Oud zakhorloge gevonden

Bij mijn ouders heb ik een oud zakhorloge gevonden. Het is van mijn overgrootvader geweest dus ik schat in dat van vooroorlogse makelij is. Ik heb hier verder weinig verstand van en zou er graag wat meer over te weten komen. Ik heb het horloge opgewonden en hij loopt prima, iets aan de trage kant.
Er staat verder alleen een nummer in en een paar kleine tekens. Ook op het uurwerk verder geen (voor mij) bruikbare aanwijzingen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe oud het horloge ongeveer is?
Mooi om in een stolpje te hangen lijkt mij.

7 likes

Vaak is bij die oude zakhorloges niet bekend wie de maker is.
Het is in ieder geval een cilindergang uurwerk uit de lagere prijsklasse gezien het geringe aantal robijnen lagertjes.
Zo te zien alleen op de balansas aanwezig.
Met het knopje bij de 1 uur positie kun je de wijzers verzetten en deze constructie werd vaak toegepast zo rond de vorige eeuwwisseling tot ongeveer de jaren 1920 - 1930. Daarna schakelde men vaak over op de moderne manier zoals we die nu nog kennen dmv het uittrekken van de opwindkroon.

Het horloge heeft wel een ontzettend mooie emaille wijzerplaat die erg goed bewaren gebleven is. Het feit dat ie van je overgrootvader is geweest maakt zo’n horloge een mooi bezit en daardoor onbetaalbaar

2 likes

Leg de vraag voor aan Koen. Hij is de expert op het gebied van zakhorloges op dit forum. Een pb-tje en een verwijzing naar dit draadje is meestal al voldoende voor een prima antwoord.

Volgens mij is de kast, exclusief binnendeksel, van goud maar daarvoor ontbreekt er nog een foto.

Als je de foto vergroot zie je staan METAL bij de binnendeksel. De rest is inderdaad niet te zien.

Hallo,

Mooi horloge, vooral omdat de staat nog vrij goed te noemen is.

Het horloge is waarschijnlijk gemaakt in Frankrijk omstreeks 1900-1920. Het is een horloge van een gemiddeld kwaliteit voor die tijd. De kast is gemaakt van goud, waarschijnlijk 18 karaats, en het binnendeksel is vrijwel altijd gemaakt van messing. Ik ben er voor 99% zeker van dat de kast gemaakt is van massief goud, afgaande op de kleur. Het uurwerk is een 6 steens cylindergang uurwerk, in lepine stijl. Dit soort uurwerken waren zeer gebruikelijk in die periode, waren destijds redelijk betaalbaar en van een redelijke kwaliteit, maar hadden als nadeel dat ze niet zo nauwkeurig waren.

De waarde in ongeveer 150-200 euro, dus als het een erfstuk is, zou ik het zeker houden! Veel plezier ervan!

Met vriendelijke groet,
Koen

10 likes

Bedankt voor je reactie, leerzaam.

Dag Koen, dank voor je leuke en bruikbare info over het horloge. Ik ga dit even op een briefje bewaren bij het horloge.