kunnen.
Eigenlijk altijd goed gelopen tot hij rond 2010 regelmatig stil stond, tijd voor een servicebeurt en een een – inmiddels derde – vers glas gedaan in april 2011.
Vanaf die tijd ligt hij als een relikwie in de onderste horlogekist lade, gelabeld als zijnde “niet meer wegdoen”
Een van de endlinks is niet origineel meer, welke van de twee? Al sla je mij dood.
Ik vermoed de link met de streepjes, maar ik durf sowieso niet meer te zeggen of dit de originele band nog is.
Nu maar eens proberen om met mijn recent gekregen verworvenheden wat plaatjes te plaatsen.
Zal in ieder geval niet op het niveau zijn vele andere forumleden hier
Bedankt voor het kijken!









7 likes

Erg mooi! Leuke foto’s en een super verhaal erbij. Lijkt me zeker verstandig om deze nooit weg te doen, kun je alleen aar spijt van krijgen. Hoewel ik me goed kan voorstellen dat je niets ‘nieuws’ meer met het horloge gaat doen, lijkt het me ook een goede kandidaat voor een mooie ‘vintage’ bruine rallystrap.

Groeten,

Stefan

Mooie klok, mooi verhaal en die foto’s daar is ook niks mis mee
TOP !

Een van de mooiere uitvoeringen van de serie 6138.
Is bij mij een van de favorieten

5 likes

dat is wel duidelijk

Schitterende Seiko, je zegt het “niet meer weg doen”

Dank voor jullie positieve reactie’ s :smiley:

Wél een mooi oud seikootje zeg :+1:

Mooi en ook nog eens een lekker gangbaar kastformaat. Koesteren!

Hoi Bert,

Was voor die tijd ook een knoepert ik meen 41mm.
Als ik een beetje op dit type google zie ik ook de bijnaam “Jumbo” voorbij komen. :yum:

Na je verhaal zou ik zeggen nooit wegdoen. MMmmm…WASTORA ?? Verkocht deze grootgrutter in Zaandam zulke mooie Seiko’s ? Komen deze twee daar ook vandaan :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ja, in die tijd wel en in 1978 hadden ze besloten om ermee te stoppen en ging alles voor fancy prijzen de deur uit.
Ik had een college die eenzelfde rond 1974/75 had gekocht voor - ik meen toentertijd -
900 gulden.
Die van mij mocht ik in de opheffingsuitverkoop afrekenen voor 179 gulden. :smile:
Mooie exemplaren heb je daar trouwens. :ok_hand:

Een heel bekend verhaal van de opheffingsuitverkoop bij Wastora ! Alles ging voor een prikkie weg. Beiden Seiko’s op originele band van 1e eigenaren over genomen. Werden inderdaad “jumbo” genoemd en lekker voelbaar a/d pols. Het Seiko ringhorloge met A-6 uurwerkje draagt iets lichter.

Echt waar een origineel Seiko ringhorloge handopwinder 17 jewels met facet geslepen miniglaasje. Waren meen ik 3 modelletjes van. Die Seikojongens toch ! :heart_eyes: not for sale

3 likes

Om door een ringetje te halen. :smiley:
Heb jij een kenmerk voor de originele band ?
Dan wil ik er naar op zoek gaan, maar volgens mij is dat een moeilijke zaak. :disappointed_relieved:

Hier het - volgens mij nog - originele doosje, maar het gaat mij voornamelijk om het glas.
Dit is het eerste (originele) glas dat is gesneuveld.(waarom bewaar ik zoiets :confused:)
Als ik goed kijk en voel betreft het hier dus echt gewoon glas, dus geen saffier dat verbrokkelt en zeker geen plexi.
Iemand bekend met het feit dat dit in de vroege jaren 70 zou kunnen zijn gebruikt?
Ja, zul je zeggen "het zat er toch op " Ik bedoel eigenlijk, werd dit ook door andere merken gebruikt.

Ik meen dat Seiko het hardlex noemde, zal een soort geharde kunststof zijn

:grin: Nee, echt niet volgens mij, is domweg dik glas

Als het glas zou zijn geweest moet dit glaasje nu eigenlijk uit twee delen bestaan. Kan me bijna niet voorstellen dat glas met zo’n barst nog een geheel zou vormen?

De grote barst overlangs is ook echt los van elkaar en wordt alleen nog bijeengehouden door de stalen ring er omheen.
Is dus door en door!