Patek Philippe: zakhorloge kenners?

Allen, mijn kantoorgenoot kreeg van zijn vader een zakhorloge, dat zijn vader weer van zijn vader heeft gekregen. Het horloge stamt vermoedelijk uit de jaren 20. Het horloge loopt thans niet meer. Heeft iemand een idee bij wat een goede horlogemaker zou zijn voor deze Patek?

8 likes

Wat trieste info over de juwelier waar het horloge is gekocht:

Hoogstraat 223 – Klokken en Horloges Overstrijd
Alfred Andre Overstrijd voerde hier de horlogewinkel die zijn vader aan het einde van de 19e eeuw had geopend. Na het bombardement zet hij de zaak voort aan de Nieuwe Binnenweg. Alfred (Rotterdam, 22 juli 1887) werd vermoord in Auschwitz op 21 januari 1943.

Ach… Ik wilde net 's gaan kijken of er over die juwelier iets te vinden was.

Bij het horloge is het een kwestie van hands-on analyse. Gebroken balans-as is helaas wel heel goed mogelijk. In dat geval zijn er niet veel mensen die dat nog kunnen - asje draaien. Van Albert van Allwatch weet ik dat-ie er een specifieke cursus voor gevolgd heeft, ik zat bij hem in de opleiding (hij in feite een jaar “hoger”, lastig verhaal ;-)). Ik stel me voor dat o.a. Kalle Slaap dit ook wel kan.

2 likes

Er zijn natuurlijk zeer veel goede horlogemakers, ook hier op het forum.

Op het forum zou ik in ieder geval @koen benaderen. Een andere bekende expert die ik al vele jaren ken is Willem van den Berg, vroeger in Den Bosch en sinds kort in Liempde: http://vandenbergwatches.com/

Via deze mensen ga je eruit komen. Veel succes! :+1: :relaxed:

2 likes

Mocht blijken, dat inderdaad de balans as is gebroken, dan staat Bruno (@brunod ) ook zijn mannetje!
Zie zijn mooie reportage http://www.horlogeforum.nl/t/een-nieuw-balans-as-voor-waltham/100869?u=harpoen over het draaien van een balans as voor een Waltham :thumbsup:

5 likes

Mooi horloge hoor! Pateks zijn echt niet de minsten. Sterker nog, Patek is het meest prestigieuze merk als het op horloges aankomt.

Qua restauratorie zou ik eens aankloppen bij @brunod of bij voorbeeld Kalle Slaap in Alkmaar. Deze kunnen tijdens zo’n restauratie de benodigde onderdelen zelf maken.

Zelf zou ik je alleen kunnen helpen wanneer de balansas niet gebroken is, dit omdat in geen draaibank heb om nieuwe assen te maken. Zo te zien zal zowieso het glas en de secondewijzer vervangen moeten worden.

Succes ermee!

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Ik ga dit topic met veel interesse volgen. Ik heb zelf onlangs ook het zakhorloge dat van m’n opa is geweest gekregen. Helaas wel van een ander merk :smirk:

1 like

Gaaf hoor, wat ik zo mooi vind aan vintage Patek zijn de wolf teeth, de tandjes van het veertonrad en kroon radio zijn zo gevormd dat ze perfect op elkaar ingrijpen.

3 likes