Paypal risico's?

Mijn Hamilton Jazzmaster staat ook op 2dehands.be, en daar kreeg ik nu een rare vraag, volgens mij.
Een koper uit Frankrijk zegt dat hij enkel via Paypal kan betalen. Op mijn vraag om via overschrijving te betalen, zegt hij dat Paypal gemakkelijker is, en dat ik gewoon een account moet aanmaken.
Nu, ik ken Paypal, gebruik het graag als koper, maar heb er geen ervaring mee als verkoper. Ik weet dat je als koper enorm beschermd bent, dus is het dan niet gevaarlijk om dit als verkoper te gebruiken?
Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt (want wie kan nu niet via overschrijving betalen?). Denken jullie dat ook?

Je gevoel is juist. Niet doen!

Als verkoper zou ik paypal niet aanraden. Enkel betaling als friends and family accepteren. Koper heeft dan geen aankoopbescherming.

2 likes

care to elaborate?

Weet wel dat je als verkoper fees moet betalen over het geld dat de koper overmaakt. Heb een aantal keer al een horloge verkocht en via paypal betaling ontvangen.

Idd, zal wel eentje zijn die een horloge voor zijn Nigeriaanse neefje wil kopenā€¦ Wat je wel kan doen is om te laten betalen bij gift. Dan is het geld volgens mij niet meer terug te stortenā€¦

Gaat erom dat wanneer de koper een geschil of claim opent je weinig tot geen kans maakt om te winnen. Product zogenaamd niet geleverd, geld en product weg.

1 like

Wat Utrecht2 zegt, heb ergens gelezen (misschien wel hier) dat het trucje is een screen te laten zien van de betaling via Paypal om het vervolgens gewoon weer ingetrokken te hebben. Sowieso schijt aan zoā€™n arrogante Fransman :stuck_out_tongue:

En dat is alleen bij zakelijke transactie of ook bij een transactie als gift?

Alleen bij zakelijke. Bij een gift (friends & family) kun je geen aanspraak maken op de kopersbescherming. Eigenlijk krom, want de verkoper betaalt fees en de koper krijgt de bescherming.

1 like

Ja, dat is ook waar ik aan dacht. En aan die transactie als gift zal ook wel een achterdeurtje zijn (of zal wel worden geweigerd dan). Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Natuurlijk een onzin verhaal van die Fransman, als je een Paypal account hebt dan heb je ook een bankrekening.
Ik zou er niet op ingaan.

1 like

Thanks, beter oppassen voortaan dan. Nuttig topic zo!

1 like

Dat is exact wat ik hem ook geschreven heb :slight_smile:
Zal wel geen antwoord meer krijgen nuā€¦

1 like

@Jeffreyh1984 heeft het prima uitgelegd (nee, niet weer een knuffel!).

Als principe eigenlijk raar inderdaad. Als iedereen namelijk ervoor zou kiezen om niet betaald te worden via PayPal (doe ik zelf dus ook), ligt heel dat betalingssysteem op zijn gat.

1 like

Paypal friends en family kun je gerust accepteren. Is door de Fransman niet terug te halen. Ik heb alleen zoā€™n vermoeden dat hij dat niet wil en alleen voor de ā€˜normaleā€™ Paypal optie wil gaan.

Succes!

Ik krijg een vreemd onderbuikgevoel en dan zou ik het niet doen. Zelf een ā€œMP-dealā€ laten schieten die het wel zou komen ophalen. Hij belde en app ontvangen en toen ik niet thuis maar op de markt wilde afspreken bleef het stil.

Nu is afspreken op de markt ook niet alles :smile:

1 like

Gewoon aangeven om via paypal friends and family functie te betalen en aangeven dat als hij dat niet doet je het bedrag weer terug stuurt en het horloge niet zal verzenden. Volg je dit dan loop je volgens mij geen risico ivm met idd geen aankoopbescherming voor de koper.

Edit: spuit 11ā€¦